REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą kolejne zmiany w dowodach osobistych

Marta Masyk

REKLAMA

Od 2011 r. zacznie obowiązywać nowy wzór dowodu osobistego. Przepisy niosą zmiany nie tylko dla obywateli, lecz także dla gmin. W wyniku wprowadzenia innowacji w dowodach osobistych zwiększy się liczba zadań wykonywanych przez gminy.

Nowe obowiązki nie będą wiązały się ze zwiększeniem liczby etatów dla pracowników zajmujących się dowodami osobistymi. Rekompensatą za dodatkowe obowiązki będzie mniejsza liczba klientów odwiedzających urząd w celu wymiany lub wyrobienia dowodu osobistego.

REKLAMA

REKLAMA

Ma to nastąpić dzięki możliwości złożenia wniosku drogą elektroniczną. Ponadto dogodna komunikacja pomiędzy rejestrami PESEL i Rejestrem Dowodów Osobistych pozwoli pracownikom urzędów gmin uniknąć długotrwałej weryfikacji danych w obu systemach i zaoszczędzić czas. Zgodnie z przewidywaniami Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (dalej: MSWiA) nowa ustawa o dowodach osobistych (dalej: projekt ustawy o dowodach osobistych; treść projektu dostępna jest na stronie www.bip.mswia.gov.pl/portal.php?serwis=bip&dzial=200&page=0) nie powinna być odczuwalna dla gminnych budżetów, ponieważ wszystkie koszty zostały przewidziane w projekcie ustawy o ewidencji ludności (druk sejmowy nr 1371).

Funkcje nowego dowodu osobistego

Wszelkie kwestie związane z dowodami osobistymi reguluje ustawa z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (dalej: ustawa o ewidencji ludności) oraz akty wykonawcze wydawane na jej podstawie. Zgodnie z założeniami projektu ustawy o dowodach osobistych dokument ten będzie wielofunkcyjnym elektronicznym dowodem tożsamości.

Wymogi dotyczące nowego dowodu osobistego zostały określone w Planie Informatyzacji Państwa na lata 2007–2010, w tabeli nr 1 „Zestawienie i charakterystyka ponadsektorowych projektów teleinformatycznych”, w poz. 4 pl. ID-POLSKA ID KARTA. Wszelkie dane o dowodach osobistych będą gromadzone w centralnym, elektronicznym Rejestrze Dowodów Osobistych, prowadzonym przez ministerstwo. Rejestr Dowodów Osobistych zastąpi dotychczasowy rejestr OEWiUDO.

REKLAMA

Dane gromadzone w Rejestrze dostępne będą właściwym organom gmin, które na bieżąco będą je uzupełniać. Ponadto właściwe organy gminy będą mogły prowadzić Gminne Rejestry Dowodów Osobistych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Charakterystyczną cechą nowego dowodu tożsamości będzie dwuwarstwowość. Oznacza to, że oprócz warstwy graficznej nowy dowód będzie składał się z warstwy elektronicznej. Pierwsza z nich ma pozwolić na potwierdzenie tożsamości osoby, czyli będzie zawierała dane osobowe. Natomiast druga warstwa będzie zawierała zabezpieczone dane biometryczne.

Istotne jest, że warstwa elektroniczna nie będzie katalogiem zamkniętym, co oznacza, że w każdym momencie będzie mogła zostać uzupełniona o dodatkowe dane potrzebne do realizacji określonych praw i obowiązków obywatela.

Właściciel dowodu osobistego

Prawo do posiadania nowego dokumentu tożsamości będzie miał każdy obywatel Polski. Osoba pełnoletnia będzie miała natomiast obowiązek posiadania dowodu osobistego. Różny będzie okres ważności wydawanych nowych dowodów osobistych.

Dokument osób uprawnionych do posiadania dowodu osobistego, które ukończyły 13 lat i nie uzyskały pełnoletności, wynosić będzie 5 lat, natomiast dla osób pełnoletnich okres ważności będzie wynosił 10 lat.

Zawartość dowodu osobistego

Nowy dowód zgodnie z wytycznymi będzie zawierał dane dotyczące posiadacza dowodu oraz informacje dotyczące samego dokumentu:

1) dane dotyczące osoby:

● nazwisko,

● imię (imiona),

● nazwisko rodowe,

● imiona rodziców,

● datę i miejsce urodzenia (miejscowość),

● płeć,

● wizerunek twarzy odpowiadający wymogą biometrycznym,

● numer PESEL,

● obywatelstwo;

2) dane dotyczące dokumentu:

● seria i numer dowodu,

● data wydania,

● data ważności,

● oznaczenie organu wydającego dokument.

W nowym dokumencie nie zostanie zawarty, jak dotychczas, rysopis właściciela dokumentu (wzrost, kolor oczu). Wynika to z faktu, że jest to nieweryfikowalne i bardzo często odbiega od stanu faktycznego, np. kolor oczu może zostać zmieniony soczewkami kontaktowymi. Ponadto w dowodzie nie znajdzie się adres zameldowania, jak również podpis graficzny posiadacza dokumentu.

Gdzie po dowód osobisty

Obecnie miejscem właściwym do ubiegania się o dowód jest organ gminy zgodny z zameldowaniem. Od 2011 r. przestanie to obowiązywać, a o wydanie dowodu można się będzie ubiegać we właściwym organie dowolnej gminy. Ustawodawca zakłada możliwość złożenia wniosku o dowód osobisty na 3 sposoby:

1) za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP),

2) w wersji papierowej, po wypełnieniu formularza wniosku przez wnioskodawcę i osobistym złożeniu go w organie gminy,

3) osobiście, poprzez wyrażenie przez wnioskodawcę w siedzibie organu gminy żądania sporządzenia wniosku, na podstawie danych zawartych w rejestrach publicznych oraz otrzymanych od wnioskodawcy.

Dowód osobisty będzie odbierany w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek. Nowością jest wprowadzenie formularza potwierdzającego odbiór dowodu osobistego, który ma na celu potwierdzenie dokonania odbioru.

Czytaj także: Kiedy należy wymienić dowód osobisty >>

Wymiana dowodu osobistego i inne

Nowe uregulowania prawne wprowadzają podział pomiędzy wymianą dowodu osobistego a wydaniem nowego dowodu osobistego w miejsce poprzedniego.

Biorąc pod uwagę fakt, że dowód osobisty będzie wydawany z określonym terminem ważności, oczywista staje się jego wymiana. Projekt zmian określa 3 przypadki, w których nastąpi wymiana dowodu z powodu:

1) upływu terminu ważności dowodu osobistego (w tym wypadku o wymianę dowodu trzeba będzie wystąpić co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego),

2) wymiany danych w dowodzie osobistym, z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego,

3) zmiany wyglądu, która ma istotny wpływ na rozpoznanie właściciela dowodu.

Zarówno w drugim, jak i trzecim przypadku termin na wymianę dowodu osobistego będzie niezwłoczny. Z kolei wydanie nowego dowodu osobistego w miejsce poprzedniego nastąpi w momencie: utraty, uszkodzenia dowodu osobistego, przekazania do organu gminy lub konsulatu przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego. Nowy dowód zostanie wydany również w przypadku otrzymania decyzji o odmowie wydania spersonalizowanego dowodu osobistego na skutek dołączenia do wniosku składanego drogą elektroniczną fotografii, która nie spełnia koniecznych wymogów bądź nie przedstawia osoby ubiegającej się o dowód.

Dowód osobisty będzie tracił ważność po upływie terminu w nim określonego, jak również w przypadku odbioru nowego dowodu osobistego przed upływem terminu ważności dotychczasowego dowodu osobistego. W ściśle określonych przypadkach dowód osobisty będzie mógł być unieważniony również z urzędu.

Wydaje się, że wprowadzenie nowej, wielofunkcyjnej wersji dowodu osobistego zakończy erę tradycyjnego dokumentu, którym posługujemy się obecnie.

Czytaj także: Nowe dowody jak paszporty - biometryczne >>

Zgodnie z wyjaśnieniami ustawodawcy wszelkie zmiany mają na celu zniesienie barier pomiędzy obywatelem a administracją. Zmiana procedury wydawania dowodów osobistych ma na celu sprawienie, aby nowy dokument tożsamości odpowiadał obecnym wymogom stawianym przez nowoczesne technologie. Nowe regulacje mają być korzystne zarówno dla osoby ubiegającej się o dowód osobisty, jak i dla urzędnika, który go wydaje.

Podstawa prawna:

● Ustawa z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (j.t. Dz.U. z 2006 r. nr 139, poz. 993; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 223, poz. 1777)

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA