REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Starosta wyda pozwolenie na budowę hipermarketu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Arkadiusz Jaraszek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nie jest już konieczna zgoda wójta, burmistrza lub prezydenta miasta ani pozytywna opinia rady gminy lub miasta na budowę sklepu o powierzchni powyżej 400 mkw. Teraz budowa takich obiektów może odbywać się według normalnych procedur budowlanych.

Inwestorzy planujący budowę dużych obiektów handlowych nie będą musieli załatwiać dodatkowych formalności. Trybunału Konstytucyjnego orzekł bowiem 6 lipca tego roku, że ustawa z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (Dz.U. z 2007 r. nr 127, poz. 880) jest niezgodna z konstytucją.

REKLAMA

Wyrok Trybunału

Zgodnie z ustawą o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych do budowy sklepów powyżej 400 mkw. tzw. powierzchni sprzedażowej, konieczna była zgoda wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwego ze względu na lokalizację obiektu, po uzyskaniu pozytywnej opinii rady gminy lub miasta. Zgoda taka mogła być wydana m.in. po przeprowadzeniu analizy wpływu obiektu na lokalny rynek pracy. Ustawa ta wprowadzała jeszcze większe ograniczenia dla obiektów powyżej 2 tys. mkw. Na budowę takich obiektów zgodę musiał bowiem wyrazić sejmik województwa. Trybunał uznał, że te zasady naruszają swobodę działalności gospodarczej. Zdaniem sędziów Trybunału Konstytucyjnego ustawa zbyt głęboko ingerowała w sferę wolności działalności gospodarczej, gdyż rozpoczęcie i prowadzenie działalności handlowej w obiektach przekraczających 400 mkw. było możliwe wyłącznie po uzyskaniu zgody władzy administracyjnej, a prowadzenie działalności bez takiej zgody było zagrożone sankcją karną. Sędziowie Trybunału podkreślili, że korzystanie z konstytucyjnej wolności poddane zostało w bezprecedensowy sposób reglamentacji administracyjnej.

Wystarczy pozwolenie

REKLAMA

Uchylenie przepisów o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych oznacza, że teraz tego typu obiekty będę mogły być budowane bez dodatkowych ograniczeń w oparciu o przepisy prawa budowlanego i w zgodzie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

REKLAMA

Pozwolenie na budowę wielkich obiektów handlowych wydaje obecnie starosta, czyli tak jak w przypadku np. pozwolenia na budowę domu jednorodzinnego, bowiem jest on organem administracji architektoniczno-budowlanej I instancji. Inwestor, który chce wybudować wielkopowierzchniowy obiekt handlowy, musi złożyć wszelkie dokumenty, które są niezbędne do otrzymania pozwolenia na budowę i rozpoczęcia prac. Pozwolenie na budowę może być wydane wyłącznie po wcześniejszym przeprowadzeniu postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, wymaganego przepisami o ochronie środowiska oraz po uzyskaniu przez inwestora, wymaganych przepisami szczególnymi, pozwoleń, uzgodnień lub opinii innych organów. Pozwolenie na budowę może być ponadto wydane wyłącznie temu, kto złożył wniosek w tej sprawie oraz złożył oświadczenie, pod rygorem odpowiedzialności karnej, o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.

Do wniosku o pozwolenie na budowę inwestor powinien dołączyć cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi oraz zaświadczeniem, o prawie do wykonywaniu samodzielnych funkcj w budownictwie przez osoby, które będą pracowały przy budowie. Wniosek o wydanie pozwolenia na budowie powinien zawierać także oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli działka, na której ma powstać obiekt, nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie jednak z art. 10 ust. 2 pkt 8 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego powinny być zaznaczone obszary, dla których obowiązkowe jest sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w tym obszary rozmieszczenia obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2 tys. mkw. Przed orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego taki plan musiał być sporządzony dla wszystkich obszarów, na których miały być rozmieszczone obiekty handlowe o powierzchni powyżej 400 mkw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do wniosku o pozwolenie na budowę wielkopowierzchniowych obiektów handlowych nie trzeba już natomiast dołączać zezwolenia wydanego przez wójta, burmistrza, albo prezydenta miasta na utworzenie obiektu, które było wymagane pod rządami ustawy o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych.

Wydane przez starostę pozwolenie na budowę dotyczy całego zamierzenia budowlanego. W przypadku zamierzenia obejmującego więcej niż jeden obiekt, czyli np. obejmującego kompleks sklepów, pozwolenie na budowę może dotyczyć wybranych obiektów lub zespołu obiektów, mogących samodzielnie funkcjonować zgodnie z przeznaczeniem. Takie pozwolenie na wybudowanie tylko niektórych budynków wchodzących w skład całego kompleksu może być jednak wydane wyłącznie na wniosek inwestora. Jeżeli pozwolenie na budowę dotyczy wybranych obiektów lub zespołu obiektów, to inwestor jest zobowiązany do przedstawienia projektu zagospodarowania działki lub terenu dla całego przedsięwzięcia budowlanego.

 

Treść projektu

Projekt budowlany wielkopowierzchniowego obiektu handlowego powinien spełniać wymagania określone w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli została ona wydana, lub z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zakres i treść projektu powinny być dostosowane do specyfiki i charakteru obiektu oraz stopnia skomplikowania robót budowlanych. Każdy projekt powinien jednak zawierać projekt zagospodarowania działki lub terenu, sporządzony na aktualnej mapie, projekt architektoniczno-budowlany, określający funkcję, formę i konstrukcję obiektu budowlanego, jego charakterystykę energetyczną i ekologiczną oraz proponowane niezbędne rozwiązania techniczne, a także materiałowe. W projekcie powinny znaleźć się także oświadczenia właściwych jednostek o zapewnieniu dostaw energii, wody, ciepła i gazu oraz odbioru ścieków, a także oświadczenie właściwego zarządcy drogi o możliwości połączenia działki z drogą publiczną. W zależności od potrzeb do projektu powinny być także dołączone wyniki badań geologiczno-inżynierskich oraz geotechniczne warunki posadowienia obiektu. Każdy projekt budowlany podlega zatwierdzeniu przez starostę w decyzji o pozwoleniu na budowę.

Decyzja w ciągu 65 dni

Przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę starosta powinien sprawdzić zgodność projektu z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz zgodność projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi. Jeżeli kontrola ta wypadnie pozytywnie, a także jeżeli złożony projekt budowlany będzie kompletny, to starosta nie może odmówić wydania decyzji o pozwoleniu na budowę. Na podjęcie ostatecznej decyzji w tym przedmiocie starosta ma 65 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie takiej decyzji. Jeżeli terminu tego nie dotrzyma, to wojewoda może nałożyć na niego grzywnę w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki.

SKUTKI WYROKU

Jakie są konsekwencje uznania za niekonstytucyjne przepisów ustawy o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych:

• do budowy dużych obiektów handlowych nie będzie już potrzebna zgoda wójta, burmistrza lub prezydenta miasta i pozytywna opinia rady gminy lub miasta,

budowa dużych obiektów handlowych będzie mogła być prowadzona na podstawie normalnych przepisów prawa budowlanego, w zgodzie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,

• łatwiejsze procedury mogą wpłynąć na wzrost liczby sklepów wielkopowierzchniowych - duże sieci handlowe zapowiadają już rozpoczęcie nowych inwestycji, np. Tesco, Carefour,

• wystąpienie przez niektóre sieci handlowe, które rozpoczęły inwestycje na podstawie nieobowiązującej już ustawy, o odszkodowania od państwa, z uwagi na fakt, iż musiały one ponieść wydatki, które dziś nie są już konieczne do budowy dużych sklepów handlowych.

Arkadiusz Jaraszek

arkadiusz.jaraszek@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2008 r. sygn. akt K 46/07 (Dz.U. nr 123, poz. 803).

• Ustawa z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2006 r. nr 156, poz. 1118 z późn. zm.).

• Ustawa z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. nr 80, poz. 717 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rządowy program "Moc Małych Społeczności". Do podziału 70 mln zł. Nabór wniosków do 9 czerwca 2025 r.

W piątek, 16 maja 2025 r. rozpoczął się nabór wniosków w ramach „Rządowego Programu wsparcia organizacji pozarządowych Moc Małych Społeczności”. Adresowany jest do NGOsów działających w mniejszych miastach oraz na terenach wiejskich.

Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

REKLAMA

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

REKLAMA

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

REKLAMA