REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Starosta wyda pozwolenie na budowę hipermarketu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Arkadiusz Jaraszek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nie jest już konieczna zgoda wójta, burmistrza lub prezydenta miasta ani pozytywna opinia rady gminy lub miasta na budowę sklepu o powierzchni powyżej 400 mkw. Teraz budowa takich obiektów może odbywać się według normalnych procedur budowlanych.

Inwestorzy planujący budowę dużych obiektów handlowych nie będą musieli załatwiać dodatkowych formalności. Trybunału Konstytucyjnego orzekł bowiem 6 lipca tego roku, że ustawa z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (Dz.U. z 2007 r. nr 127, poz. 880) jest niezgodna z konstytucją.

REKLAMA

REKLAMA

Wyrok Trybunału

Zgodnie z ustawą o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych do budowy sklepów powyżej 400 mkw. tzw. powierzchni sprzedażowej, konieczna była zgoda wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwego ze względu na lokalizację obiektu, po uzyskaniu pozytywnej opinii rady gminy lub miasta. Zgoda taka mogła być wydana m.in. po przeprowadzeniu analizy wpływu obiektu na lokalny rynek pracy. Ustawa ta wprowadzała jeszcze większe ograniczenia dla obiektów powyżej 2 tys. mkw. Na budowę takich obiektów zgodę musiał bowiem wyrazić sejmik województwa. Trybunał uznał, że te zasady naruszają swobodę działalności gospodarczej. Zdaniem sędziów Trybunału Konstytucyjnego ustawa zbyt głęboko ingerowała w sferę wolności działalności gospodarczej, gdyż rozpoczęcie i prowadzenie działalności handlowej w obiektach przekraczających 400 mkw. było możliwe wyłącznie po uzyskaniu zgody władzy administracyjnej, a prowadzenie działalności bez takiej zgody było zagrożone sankcją karną. Sędziowie Trybunału podkreślili, że korzystanie z konstytucyjnej wolności poddane zostało w bezprecedensowy sposób reglamentacji administracyjnej.

Wystarczy pozwolenie

Uchylenie przepisów o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych oznacza, że teraz tego typu obiekty będę mogły być budowane bez dodatkowych ograniczeń w oparciu o przepisy prawa budowlanego i w zgodzie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Pozwolenie na budowę wielkich obiektów handlowych wydaje obecnie starosta, czyli tak jak w przypadku np. pozwolenia na budowę domu jednorodzinnego, bowiem jest on organem administracji architektoniczno-budowlanej I instancji. Inwestor, który chce wybudować wielkopowierzchniowy obiekt handlowy, musi złożyć wszelkie dokumenty, które są niezbędne do otrzymania pozwolenia na budowę i rozpoczęcia prac. Pozwolenie na budowę może być wydane wyłącznie po wcześniejszym przeprowadzeniu postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, wymaganego przepisami o ochronie środowiska oraz po uzyskaniu przez inwestora, wymaganych przepisami szczególnymi, pozwoleń, uzgodnień lub opinii innych organów. Pozwolenie na budowę może być ponadto wydane wyłącznie temu, kto złożył wniosek w tej sprawie oraz złożył oświadczenie, pod rygorem odpowiedzialności karnej, o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.

REKLAMA

Do wniosku o pozwolenie na budowę inwestor powinien dołączyć cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi oraz zaświadczeniem, o prawie do wykonywaniu samodzielnych funkcj w budownictwie przez osoby, które będą pracowały przy budowie. Wniosek o wydanie pozwolenia na budowie powinien zawierać także oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli działka, na której ma powstać obiekt, nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie jednak z art. 10 ust. 2 pkt 8 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego powinny być zaznaczone obszary, dla których obowiązkowe jest sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w tym obszary rozmieszczenia obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2 tys. mkw. Przed orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego taki plan musiał być sporządzony dla wszystkich obszarów, na których miały być rozmieszczone obiekty handlowe o powierzchni powyżej 400 mkw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do wniosku o pozwolenie na budowę wielkopowierzchniowych obiektów handlowych nie trzeba już natomiast dołączać zezwolenia wydanego przez wójta, burmistrza, albo prezydenta miasta na utworzenie obiektu, które było wymagane pod rządami ustawy o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych.

Wydane przez starostę pozwolenie na budowę dotyczy całego zamierzenia budowlanego. W przypadku zamierzenia obejmującego więcej niż jeden obiekt, czyli np. obejmującego kompleks sklepów, pozwolenie na budowę może dotyczyć wybranych obiektów lub zespołu obiektów, mogących samodzielnie funkcjonować zgodnie z przeznaczeniem. Takie pozwolenie na wybudowanie tylko niektórych budynków wchodzących w skład całego kompleksu może być jednak wydane wyłącznie na wniosek inwestora. Jeżeli pozwolenie na budowę dotyczy wybranych obiektów lub zespołu obiektów, to inwestor jest zobowiązany do przedstawienia projektu zagospodarowania działki lub terenu dla całego przedsięwzięcia budowlanego.

 

Treść projektu

Projekt budowlany wielkopowierzchniowego obiektu handlowego powinien spełniać wymagania określone w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli została ona wydana, lub z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zakres i treść projektu powinny być dostosowane do specyfiki i charakteru obiektu oraz stopnia skomplikowania robót budowlanych. Każdy projekt powinien jednak zawierać projekt zagospodarowania działki lub terenu, sporządzony na aktualnej mapie, projekt architektoniczno-budowlany, określający funkcję, formę i konstrukcję obiektu budowlanego, jego charakterystykę energetyczną i ekologiczną oraz proponowane niezbędne rozwiązania techniczne, a także materiałowe. W projekcie powinny znaleźć się także oświadczenia właściwych jednostek o zapewnieniu dostaw energii, wody, ciepła i gazu oraz odbioru ścieków, a także oświadczenie właściwego zarządcy drogi o możliwości połączenia działki z drogą publiczną. W zależności od potrzeb do projektu powinny być także dołączone wyniki badań geologiczno-inżynierskich oraz geotechniczne warunki posadowienia obiektu. Każdy projekt budowlany podlega zatwierdzeniu przez starostę w decyzji o pozwoleniu na budowę.

Decyzja w ciągu 65 dni

Przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę starosta powinien sprawdzić zgodność projektu z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz zgodność projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi. Jeżeli kontrola ta wypadnie pozytywnie, a także jeżeli złożony projekt budowlany będzie kompletny, to starosta nie może odmówić wydania decyzji o pozwoleniu na budowę. Na podjęcie ostatecznej decyzji w tym przedmiocie starosta ma 65 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie takiej decyzji. Jeżeli terminu tego nie dotrzyma, to wojewoda może nałożyć na niego grzywnę w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki.

SKUTKI WYROKU

Jakie są konsekwencje uznania za niekonstytucyjne przepisów ustawy o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych:

• do budowy dużych obiektów handlowych nie będzie już potrzebna zgoda wójta, burmistrza lub prezydenta miasta i pozytywna opinia rady gminy lub miasta,

budowa dużych obiektów handlowych będzie mogła być prowadzona na podstawie normalnych przepisów prawa budowlanego, w zgodzie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,

• łatwiejsze procedury mogą wpłynąć na wzrost liczby sklepów wielkopowierzchniowych - duże sieci handlowe zapowiadają już rozpoczęcie nowych inwestycji, np. Tesco, Carefour,

• wystąpienie przez niektóre sieci handlowe, które rozpoczęły inwestycje na podstawie nieobowiązującej już ustawy, o odszkodowania od państwa, z uwagi na fakt, iż musiały one ponieść wydatki, które dziś nie są już konieczne do budowy dużych sklepów handlowych.

Arkadiusz Jaraszek

arkadiusz.jaraszek@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2008 r. sygn. akt K 46/07 (Dz.U. nr 123, poz. 803).

• Ustawa z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2006 r. nr 156, poz. 1118 z późn. zm.).

• Ustawa z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. nr 80, poz. 717 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szefowa NRPiP: pielęgniarki powinny badać, zlecać badania i wystawiać L4 – czas to uregulować

Prezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Mariola Łodzińska, apeluje o zmiany w organizacji pracy pielęgniarek i położnych. Jej zdaniem powinny one mieć możliwość samodzielnego przyjmowania pacjentów, zlecania badań, ordynowania leków oraz wystawiania zwolnień lekarskich. Obecnie ich kompetencje – mimo że szerokie – nie są w pełni wykorzystywane w polskim systemie ochrony zdrowia.

Karta Rodziny Mundurowej. Jakie przywileje, dla kogo i od kiedy według nowego projektu?

Do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o Karcie Rodziny Mundurowej. Kto – zgodnie z założeniami – będzie mógł uzyskać taki dokument i od kiedy? Zgodnie z szacunkami nowe przywileje objęłyby ponad milion beneficjentów.

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

REKLAMA

Polska pod lupą Brukseli! Rząd ujawnia, jak naprawdę wygląda walka z nadmiernym deficytem

Rząd przedstawił Brukseli raport, który pokazuje, jak Polska radzi sobie z ograniczaniem deficytu mimo rekordowych wydatków na obronę i spadku wpływów z podatków. Czy Unia Europejska uzna te działania za wystarczające?

Nowe uprawnienia dla sołtysów [Nowelizacja 2026 r.]

1 stycznia 2026 r. nowe przepisy dotyczące uprawnień sołtysów oraz finansowania zadań z funduszu sołeckiego. Nowe regulacje wprowadzają m.in. obowiązkowe ubezpieczenia sołtysów oraz nadają im uprawnienia do zarządzania mieniem komunalnym na podstawie upoważnienia wydanego przez wójta.

HPV: szczepienia obowiązkowe od 2027 roku. Ministerstwo Zdrowia wprowadza nowe przepisy

Szczepienia przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) staną się obowiązkowe dla dzieci od 9. do 15. roku życia. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze zapobieganie nowotworom wywoływanym przez HPV – w tym rakowi szyjki macicy.

Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

REKLAMA

Rząd: w dwa lata na budowanie populacyjnej odporności wydamy prawie 34 mld zł

Łącznie przez dwa najbliższe lata wydanych zostanie prawie 34 mld zł, aby budować populacyjną odporność dla całej Polski na najbardziej trudne wydarzenia - poinformował w poniedziałek minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.

Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

REKLAMA