Jak odwoływać się od decyzji w sprawie dofinansowania
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Organ odwoławczy wyczerpująco rozpatruje materiał dowodowy zgromadzony w sprawie, a w pewnych okolicznościach przeprowadza uzupełniająco postępowanie dowodowe. Jeżeli organ odwoławczy uzna na podstawie całokształtu materiału dowodowego, że odwołanie powinno zostać uwzględnione, wówczas wyda decyzję, w której uchyli zaskarżoną decyzję i orzeknie co do istoty sprawy. Z utrzymaniem w mocy zaskarżonej decyzji będziemy mieli do czynienia, w razie gdy organ odwoławczy dojdzie do takich samych wniosków co organ I instancji. Z kolei, jeśli rozstrzygnięcie sprawy będzie wymagało uprzedniego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w całości lub w znacznej części, wówczas organ odwoławczy uchyli zaskarżoną decyzję i przekaże sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji.
REKLAMA
REKLAMA
Rozstrzygnięcia organów wydawane w postępowaniu administracyjnym są przedmiotem kontroli sądów administracyjnych. W związku z powyższym wnioskodawca, po wyczerpaniu drogi administracyjnej, uprawniony będzie do wystąpienia ze skargą do sądu administracyjnego. Szczegółowe zasady i tryb wnoszenia skargi określa ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2002 r. nr 153, poz. 1270). Ponadto wnioskodawca ubiegający się o dofinansowanie w ramach PROW może kwestionować decyzję ostateczną za pomocą instytucji uchylenia, zmiany lub stwierdzenia nieważności decyzji (uregulowane zostały one w k.p.a.).
Pomoc w ramach działań objętych PROW przyznawana jest również na podstawie umowy cywilnoprawnej (zawieranej w formie pisemnej pod rygorem nieważności). W przypadku gdy nie są spełnione warunki przyznania pomocy, podmiot wdrażający informuje wnioskodawcę o odmowie jej przyznania z podaniem przyczyn odmowy. Wspomniana odmowa jest aktem z zakresu administracji publicznej, dotyczącym uprawnień wynikających z przepisów prawa, na który przysługuje wnioskodawcy prawo wniesienia skargi do sądu administracyjnego. Jednakże przed złożeniem skargi do sądu administracyjnego wnioskodawca obowiązany jest w pierwszej kolejności wezwać na piśmie właściwy organu. Jest nim organ odmawiający przyznania pomocy finansowej. Do usunięcia naruszenia prawa wyznaczony jest termin 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu aktu. Skargę wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa. Skarga do sądu administracyjnego winna spełniać warunki formalne, bez których nie można nadać jej prawidłowego biegu. Ponadto, wnioskodawca obowiązany jest do prawidłowego opłacenia skargi. Od pisma wszczynającego postępowanie przed sądem administracyjnym pobiera się wpis.
Przewidziano także możliwość kontrolowania prawidłowości rozstrzygnięć sądów administracyjnych I instancji, wojewódzkich sądów administracyjnych. Wobec czego wnioskodawca, w którego sprawie orzekał wojewódzki sąd administracyjny, uprawniony jest do wystąpienia ze skargą kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Zasady i tryb wnoszenia skargi kasacyjnej uregulowane są w ustawie Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
PAWEŁ FLUDER
prawnik z Kancelarii Prawnej Jasiński Jatczak Lubbe
PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2002 r. nr 153, poz. 1270).
REKLAMA
REKLAMA