reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > O pomocy regionalnej decyduje rada gminy

O pomocy regionalnej decyduje rada gminy

To rada gminy w uchwale decyduje o pomocy inwestycyjnej w formie zwolnienia, np. od podatku od nieruchomości. Jednym z warunków skorzystania z takiej pomocy jest zgłoszenie zamiaru korzystania z niej, przed rozpoczęciem inwestycji, właściwemu organowi podatkowemu, w trybie i formie określonych uchwałą rady gminy.


Rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne niż te określone w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych zwolnienia przedmiotowe z podatku od nieruchomości i od środków transportowych. Zwolnienie taki są udzielane w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej. Od 27 sierpnia obwiązuje nowe rozporządzenie Rady Ministrów z 5 sierpnia 2008 r. w sprawie warunków udzielania zwolnień od podatku od nieruchomości oraz podatku od środków transportowych, stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną (Dz.U. nr 146, poz. 927). Zasady udzielania pomocy, o których mowa w rozporządzeniu, będą obowiązywały do 31 grudnia 2013 r. Uchwały w sprawie zwolnień od podatków, o których mowa, przewidujące udzielanie pomocy zgodnie z warunkami określonymi w powołanym rozporządzeniu, z kilkoma zastrzeżeniami (par. 3 i 4 rozporządzenia) nie podlegają notyfikacji Komisji Europejskiej, jak również nie wymagają uzyskania opinii prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz ministra rolnictwa.

Warunki pomocy

Udzielana pomoc inwestycyjna jako zwolnienie z podatków od nieruchomości czy od środków transportu może być obliczana w odniesieniu do:

• kosztów inwestycji w środki trwałe oraz w wartości niematerialne i prawne, które są związane z realizacją nowej inwestycji (ramka obok), lub

• kosztów utworzenia miejsc pracy związanych z realizacją nowej inwestycji.

Warunkiem udzielenia pomocy, o której mowa, jest m.in.:

• dokonanie, przed rozpoczęciem realizacji inwestycji, zgłoszenia właściwemu organowi podatkowemu zamiaru korzystania z pomocy, w trybie i formie określonych uchwałą rady gminy,

• zobowiązanie się przedsiębiorcy do pokrycia co najmniej 25 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą ze środków własnych lub z zewnętrznych źródeł finansowania, przy czym przez środki własne lub pochodzące z zewnętrznych źródeł finansowania należy rozumieć środki, które nie zostały uzyskane przez przedsiębiorcę w związku ze wsparciem ze środków publicznych - w przypadku pomocy, w odniesieniu do kosztów inwestycji w środki trwałe oraz w wartości niematerialne i prawne, które są związane z realizacją nowej inwestycji,

• utrzymanie inwestycji w danym regionie przez okres co najmniej pięciu lat, a w przypadku małych najmniej średnich przedsiębiorstw (MŚP) co najmniej trzech lat od dnia zakończenia jej realizacji.

Od kiedy pomoc

Regionalna pomoc inwestycyjna jako zwolnienie np. z podatku od nieruchomości przysługuje:

• od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano zgłoszenia, przez przedsiębiorcę zamiaru korzystania z pomocy - w odniesieniu do przedmiotów opodatkowania objętych obowiązkiem podatkowym w dniu zgłoszenia zamiaru korzystania z pomocy;

• od dnia powstania obowiązku podatkowego, zgodnie z przepisami ustawy o podatkach i opłatach lokalnych - w odniesieniu do przedmiotów opodatkowania, od których obowiązek podatkowy powstał po dniu dokonania zgłoszenia.

Pomoc przysługuje do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym przekroczono tzw. maksymalną intensywność pomocy określoną lub maksymalną wartość pomocy.

Rada gminy w swojej uchwale może skrócić okres korzystania z pomocy wynikający z terminów, o których mowa wyżej.

Intensywność i wartość

Intensywność pomocy inwestycyjnej, o której mowa w powołanym rozporządzeniu Rady Ministrów z 5 sierpnia tego roku, udzielanej w danym regionie na realizację inwestycji niebędącej dużym projektem inwestycyjnym nie może przekroczyć wielkości określonych dla tego regionu w par. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej (Dz.U. nr 190, poz. 1402). Duży projekt inwestycyjny to nowa inwestycja podjęta w okresie trzech lat przez jednego lub więcej przedsiębiorców, w przypadku której środki trwałe są połączone ze sobą w sposób ekonomicznie niepodzielny oraz której koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą przekraczają równowartość 50 mln euro.

Intensywność pomocy, o której mowa, udzielanej MŚP, z wyjątkiem przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w sektorze transportu, podwyższa się o:

• 20 punktów procentowych brutto w przypadku małych przedsiębiorców;

• 10 punktów procentowych brutto w przypadku średnich przedsiębiorców.

Intensywność pomocy na nowe inwestycje w zakresie przetwórstwa produktów rolnych i obrotu tymi produktami nie może przekroczyć:

• 50 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą - dla MŚP;

• 25 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą - dla przedsiębiorcy zatrudniającego mniej niż 750 osób, którego obroty obliczone zgodnie z zaleceniem Komisji nr 2003/361/WE wynoszą mniej niż 200 mln euro oraz spełniającego wszystkie inne warunki tego zalecenia.

Z kolej maksymalną wartość pomocy udzielanej na realizację dużego projektu inwestycyjnego ustala się zgodnie ze wzorem określonym w par. 4 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej.

Trzeba również pamiętać o zasadach obliczania kosztów pomocy inwestycyjnej, o której mowa, na co wpływ mają koszty kwalifikowane inwestycji, maksymalna intensywność i wielkość pomocy (par. 12 rozporządzenia Rady Ministrów z 5 sierpnia tego roku w sprawie warunków udzielania zwolnień od podatku...).

PRZYKŁADOWE KOSZTY KWALIFIKUJĄCE SIĘ DO OBJĘCIA REGIONALNĄ POMOCĄ INWESTYCYJNĄ

• Cena nabycia prawa własności gruntów lub prawa ich wieczystego użytkowania.

• Cena nabycia albo koszt wytworzenia środków trwałych, takich jak budowle i budynki, oraz ich wyposażenie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

• Cena nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii polegających na uzyskaniu patentu, nabyciu licencji lub nieopatentowanego know-how, jeżeli spełniają łącznie kilka warunków określonych w przepisach).

• Koszty związane z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku MŚP co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji.

• Cena nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle, objętych najmem lub dzierżawą z obowiązkiem ich nabycia z upływem okresu najmu lub dzierżawy.

ZBIGNIEW KORNAT

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2006 r. nr 121, poz. 844 ze zm.).

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 5 sierpnia 2008 r. w sprawie warunków udzielania zwolnień od podatku od nieruchomości oraz podatku od środków transportowych, stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną (Dz.U. nr 146, poz. 927).

• Rozporządzenia Rady Ministrów z 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej (Dz.U. nr 190, poz. 1402).

• Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1628/2006 z 24 października 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do regionalnej pomocy inwestycyjnej (Dz.Urz. UE L 302).

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

GP

Zdjęcia


Zatrudnianie i zwalnianie pracowników. Obowiązki pracodawców59.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Witold Chomiczewski

Radca prawny, wspólnik w Lubasz i Wspólnicy - Kancelaria Radców Prawnych sp.k. Specjalizuje się w prawie IT i nowych technologii, ma bogate doświadczenie w obsłudze prawnej przedsiębiorców związanych z e-commerce, doradza m.in. spółkom zajmującym się marketingiem internetowym, przygotowuje umowy dotyczące SEO/SEM, reklamy RTB, prawa autorskiego w Internecie. Wspiera przedsiębiorców internetowych, a zwłaszcza portale w sprawach związanych z odpowiedzialnością za cudze treści. Ma wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu postępowań sądowych dotyczących problematyki prawa autorskiego, Internetu oraz prawa gospodarczego. Brał udział w projekcie na zlecenie Komisji Europejskiej, Study on Liability of Internet Intermediaries, który dotyczył dyrektywy o handlu elektronicznym. Pełnomocnik ds. Legislacji Izby Gospodarki Elektronicznej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama