REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawód - euroasystent

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zientek-Varga Jolanta
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przynależność Polski do Unii Europejskiej to szansa dla wykształconych, ambitnych Polek i Polaków, którzy mogą pracować jako asystenci w instytucjach europejskich lub być asystentami posłów Parlamentu Europejskiego.

Chęć pracy w takim charakterze wykazuje coraz więcej, głównie młodych osób, które widzą w tym szansę ciekawej pracy i kariery. Zdają sobie sprawę, że zatrudnienie w instytucjach Unii Europejskiej czy w Parlamencie Europejskim może wpłynąć pozytywnie na ich całą działalność zawodową i ukształtować życie.

REKLAMA

Statystyczny asystent to osoba w wieku 25–30 lat, choć są i starsi; absolwent studiów historycznych, lingwistycznych, politologicznych lub ekonomicznych; najczęściej z pewnym doświadczeniem zawodowym.

Wielką popularnością wśród przyszłych urzędników unijnych cieszy się Belgia, ponieważ w jej stolicy – Brukseli ma siedzibę Komisja Europejska. To tam co roku podejmuje pracę nawet kilkuset stażystów. Aby dostać się na staż, trzeba mieć ukończone studia wyższe, dobrze znać problematykę unijną oraz języki obce. Należy też pomyślnie zaliczyć wiele testów i zdać egzaminy w Polsce oraz Brukseli. Mimo tak trudnych wymagań konkurencja jest ogromna, a osoby, które dostają się na staż, to prawdziwi wybrańcy.

Liniowa ścieżka kariery

REKLAMA

Co roku nie brakuje chętnych. Przyciąga nie tylko ciekawa, rozwijająca praca, lecz także zarobki. Co prawda życie w Brukseli jest drogie, ale nie jest to przeszkodą w staraniach o zatrudnienie. Tym bardziej że – poza pensjami na wysokim poziomie – przewidziane są dodatki z tytułu urlopu rodzicielskiego (878,32 euro; a dla samotnych rodziców – 1171,09 euro) czy na zagospodarowanie (807,93 euro na gospodarstwo domowe; natomiast dla pracowników, którzy nie mają prawa do tego dodatku – 479 euro).

Urzędnicy zatrudnieni w instytucjach europejskich należą do dwóch grup funkcyjnych: administratorów i asystentów. Ich kariera przebiega liniowo: system składa się z 16 grup zaszeregowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Administratorzy znajdują się w grupach od V (4190,20 – 4740,94 euro) do XVI (16 299,08–17 697,68 euro); przy czym nowo zatrudnieni zazwyczaj rozpoczynają pracę w V grupie zaszeregowania.

• Asystenci przypisani są do grup zaszeregowania od I (2556,91–2892,98 euro) do XI (8790,51–9945,89 euro). Nowi pracownicy zatrudniani są najczęściej w I lub III grupie (3273,22–3703,44 euro).

REKLAMA

Warto wiedzieć, że wszyscy nowi pracownicy są przyjmowani na dziewięciomiesięczny okres próbny. Gdy dobiega on końca, sporządzane jest sprawozdanie, w którym ocenia się ich pracę i osiągnięcia. Pracownicy, którzy pomyślnie przejdą okres próbny, zostają mianowani na stanowisko urzędników.

Urzędnicy, którzy dobrze wywiązują się z obowiązków, awansują do wyższej grupy zaszeregowania, co oznacza też wyższe zarobki. Zazwyczaj w jednej grupie zaszeregowania urzędnik spędza od trzech do sześciu lat. Ocena pracy odbywa się w ramach corocznej procedury oceny personelu. Jeśli chodzi o asystentów, to jeżeli pozwala na to ocena ich pracy oraz zdany egzamin kwalifikacyjny, mają oni możliwość zostania administratorami. Jest to proces przemianowania – certification. Zmiana kategorii nie oznacza jednak wcale zmiany grupy zaszeregowania.

Istotne jest jednak to, że pracownicy zatrudnieni w instytucjach europejskich mogą zmieniać pracę, przenosić się do różnych departamentów, zajmować się różnorodnymi dziedzinami. Dzięki temu mają okazję nie tylko poznawać wiele obszarów działalności UE, lecz także rozwijać własne umiejętności i zwiększać kompetencje.

Atrakcyjne wynagrodzenia

Osoby pragnące pracować w instytucjach europejskich najczęściej kierują się zainteresowaniami i pragnieniem podnoszenia kwalifikacji, jednak duże znaczenie mają także zarobki. A te są rzeczywiście atrakcyjne, o czym już wcześniej była mowa. Teraz więcej na ten temat.

Siatkę płac reguluje rozporządzenie Rady Europy nr 1323/2008 z 18 grudnia 2008 r. Zgodnie z nim siatka jest wspólna dla stanowisk administratorów i asystentów. Obejmuje ona 16 grup zaszeregowania, przy czym każda grupa składa się z pięciu stopni (stąd rozpiętość w zarobkach).

Przejście na wyższy stopień w konkretnej grupie zaszeregowania jest automatyczne i wynika ze stażu pracy. Na wyższy stopień przechodzi się co dwa lata, aż do momentu osiągnięcia najwyższego stopnia w grupie zaszeregowania. Wtedy, aby przejść do kolejnego stopnia, konieczny jest awans do wyższej grupy zaszeregowania. Każdy awans w obrębie grup zaszeregowania – od I do XVI wiąże się ze wzrostem zarobków.

Pakiet wynagrodzeń obejmuje również różnego rodzaju świadczenia. Oprócz wcześniej wymienionych są to dodatek edukacyjny, dodatek zagraniczny za rozłąkę, roczny dodatek na pokrycie kosztów podróży do kraju pochodzenia.

Sekretarka szuka pracy>>

Co robi asystent/asystentka?

Zakres obowiązków asystentów związany jest najczęściej z udzielaniem wsparcia administratorom. Jest to zatem praca w sekretariacie, administracja, finanse, komunikacja, pomoc przy opracowaniu kierunków polityki i jej wdrażaniu. Asystenci pełnią też ważną rolę w zarządzaniu pracą instytucji, zwłaszcza w zakresie budżetu i finansów, kwestii kadrowych, informatyki oraz prowadzenia dokumentacji.

Pomoc administratorom to bardzo poważne zadanie, ponieważ opracowują oni kierunki polityki i wdrażają prawo wspólnotowe, a także przygotowują analizy i pełnią funkcję doradczą. Skoro administrator może odgrywać kluczową rolę w unijnych procedurach prawodawczych i budżetowych, odpowiadać za koordynację ogólnej polityki państw członkowskich w zakresie gospodarki i w innych dziedzinach, brać udział w negocjacjach handlowych z krajami spoza UE albo reprezentować instytucje na forum międzynarodowym, to jego pomocnik – asystent – także odgrywa ważną rolę w pracy administracji unijnej.

Wymagania stawiane kandydatom

Każdy kandydat musi:

• być obywatelem państwa członkowskiego UE;

• posiadać pełnię praw obywatelskich;

• mieć uregulowany stosunek do służby wojskowej zgodnie z przepisami prawa własnego kraju;

• doskonale władać jednym z języków urzędowych UE, a drugim w stopniu zadowalającym.

Kandydaci muszą też spełniać kryteria odnośnie kwalifikacji i doświadczenia zawodowego, jeśli warunek ten zawarto w ogłoszeniu o konkursie.

Wymagany poziom wykształcenia zależy od stanowiska. Dane kandydatów, którzy pomyślnie przeszli wszystkie testy, trafiają do bazy danych. Stanowi ona podstawę rekrutacji pracowników na wolne etaty w instytucjach i agencjach. Każda baza danych jest ważna trzy lata.

Świadczenia dla urzędników za zagraniczne delegacje>>

Praca z posłem

Ciekawa i pełna wyzwań jest także praca asystenta czy asystentki w biurze poselskim europosła. Dodatkowo nie jest ona w jednym miejscu, lecz w dwóch: w Brukseli oraz w Strasburgu we Francji, gdzie znajduje się główna siedziba Parlamentu Europejskiego i odbywają posiedzenia plenarne PE.

Asystent europosła najczęściej prowadzi oba zagraniczne biura, a także koordynuje pracę w kraju – poseł ma bowiem biuro także w okręgu, z którego został wybrany, i który odwiedza, aby spotkać się z wyborcami. Asystent czuwa nad działaniami zespołu, który pracuje dla posła. A jest nad czym czuwać, bowiem w Parlamencie Europejskim odbywają się posiedzenia grup politycznych, posiedzenia plenarne, posiedzenia komisji parlamentarnych, spotkania robocze, seminaria, konferencje, odczyty, trwają prace nad raportami, sprawozdaniami czy przygotowaniem opinii.

Charakter i tempo pracy asystenta zależy od europarlamentarzysty. To on decyduje, jaką rolę odgrywa asystent. Ci, którzy mają szansę pracować w dobrych zespołach, realizują ciekawe projekty, które przybliżają obywatelom Unię Europejską.

Szansę na pracę asystentki, asystenta mają osoby z dużą wiedzą, znające języki obce, umiejące pracować w zespole, rzetelne, komunikatywne, pracowite, otwarte na różnorodność, a także kreatywne i odporne na stres.

W nowym parlamencie (od tego roku) obowiązują znowelizowane przepisy dotyczące dodatków otrzymywanych przez posłów na zatrudnienie asystentów. Ich umowami i wypłatami wynagrodzeń będą się zajmować służby Parlamentu, jednak posłowie mają swobodę wyboru asystentów, przydzielanych im zadań i czasu obowiązywania umów o pracę. W przyszłości europosłowie nie będą mogli zatrudniać jako asystentów członków bliskiej rodziny.

Od czerwca 2009 r. umowami asystentów posłów do PE pracujących w państwach członkowskich zarządzają specjalistyczne podmioty wypłacające, specjalizujące się w kwestiach podatkowych i umowach o pracę związanych z zabezpieczeniem społecznym. Firmy te odpowiadają za przestrzeganie krajowych przepisów w zakresie zabezpieczenia społecznego i podatków.

Przepisy PE

Statut posła do PE (przepisy wchodzą w życie w pierwszym dniu rozpoczynającej się w roku 2009 kadencji Parlamentu Europejskiego)

Artykuł 21

1. Posłowie mają prawo do pomocy prywatnych asystentów, których sami sobie dobierają.

2. Parlament ponosi faktyczne koszty ich zatrudnienia.

3. Parlament określa warunki korzystania z tego prawa.

Jolanta Zientek-Varga

Szczegóły dotyczące zatrudnienia (w tym tabele płac) na stronach: http://europa.eu/epso/discover/careers/grades_system/index_pl.htm http://europa.eu/epso/discover/careers/staff_categories/index_pl.htm

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

REKLAMA

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA