Kategorie

PR największych polskich miast

Robert Stępowski
Robert Stępowski
Wyniki audytu dotyczącego komunikacji 16 największych polskich miast z mediami wskazują, iż aby inwestowanie w promocję przyniosło oczekiwany skutek, konieczna jest konsekwentna i rzetelna współpraca z branżą mediową. Tam gdzie dziennikarz szybko uzyska informację, tam najchętniej wróci po kolejne.

Dziennikarze ocenili sposób i szybkość komunikacji największych miast w Polsce. W badaniach uczestniczyło 27 redakcji, w tym 12 internetowych i 15 prasowych oraz jedna agencja informacyjna. Ci, którzy w tym rankingu wypadli najlepiej nie kryją swego zadowolenia. Nie do końca wiarygodnym nazywają go Ci, którzy reprezentują miasta gorzej ocenione.  

Reklama

Audyt przygotowany przez Agencję Ciszewski PR wskazuje, iż najlepiej komunikującymi się z mediami miastami są te ośrodki, które wydają na promocję najwięcej. Nie jest to jednak regułą. Bezkonkurencyjny w tym zakresie jest np. Wrocław, który mimo tego, iż wydał w 2008 roku na działania promocyjne o ponad 2 mln zł mniej niż Łódź i prawie o 4 mln zł mniej niż Warszawa, jest uznany za najlepiej komunikujące się miasto w Polsce.

Zgodnie z przygotowanym raportem, stolica pod względem komunikacji z mediami uplasowała się na miejscu drugim. W pierwszej piątce rankingu znalazły się także: Gdańsk, Gdynia i Poznań. Najmniej punktów zgromadziła Biała Podlaska, która zamyka ranking 16 najlepiej komunikujących się miast. Jednak to miasto wydało w minionym roku także najmniejszą kwotę na działania marketingowe i promocyjne, gdyż tylko 50 tys. zł.

Reklama

Wrocław uzyskał najwyższą notę w dwóch spośród sześciu pytań zamkniętych – najwyżej oceniono jakość działań promocyjnych tego miasta i jakość informacji przekazywanych przez jego urząd. - Nie ma właściwie rankingów dotyczących oceny promocji miast, tym bardziej ta ocena dokonana przez tak opiniotwórcze osoby jak dziennikarze jest dla nas niezwykłym wyróżnieniem – mówi Małgorzata Wojciechowska z Biura Promocji Wrocławia. - Traktujemy to jako dowód, że nasze działania są skuteczne a ich efekt potwierdza realizację założonych przez nas celów.

Ocena dostępności do informacji pokazała, że dziennikarzom najłatwiej jest zdobyć wiadomości na temat Warszawy, Wrocławia i Gdańska. Wrocław został najwyżej oceniony także pod względem jakości informacji prasowych oraz działań promocyjnych. Najgorsze noty stolica dolnego śląska uzyskała przy ocenie szybkości odpowiedzi na pytania dziennikarzy. W tej kategorii lepsi okazali się: Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Poznań.

 Rzecznik prasowy w urzędzie>>

- Dziennikarze mają ogromy wpływ na prawidłowy przepływ informacji wychodzących z urzędu miasta – komentuje dobry wynik miasta Anna Zbierska, dyrektor biura prezydenta ds. promocji Gdańska. Nie kryje także satysfakcji z tak wysokiej pozycji Gdańska we wszystkich kategoriach, a zwłaszcza w tej, w której miasto jest niekwestionowanym liderem. W 2008 roku Gdańsk wydał na promocję 10,7 mln zł znajdując się tym samym na piątym miejscu pod względem wydanych na działania promocyjne pieniędzy.

- Wierzymy w ukierunkowaną komunikację miast. Niektóre z nich prowadzą już zorganizowane działania public relations wobec dziennikarzy zajmujących się różnymi tematami, odpowiednio plasując walory regionu. Inne traktują komunikację tylko jako zło konieczne – przyznaje Sebastian Hejnowski, dyrektor zarządzający Ciszewski PR. - Często samo prowadzenie biura prasowego, które sprawnie odpowiada na pytania mediów zastępuje miastu prowadzenie proaktywnej komunikacji do określonych grup odbiorców - dodaje.

Pracownicy poznańskiego biura promocji twierdzą, że mają jeszcze sporo do zrobienie i liczą na dużo lepszą pozycję w przyszłorocznym rankingu. - Nasza pozycja w tym rankingu nie jest zła - mówi Borys Fromberg, wicedyrektor biura promocji UM Poznania. - Zawsze oczywiście może być lepiej i mam nadzieję, że w przyszłym roku właśnie tak będzie i że uda nam się znaleźć przynajmniej w pierwszej trójce - dodaje Fromberg. Jego zdaniem, PR regionów w naszym kraju jest wciąż dziedziną raczkującą, której wszyscy się uczą - także Poznań. Różnice w pomiędzy Poznaniem, a choćby Wrocławiem, uzasadnia mentalnością mieszkańców tych miast. - My naprawdę bardzo dużo robimy, ale nie potrafimy się tym pochwalić i to jest nasza pięta achillesowa. Na szczęście mamy tego świadomość, dlatego pracujemy nad tym, by nasza komunikacja z mediami ogólnopolskimi była lepsza - zapewnia. - Cały czas pracujemy nad zwiększeniem obecności Poznania w mediach oraz wzmocnieniem oddziaływania jego marki. Obligujemy do tego również naszych partnerów - organizatorów imprez i przedsięwzięć mających znaczenie dla wizerunku Miasta Poznania – dodaje Magdalena Hendrysiak z poznańskiego biura promocji.

Nieco odmienne zdanie na temat wyników audytu mają przedstawiciele miast, które nie wypadły w nim najlepiej. W ogólnej klasyfikacji Łódź znalazła się na siódmym miejscu. Najgorzej wypadła jednak w ocenie dziennikarzy jakość przygotowywanych przez pracowników łódzkiego magistratu materiałów prasowych. - Nie do końca zgadzamy się z wynikami audytu – mówi Monika Karolczak, zastępca dyrektora Biura Promocji Turystyki i Współpracy z Zagranicą UM Łódź. Twierdzi, że o wysokiej ocenie działań promocyjnych Łodzi świadczą choćby nagroda zdobyta na Festiwalu Promocji Miast i Regionów "Złote Formaty", gdzie wysoko oceniono kampanie  wizerunkowe i eventowe promujące starania Łodzi do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Jednak także działania promocyjne nie zostały ocenione zbyt wysoko. Łódź znalazła się na szóstym miejscu za: Wrocławiem, Gdańskiem, Warszawą, Gdynią, Poznaniem i Lublinem.

Co sprawia, że oferta gminy jest atrakcyjna dla inwestorów>>

- Główne zastrzeżenie: sądzę ,że dziennikarze biorący udział w audycie, nie znają za dobrze możliwości działań komunikacyjnych miasta – wymienia Mirosław Treter z UM Suwałki, które w większości kategorii uplasowały się na przedostatnim miejscu. - W swojej pracy zawodowej nie zdarzyło mi się aby dziennikarze byli źle obsłużeni. Dlatego też nie mogę uznać wyników audytu PR Ciszewski za wiarygodne i miarodajne dla oceny komunikacyjnej Suwałk – komentuje Treter.

- Niektóre miasta słabiej ocenione w naszym rankingu pomimo świetnej relacji z mediami biznesowymi zupełnie pominęły relację z dziennikarzami turystycznymi, czy na odwrót. Cieszymy się jednak z tak dużego zainteresowania wynikami rankingu, gdyż niemalże wszystkie miasta dopytywały o szczegóły badania i kulisy naszych rozmów z mediami na ich temat, co oznacza że wizerunek jest dla nich bardzo istotny – podsumowuje Sebastian Hejnowski z Ciszewski PR.

Jak zapowiadają autorzy, audyt w przyszłym roku zostanie przeprowadzony ponownie.

Robert Stępowski

samorzad.infor.pl

 

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
VAT w e-commerce od 1 lipca 2021 r.
VAT w e-commerce od 1 lipca 2021 r.
Tylko teraz
Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    1 sty 2000
    25 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Zasady odwołania od wyników egzaminu maturalnego 2021

    Odwołania od wyników egzaminu maturalnego. Niecałe trzy tygodnie temu maturzyści poznali wyniki egzaminów dojrzałości. Niektórzy mają wątpliwości, czy ich praca została poprawnie sprawdzona, i wnioskują o wgląd do niej oraz wyższe noty.

    Kontrole zwolnień lekarskich nauczycieli

    Kontrole zwolnień lekarskich nauczycieli - zgodnie z projektem nowelizacji prawa oświatowego autorstwa MEiN ministerstwo co kwartał będzie przekazywało do ZUS szczegółowe informacje dotyczące nauczycieli przebywających m.in. na zwolnieniach lekarskich, urlopach zdrowotnych oraz macierzyńskich.

    Nauka stacjonarna w szkołach od 1 września 2021 r.

    Nauka stacjonarna w szkołach - minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek zapowiedział, że trwają przygotowania do powrotu uczniów do szkół od 1 września 2021 r.

    Historia XX i XXI wieku - od kiedy nowy przedmiot?

    Historia XX i XXI wieku - od kiedy nowy przedmiot zapowiedziany w Polskim Ładzie? Co obejmie?

    Dodatkowe zajęcia wspomagające - możliwość zwiększenia liczby godzin

    Dodatkowe zajęcia wspomagające - większa liczba dzieci będzie mogła skorzystać z dodatkowych lekcji. MEiN przygotowało zmianę przepisów w tym zakresie.

    Nauka zdalna czy stacjonarna w roku akademickim 2021/2022? - wytyczne dla uczelni

    Nauka zdalna czy stacjonarna w roku akademickim 2021/2022? Ministerstwo Edukacji i Nauki opublikowało wytyczne dla uczelni.

    Compliance - cykl Deminga

    Compliance - każdy system powinien działać w cyklu Deminga i zawsze należy monitorować ryzyka. Niestety często brakuje na to zasobów lub woli najwyższego kierownictwa.

    Transakcja zakupu nieruchomości na rzecz gminy

    Zakup nieruchomości na rzecz gminy. W ramach działalności gospodarczej gmina może nabywać prawa do nieruchomości na wolnym rynku - w trybie czynności cywilnoprawnych. W takich transakcjach istotne są kompetencje organów gminy. Wójt jest uprawniony do dokonywania czynności związanych z nabyciem nieruchomości. Działa jednak z zachowaniem zasad prawidłowej gospodarki i w ramach wytyczonych przez radę gminy.

    Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - co zawiera?

    Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) już działa. Wyjaśniamy, jakie informacje zawiera ten ważny rejestr. Warto również wspomnieć o obowiązkach właścicieli budynków związanych z CEEB.

    Loteria szczepionkowa - kiedy losowania?

    Loteria szczepionkowa - kiedy losowania? Wciąż można zarejestrować się w Loterii Narodowego Programu Szczepień i wziąć udział w kolejnych losowaniach nagród.

    Wakacje 2021 w Europie - zasady podróżowania, paszport covidowy, testy

    Wakacje 2021 w Europie w czasach koronawirusa - jakie zasady obowiązują podróżnych? W większości krajów trzeba pokazać paszport covidowy lub wynik testu na COVID-19.

    Aspekty środowiskowe w nowym prawie zamówień publicznych

    Zrównoważone zamówienia to taki sposób organizacji postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, który uwzględnia aspekty środowiskowe lub społeczne, co przekłada się na charakter udzielanego zamówienia, przy jednoczesnym zapewnieniu celowego, racjonalnego i oszczędnego wydatkowania środków publicznych. W pojęciu tym mieszczą się więc zarówno tzw. „zielone”, jak również społeczne zamówienia publiczne.

    Cyfryzacja usług a cyberbezpieczeństwo w sektorze publicznym

    W ostatnich latach można obserwować postępującą cyfryzację usług, również w sektorze publicznym. O ile załatwianie spraw urzędowych online jest dla obywateli ogromną wygodą, o tyle zasadne w tym kontekście jest pytanie – jak właściwie zadbać o bezpieczeństwo przetwarzanych danych?

    Karta Lokalizacji Podróżnego - jak wypełnić?

    Kartę Lokalizacji Podróżnego musi wypełnić każdy przylatujący do Polski. Czym jest? Jak wypełnić Kartę Lokalizacji Pasażera?

    Karta Lokalizacji Podróżnego w formie elektronicznej

    Karta Lokalizacji Podróżnego w formie elektronicznej od soboty zastąpi karty papierowe. Kto musi wypełnić Kartę Lokalizacji Podróżnego?

    Loteria szczepionkowa - ochrona danych uczestników

    Loteria szczepionkowa - jak chronione są dane osobowe uczestników Loterii Narodowego Programu Szczepień? Czy dane medyczne są bezpieczne?

    Loteria szczepionkowa - lista wygranych

    Loteria szczepionkowa - lista wygranych. Są już pierwsi zwycięzcy w Loterii Narodowego Programu Szczepień. Gdzie sprawdzić listę wygranych nagród? Kiedy kolejne losowania?

    Wypadek przy pracy urzędnika świadczącego pracę zdalną

    Wypadek przy pracy urzędnika świadczącego pracę zdalną. Jak prawidłowo sporządzić protokół powypadkowy?

    Szczepienia dzieci w wieku 5-12 lat - od kiedy?

    Szczepienia dzieci w wieku 5-12 lat - od kiedy? Jest to niezwykle istotna kwestia pod kątem roku szkolnego i bezproblemowego powrotu dzieci do szkół.

    Compliance - od czego zacząć wdrożenie systemu?

    Compliance - od czego należy zacząć wdrożenie systemu w organizacji? Coraz więcej podmiotów z sektora prywatnego oraz z sektora publicznego rozumie, że posiadanie systemów Compliance jest niezbędne, by podmiot mógł bezpiecznie funkcjonować lub się rozwijać.

    Czternastka dla nauczycieli do likwidacji?

    Czternastka dla nauczycieli - czy zostanie zlikwidowana? Nie tylko samorządowcy, lecz także eksperci są zdania, że przy wprowadzeniu nowego sytemu płac nauczycieli należy zlikwidować jednorazowy dodatek uzupełniający.

    Wjazd do Słowacji - czy obowiązuje kwarantanna?

    Wjazd do Słowacji - czy obowiązuje kwarantanna? 9 lipca 2021 roku weszły w życie obostrzenia ws. COVID-19 dotyczące wjazdu na Słowację. Zakwestionował je Słowacki Sąd Konstytucyjny.

    Francja - niezaszczepieni nie będą mogli wejść do restauracji i centrów handlowych

    Francja - niezaszczepieni nie będą mogli wejść do restauracji i centrów handlowych. Od kiedy wejdą w życie nowe obostrzenia w związku z koronawirusem? Czy będą przymusowe szczepienia?

    Aspekty społeczne w nowym prawie zamówień publicznych

    Społeczne zamówienia publiczne to podejście, w którym zamawiający w oparciu o dostępne instrumenty prawne osiągają dodatkowe - w stosunku do głównego celu jakim jest realizacja zamówienia - korzyści społeczne.

    Loteria szczepionkowa - pierwsze losowanie

    Loteria szczepionkowa - pierwsze losowanie odbywa się 14 lipca 2021 roku. Można w nim wygrać 5 razy po 50 tys. złotych i 60 hulajnóg elektrycznych. Jak sprawdzić wygrane?