REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Przemyślany plan zarządzania projektem unijnym może być argumentem decydującym o przyznaniu dotacji, dlatego warto przewidzieć w nim różne mechanizmy rozwiązywania sytuacji kryzysowych.

Zarządzanie samorządowym projektem współfinansowanym ze środków unijnych ma kilka aspektów. Jest to zarówno zarządzanie:

REKLAMA

REKLAMA

1) personelem,

2) współpracą pomiędzy partnerami, jak i

3) finansowe.

REKLAMA

Do każdego z rodzajów zarządzania potrzeba kilku osób, ponieważ jedna nie jest w stanie zająć się wszystkimi aspektami projektu wartego kilkaset tysięcy czy kilka milionów złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarządzanie personelem

Na etapie planowania projektu i pisania wniosku nie ma obowiązku wpisywania konkretnych nazwisk osób, które będą zajmowały się jego realizacją. Często jednak bywa tak, że to osoba, która pisze wniosek, jest później jego koordynatorem.

Natomiast we wniosku o dotację należy opisać plan zarządzania projektem, podając m.in. następujące informacje:

• adres biura projektu,

• liczbę osób zatrudnionych przy projekcie.

Moim zdaniem, przy dużych projektach absolutnym minimum jest zatrudnienie przynajmniej dwóch osób (np. koordynatora i asystenta), które zajmą się nie tylko organizacją działań, ale także nadzorem nad tą częścią zadań, która będzie wykonywana przez personel merytoryczny, czy przygotowywaniem sprawozdań do instytucji, która przyznała dotację. Ważnym zadaniem personelu będzie także prowadzenie ewidencji osób, które uzyskały wsparcie w ramach projektu.

W planie zarządzania projektem warto przewidzieć także ciało kolegialne, które będzie oceniać postępy w realizacji projektu. Takie spojrzenie z zewnątrz pozwoli np. zidentyfikować zagrożenia dla przedsięwzięcia, których nie dostrzega jego koordynator w codziennej pracy.

W opisie zarządzania trzeba zamieścić także informacje dotyczące formy zatrudnienia w projekcie. Czy będą to umowy o pracę czy też umowy cywilnoprawne (umowa-zlecenie lub umowa o dzieło). Należy także przewidzieć, czy zostaną zatrudnione jeszcze inne, poza merytorycznymi, osoby, np. takie, które zajmą się promocją.

Zarządzanie partnerstwem

W części wniosku dotyczącej zarządzania warto wspomnieć o planowanych mechanizmach współpracy pomiędzy partnerami. W planowaniu należy uwzględnić również sytuację, gdy współpraca nie będzie się układała, np. jeden z partnerów nie będzie wywiązywał się ze swoich obowiązków sprawozdawczych, co będzie utrudniało lub wręcz uniemożliwiało przygotowywanie sprawozdań dla grantodawcy.

Moim zdaniem warto na taką ewentualność zabezpieczyć się także w umowie partnerskiej, zawierając zobowiązania partnerów do pokrywania kar finansowych za naruszanie obowiązków.

W opisie zarządzania projektem należy opisać także zasady wspólnego podejmowania decyzji.

Czytaj także: Szkolenia za pieniądze z UE: osoby zarządzające projektem mogą mniej zarabiać>>

Zarządzanie finansami

Jeśli samorząd samodzielnie realizuje projekt, to zarządzanie jest proste. Podobnie, jak we wszystkich innych działaniach, za merytoryczną stronę wydatków odpowiedzialny jest koordynator projektu, a za zgodność z budżetem i przepisami – księgowy. Można zakładać, że przy projekcie o wartości kilkuset tysięcy złotych trzeba będzie zatrudnić księgowego przynajmniej na pół etatu. Dlatego bardzo ważne jest, by w budżecie zaplanować środki na jego wynagrodzenie. Bez współpracy z księgowym, moim zdaniem, nie ma żadnej możliwości prawidłowej realizacji i rozliczenia projektu.

Gdy projekt jest realizowany w partnerstwie, są 2 możliwości:

1) działanie samodzielne. To wiodący partner prowadzi całą politykę finansową i nie występują transfery finansowe pomiędzy nim a pozostałymi podmiotami w partnerstwie. Takie rozwiązanie jest najprostsze, bo tylko jedna instytucja wydaje środki i to ona jest całkowicie odpowiedzialna za ten proces. A jeśli pojawią się opóźnienia, to ich przyczyny są łatwe do zidentyfikowania i usunięcia;

2) wydatkowanie środków przez kilku partnerów. W tym przypadku gdy z rozliczeniem będzie spóźniał się jeden z parterów (instytucja niezależna), możliwość usunięcia przyczyn tych opóźnień może być mniejsza, a takie problemy mogą wpływać na działania wszystkich pozostałych podmiotów zaangażowanych w partnerstwo. Dlatego, moim zdaniem, lepiej, żeby odpowiedzialność za zarządzanie finansowe obciążała tylko jedną instytucję.

Czytaj także: Urzędnicy muszą umieć zarządzać projektami>>

ZNACZENIE KOORDYNATORA PROJEKTU

Jeśli samorząd nie ma doświadczenia w zarządzaniu projektami unijnymi, warto wybrać koordynatora, który już realizował przedsięwzięcia współfinansowane ze środków Unii Europejskiej i wpisać tą osobę we wniosku o dotację. Dzięki temu jej doświadczenie osobiste może wyrównać brak praktyki samorządu.

PROGRAMY DO ZARZĄDZANIA PROJEKTEM

We wniosku, w opisie zarządzania projektem, można zawrzeć informacje o wykorzystaniu komputerowych programów wspomagających zarządzanie projektem. Warto też je faktycznie wykorzystywać. Wybór aplikacji wspomagających zarządzanie jest duży i to zarówno płatnych, jak i darmowych.

Piotr Kowalski

Ekspert Projektu „EuroLinia +”

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

REKLAMA

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA