REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przynależność Polski do Unii Europejskiej to szansa dla wykształconych, ambitnych Polek i Polaków, którzy mogą pracować jako asystenci w instytucjach europejskich lub być asystentami posłów Parlamentu Europejskiego.

Chęć pracy w takim charakterze wykazuje coraz więcej, głównie młodych osób, które widzą w tym szansę ciekawej pracy i kariery. Zdają sobie sprawę, że zatrudnienie w instytucjach Unii Europejskiej czy w Parlamencie Europejskim może wpłynąć pozytywnie na ich całą działalność zawodową i ukształtować życie.

REKLAMA

REKLAMA

Statystyczny asystent to osoba w wieku 25–30 lat, choć są i starsi; absolwent studiów historycznych, lingwistycznych, politologicznych lub ekonomicznych; najczęściej z pewnym doświadczeniem zawodowym.

Wielką popularnością wśród przyszłych urzędników unijnych cieszy się Belgia, ponieważ w jej stolicy – Brukseli ma siedzibę Komisja Europejska. To tam co roku podejmuje pracę nawet kilkuset stażystów. Aby dostać się na staż, trzeba mieć ukończone studia wyższe, dobrze znać problematykę unijną oraz języki obce. Należy też pomyślnie zaliczyć wiele testów i zdać egzaminy w Polsce oraz Brukseli. Mimo tak trudnych wymagań konkurencja jest ogromna, a osoby, które dostają się na staż, to prawdziwi wybrańcy.

Liniowa ścieżka kariery

Co roku nie brakuje chętnych. Przyciąga nie tylko ciekawa, rozwijająca praca, lecz także zarobki. Co prawda życie w Brukseli jest drogie, ale nie jest to przeszkodą w staraniach o zatrudnienie. Tym bardziej że – poza pensjami na wysokim poziomie – przewidziane są dodatki z tytułu urlopu rodzicielskiego (878,32 euro; a dla samotnych rodziców – 1171,09 euro) czy na zagospodarowanie (807,93 euro na gospodarstwo domowe; natomiast dla pracowników, którzy nie mają prawa do tego dodatku – 479 euro).

REKLAMA

Urzędnicy zatrudnieni w instytucjach europejskich należą do dwóch grup funkcyjnych: administratorów i asystentów. Ich kariera przebiega liniowo: system składa się z 16 grup zaszeregowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Administratorzy znajdują się w grupach od V (4190,20 – 4740,94 euro) do XVI (16 299,08–17 697,68 euro); przy czym nowo zatrudnieni zazwyczaj rozpoczynają pracę w V grupie zaszeregowania.

• Asystenci przypisani są do grup zaszeregowania od I (2556,91–2892,98 euro) do XI (8790,51–9945,89 euro). Nowi pracownicy zatrudniani są najczęściej w I lub III grupie (3273,22–3703,44 euro).

Warto wiedzieć, że wszyscy nowi pracownicy są przyjmowani na dziewięciomiesięczny okres próbny. Gdy dobiega on końca, sporządzane jest sprawozdanie, w którym ocenia się ich pracę i osiągnięcia. Pracownicy, którzy pomyślnie przejdą okres próbny, zostają mianowani na stanowisko urzędników.

Urzędnicy, którzy dobrze wywiązują się z obowiązków, awansują do wyższej grupy zaszeregowania, co oznacza też wyższe zarobki. Zazwyczaj w jednej grupie zaszeregowania urzędnik spędza od trzech do sześciu lat. Ocena pracy odbywa się w ramach corocznej procedury oceny personelu. Jeśli chodzi o asystentów, to jeżeli pozwala na to ocena ich pracy oraz zdany egzamin kwalifikacyjny, mają oni możliwość zostania administratorami. Jest to proces przemianowania – certification. Zmiana kategorii nie oznacza jednak wcale zmiany grupy zaszeregowania.

Istotne jest jednak to, że pracownicy zatrudnieni w instytucjach europejskich mogą zmieniać pracę, przenosić się do różnych departamentów, zajmować się różnorodnymi dziedzinami. Dzięki temu mają okazję nie tylko poznawać wiele obszarów działalności UE, lecz także rozwijać własne umiejętności i zwiększać kompetencje.

Atrakcyjne wynagrodzenia

Osoby pragnące pracować w instytucjach europejskich najczęściej kierują się zainteresowaniami i pragnieniem podnoszenia kwalifikacji, jednak duże znaczenie mają także zarobki. A te są rzeczywiście atrakcyjne, o czym już wcześniej była mowa. Teraz więcej na ten temat.

Siatkę płac reguluje rozporządzenie Rady Europy nr 1323/2008 z 18 grudnia 2008 r. Zgodnie z nim siatka jest wspólna dla stanowisk administratorów i asystentów. Obejmuje ona 16 grup zaszeregowania, przy czym każda grupa składa się z pięciu stopni (stąd rozpiętość w zarobkach).

Przejście na wyższy stopień w konkretnej grupie zaszeregowania jest automatyczne i wynika ze stażu pracy. Na wyższy stopień przechodzi się co dwa lata, aż do momentu osiągnięcia najwyższego stopnia w grupie zaszeregowania. Wtedy, aby przejść do kolejnego stopnia, konieczny jest awans do wyższej grupy zaszeregowania. Każdy awans w obrębie grup zaszeregowania – od I do XVI wiąże się ze wzrostem zarobków.

Pakiet wynagrodzeń obejmuje również różnego rodzaju świadczenia. Oprócz wcześniej wymienionych są to dodatek edukacyjny, dodatek zagraniczny za rozłąkę, roczny dodatek na pokrycie kosztów podróży do kraju pochodzenia.

Sekretarka szuka pracy>>

Co robi asystent/asystentka?

Zakres obowiązków asystentów związany jest najczęściej z udzielaniem wsparcia administratorom. Jest to zatem praca w sekretariacie, administracja, finanse, komunikacja, pomoc przy opracowaniu kierunków polityki i jej wdrażaniu. Asystenci pełnią też ważną rolę w zarządzaniu pracą instytucji, zwłaszcza w zakresie budżetu i finansów, kwestii kadrowych, informatyki oraz prowadzenia dokumentacji.

Pomoc administratorom to bardzo poważne zadanie, ponieważ opracowują oni kierunki polityki i wdrażają prawo wspólnotowe, a także przygotowują analizy i pełnią funkcję doradczą. Skoro administrator może odgrywać kluczową rolę w unijnych procedurach prawodawczych i budżetowych, odpowiadać za koordynację ogólnej polityki państw członkowskich w zakresie gospodarki i w innych dziedzinach, brać udział w negocjacjach handlowych z krajami spoza UE albo reprezentować instytucje na forum międzynarodowym, to jego pomocnik – asystent – także odgrywa ważną rolę w pracy administracji unijnej.

Wymagania stawiane kandydatom

Każdy kandydat musi:

• być obywatelem państwa członkowskiego UE;

• posiadać pełnię praw obywatelskich;

• mieć uregulowany stosunek do służby wojskowej zgodnie z przepisami prawa własnego kraju;

• doskonale władać jednym z języków urzędowych UE, a drugim w stopniu zadowalającym.

Kandydaci muszą też spełniać kryteria odnośnie kwalifikacji i doświadczenia zawodowego, jeśli warunek ten zawarto w ogłoszeniu o konkursie.

Wymagany poziom wykształcenia zależy od stanowiska. Dane kandydatów, którzy pomyślnie przeszli wszystkie testy, trafiają do bazy danych. Stanowi ona podstawę rekrutacji pracowników na wolne etaty w instytucjach i agencjach. Każda baza danych jest ważna trzy lata.

Świadczenia dla urzędników za zagraniczne delegacje>>

Praca z posłem

Ciekawa i pełna wyzwań jest także praca asystenta czy asystentki w biurze poselskim europosła. Dodatkowo nie jest ona w jednym miejscu, lecz w dwóch: w Brukseli oraz w Strasburgu we Francji, gdzie znajduje się główna siedziba Parlamentu Europejskiego i odbywają posiedzenia plenarne PE.

Asystent europosła najczęściej prowadzi oba zagraniczne biura, a także koordynuje pracę w kraju – poseł ma bowiem biuro także w okręgu, z którego został wybrany, i który odwiedza, aby spotkać się z wyborcami. Asystent czuwa nad działaniami zespołu, który pracuje dla posła. A jest nad czym czuwać, bowiem w Parlamencie Europejskim odbywają się posiedzenia grup politycznych, posiedzenia plenarne, posiedzenia komisji parlamentarnych, spotkania robocze, seminaria, konferencje, odczyty, trwają prace nad raportami, sprawozdaniami czy przygotowaniem opinii.

Charakter i tempo pracy asystenta zależy od europarlamentarzysty. To on decyduje, jaką rolę odgrywa asystent. Ci, którzy mają szansę pracować w dobrych zespołach, realizują ciekawe projekty, które przybliżają obywatelom Unię Europejską.

Szansę na pracę asystentki, asystenta mają osoby z dużą wiedzą, znające języki obce, umiejące pracować w zespole, rzetelne, komunikatywne, pracowite, otwarte na różnorodność, a także kreatywne i odporne na stres.

W nowym parlamencie (od tego roku) obowiązują znowelizowane przepisy dotyczące dodatków otrzymywanych przez posłów na zatrudnienie asystentów. Ich umowami i wypłatami wynagrodzeń będą się zajmować służby Parlamentu, jednak posłowie mają swobodę wyboru asystentów, przydzielanych im zadań i czasu obowiązywania umów o pracę. W przyszłości europosłowie nie będą mogli zatrudniać jako asystentów członków bliskiej rodziny.

Od czerwca 2009 r. umowami asystentów posłów do PE pracujących w państwach członkowskich zarządzają specjalistyczne podmioty wypłacające, specjalizujące się w kwestiach podatkowych i umowach o pracę związanych z zabezpieczeniem społecznym. Firmy te odpowiadają za przestrzeganie krajowych przepisów w zakresie zabezpieczenia społecznego i podatków.

Przepisy PE

Statut posła do PE (przepisy wchodzą w życie w pierwszym dniu rozpoczynającej się w roku 2009 kadencji Parlamentu Europejskiego)

Artykuł 21

1. Posłowie mają prawo do pomocy prywatnych asystentów, których sami sobie dobierają.

2. Parlament ponosi faktyczne koszty ich zatrudnienia.

3. Parlament określa warunki korzystania z tego prawa.

Jolanta Zientek-Varga

Szczegóły dotyczące zatrudnienia (w tym tabele płac) na stronach: http://europa.eu/epso/discover/careers/grades_system/index_pl.htm http://europa.eu/epso/discover/careers/staff_categories/index_pl.htm

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA