REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą kolejne zmiany w dowodach osobistych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Masyk

REKLAMA

Od 2011 r. zacznie obowiązywać nowy wzór dowodu osobistego. Przepisy niosą zmiany nie tylko dla obywateli, lecz także dla gmin. W wyniku wprowadzenia innowacji w dowodach osobistych zwiększy się liczba zadań wykonywanych przez gminy.

Nowe obowiązki nie będą wiązały się ze zwiększeniem liczby etatów dla pracowników zajmujących się dowodami osobistymi. Rekompensatą za dodatkowe obowiązki będzie mniejsza liczba klientów odwiedzających urząd w celu wymiany lub wyrobienia dowodu osobistego.

REKLAMA

REKLAMA

Ma to nastąpić dzięki możliwości złożenia wniosku drogą elektroniczną. Ponadto dogodna komunikacja pomiędzy rejestrami PESEL i Rejestrem Dowodów Osobistych pozwoli pracownikom urzędów gmin uniknąć długotrwałej weryfikacji danych w obu systemach i zaoszczędzić czas. Zgodnie z przewidywaniami Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (dalej: MSWiA) nowa ustawa o dowodach osobistych (dalej: projekt ustawy o dowodach osobistych; treść projektu dostępna jest na stronie www.bip.mswia.gov.pl/portal.php?serwis=bip&dzial=200&page=0) nie powinna być odczuwalna dla gminnych budżetów, ponieważ wszystkie koszty zostały przewidziane w projekcie ustawy o ewidencji ludności (druk sejmowy nr 1371).

Funkcje nowego dowodu osobistego

Wszelkie kwestie związane z dowodami osobistymi reguluje ustawa z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (dalej: ustawa o ewidencji ludności) oraz akty wykonawcze wydawane na jej podstawie. Zgodnie z założeniami projektu ustawy o dowodach osobistych dokument ten będzie wielofunkcyjnym elektronicznym dowodem tożsamości.

Wymogi dotyczące nowego dowodu osobistego zostały określone w Planie Informatyzacji Państwa na lata 2007–2010, w tabeli nr 1 „Zestawienie i charakterystyka ponadsektorowych projektów teleinformatycznych”, w poz. 4 pl. ID-POLSKA ID KARTA. Wszelkie dane o dowodach osobistych będą gromadzone w centralnym, elektronicznym Rejestrze Dowodów Osobistych, prowadzonym przez ministerstwo. Rejestr Dowodów Osobistych zastąpi dotychczasowy rejestr OEWiUDO.

REKLAMA

Dane gromadzone w Rejestrze dostępne będą właściwym organom gmin, które na bieżąco będą je uzupełniać. Ponadto właściwe organy gminy będą mogły prowadzić Gminne Rejestry Dowodów Osobistych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Charakterystyczną cechą nowego dowodu tożsamości będzie dwuwarstwowość. Oznacza to, że oprócz warstwy graficznej nowy dowód będzie składał się z warstwy elektronicznej. Pierwsza z nich ma pozwolić na potwierdzenie tożsamości osoby, czyli będzie zawierała dane osobowe. Natomiast druga warstwa będzie zawierała zabezpieczone dane biometryczne.

Istotne jest, że warstwa elektroniczna nie będzie katalogiem zamkniętym, co oznacza, że w każdym momencie będzie mogła zostać uzupełniona o dodatkowe dane potrzebne do realizacji określonych praw i obowiązków obywatela.

Właściciel dowodu osobistego

Prawo do posiadania nowego dokumentu tożsamości będzie miał każdy obywatel Polski. Osoba pełnoletnia będzie miała natomiast obowiązek posiadania dowodu osobistego. Różny będzie okres ważności wydawanych nowych dowodów osobistych.

Dokument osób uprawnionych do posiadania dowodu osobistego, które ukończyły 13 lat i nie uzyskały pełnoletności, wynosić będzie 5 lat, natomiast dla osób pełnoletnich okres ważności będzie wynosił 10 lat.

Zawartość dowodu osobistego

Nowy dowód zgodnie z wytycznymi będzie zawierał dane dotyczące posiadacza dowodu oraz informacje dotyczące samego dokumentu:

1) dane dotyczące osoby:

● nazwisko,

● imię (imiona),

● nazwisko rodowe,

● imiona rodziców,

● datę i miejsce urodzenia (miejscowość),

● płeć,

● wizerunek twarzy odpowiadający wymogą biometrycznym,

● numer PESEL,

● obywatelstwo;

2) dane dotyczące dokumentu:

● seria i numer dowodu,

● data wydania,

● data ważności,

● oznaczenie organu wydającego dokument.

W nowym dokumencie nie zostanie zawarty, jak dotychczas, rysopis właściciela dokumentu (wzrost, kolor oczu). Wynika to z faktu, że jest to nieweryfikowalne i bardzo często odbiega od stanu faktycznego, np. kolor oczu może zostać zmieniony soczewkami kontaktowymi. Ponadto w dowodzie nie znajdzie się adres zameldowania, jak również podpis graficzny posiadacza dokumentu.

Gdzie po dowód osobisty

Obecnie miejscem właściwym do ubiegania się o dowód jest organ gminy zgodny z zameldowaniem. Od 2011 r. przestanie to obowiązywać, a o wydanie dowodu można się będzie ubiegać we właściwym organie dowolnej gminy. Ustawodawca zakłada możliwość złożenia wniosku o dowód osobisty na 3 sposoby:

1) za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP),

2) w wersji papierowej, po wypełnieniu formularza wniosku przez wnioskodawcę i osobistym złożeniu go w organie gminy,

3) osobiście, poprzez wyrażenie przez wnioskodawcę w siedzibie organu gminy żądania sporządzenia wniosku, na podstawie danych zawartych w rejestrach publicznych oraz otrzymanych od wnioskodawcy.

Dowód osobisty będzie odbierany w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek. Nowością jest wprowadzenie formularza potwierdzającego odbiór dowodu osobistego, który ma na celu potwierdzenie dokonania odbioru.

Czytaj także: Kiedy należy wymienić dowód osobisty >>

Wymiana dowodu osobistego i inne

Nowe uregulowania prawne wprowadzają podział pomiędzy wymianą dowodu osobistego a wydaniem nowego dowodu osobistego w miejsce poprzedniego.

Biorąc pod uwagę fakt, że dowód osobisty będzie wydawany z określonym terminem ważności, oczywista staje się jego wymiana. Projekt zmian określa 3 przypadki, w których nastąpi wymiana dowodu z powodu:

1) upływu terminu ważności dowodu osobistego (w tym wypadku o wymianę dowodu trzeba będzie wystąpić co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego),

2) wymiany danych w dowodzie osobistym, z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego,

3) zmiany wyglądu, która ma istotny wpływ na rozpoznanie właściciela dowodu.

Zarówno w drugim, jak i trzecim przypadku termin na wymianę dowodu osobistego będzie niezwłoczny. Z kolei wydanie nowego dowodu osobistego w miejsce poprzedniego nastąpi w momencie: utraty, uszkodzenia dowodu osobistego, przekazania do organu gminy lub konsulatu przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego. Nowy dowód zostanie wydany również w przypadku otrzymania decyzji o odmowie wydania spersonalizowanego dowodu osobistego na skutek dołączenia do wniosku składanego drogą elektroniczną fotografii, która nie spełnia koniecznych wymogów bądź nie przedstawia osoby ubiegającej się o dowód.

Dowód osobisty będzie tracił ważność po upływie terminu w nim określonego, jak również w przypadku odbioru nowego dowodu osobistego przed upływem terminu ważności dotychczasowego dowodu osobistego. W ściśle określonych przypadkach dowód osobisty będzie mógł być unieważniony również z urzędu.

Wydaje się, że wprowadzenie nowej, wielofunkcyjnej wersji dowodu osobistego zakończy erę tradycyjnego dokumentu, którym posługujemy się obecnie.

Czytaj także: Nowe dowody jak paszporty - biometryczne >>

Zgodnie z wyjaśnieniami ustawodawcy wszelkie zmiany mają na celu zniesienie barier pomiędzy obywatelem a administracją. Zmiana procedury wydawania dowodów osobistych ma na celu sprawienie, aby nowy dokument tożsamości odpowiadał obecnym wymogom stawianym przez nowoczesne technologie. Nowe regulacje mają być korzystne zarówno dla osoby ubiegającej się o dowód osobisty, jak i dla urzędnika, który go wydaje.

Podstawa prawna:

● Ustawa z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (j.t. Dz.U. z 2006 r. nr 139, poz. 993; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 223, poz. 1777)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Morska Modernizacja Polski: Trzy programy realizowane przez PGZ [Gość Infor.pl]

Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) realizuje obecnie najbardziej złożony i zaawansowany technologicznie program w historii polskiej Marynarki Wojennej. Wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej Jan Grabowski podczas Warsaw Security Forum przekazał, że przyszłość polskiej floty opiera się na trzech filarach: najpotężniejszych w historii fregatach Miecznik, okręcie ratowniczym Ratownik oraz strategicznym programie okrętów podwodnych Orka. Ile lat dzieli nas od momentu, w którym Polska w pełni zabezpieczy swoje strategiczne interesy na Bałtyku?

KRUS: Składki na ubezpieczenie rolników w IV kwartale 2025 r. – stawki i terminy płatności

Rolnicy, małżonkowie i domownicy opłacający składki w KRUS muszą przygotować się na nowe stawki w IV kwartale 2025 roku. Sprawdź, ile wynoszą składki na ubezpieczenia społeczne rolników i do kiedy trzeba je zapłacić.

Edukacja zdrowotna - im starsi uczniowie, tym mniejsze zainteresowanie. W Krakowie 33% uczniów na tych zajęciach

Blisko 33% uczniów szkół w Krakowie będzie chodziło na lekcje edukacji zdrowotnej – wynika z danych urzędu miasta. Im starsi uczniowie, tym mniejsze zainteresowanie przedmiotem.

Sejm: Możliwe inwestycje publiczne przed uchwaleniem planu ogólnego

Uchwalona przez Sejm nowela ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym pozwoli gminom wydać decyzję o lokalizacji inwestycji publicznych, takich jak np. szkoły, po utracie mocy studium uwarunkowań, a przed uchwaleniem planu ogólnego.

REKLAMA

Z prawem jazdy kategorii B będzie można prowadzić też większy pojazd. Zmiana nie będzie dotyczyła wszystkich. Dlaczego?

Czy już niedługo kierowcy z prawem jazdy kategorii B poprowadzą też większe pojazdy? Pojawiły się postulaty zmian, które nie zagrażałaby bezpieczeństwu w ruchu i miałyby wiele pozytywnych konsekwencji. Będzie to szczególnie istotne dla mieszkańców mniejszych miejscowości.

Podwyżki dla wójtów, burmistrzów i prezydentów miast! Pensje samorządowców wzrosną z wyrównaniem od lipca

Przez długi czas pensje wójtów, burmistrzów i prezydentów miast pozostawały w stagnacji, podczas gdy ich podwładni cieszyli się wzrostem wynagrodzeń. Ta nierówność, wywołana podwójną ścieżką legislacyjną, wreszcie zostanie naprawiona. Nowe rozporządzenie, będące efektem nacisku organizacji samorządowych, ma przywrócić sprawiedliwość i zapewnić należne podwyżki kluczowym urzędnikom.

Marzena Okła-Drewnowicz: wyzwaniem jest opieka długoterminowa dla seniorów

Każda gmina w Polsce powinna mieć radę seniorów – mówiła w poniedziałek w Rzeszowie minister ds. polityki senioralnej Marzena Okła-Drewnowicz. Według niej największym wyzwaniem polityki senioralnej są opieka długoterminowa i bezpieczeństwo seniorów.

Karta Dużej Rodziny 2026. Jakie stawki będą obowiązywać?

Karta Dużej Rodziny w 2026 roku zyskuje na znaczeniu. Dzięki nowym partnerom biznesowym i rozszerzonym ulgom, program wsparcia dla rodzin wielodzietnych staje się jeszcze bardziej atrakcyjny. Kto skorzysta najwięcej na tych zmianach i jak zaoszczędzić realne pieniądze, korzystając z nowych przywilejów?

REKLAMA

Zdarzenia niepożądane w polskich szpitalach – raport Rzecznika Praw Pacjenta

16 września 2025 r. Rzecznik Praw Pacjenta opublikował raport zatytułowany "Gromadzenie i analiza informacji o zdarzeniach niepożądanych w polskich szpitalach". Celem raportu jest analiza tego, jak podmioty lecznicze zarządzają zdarzeniami niepożądanymi i zbierają na ten temat dane. Jest to pierwsza tego typu analiza sposobu rejestrowania i zarządzania zdarzeniami niepożądanymi.

Wynagrodzenia lekarzy rosną szybciej niż finansowanie z NFZ. Szpitale apelują o zawieszenie ustawy podwyżkowej na 2 lata

Polska Federacja Szpitali (PFSz) zaapelowała do Ministra Zdrowia oraz Parlamentarzystów o zawieszenie na 2 lata ustawy z 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych (tzw. Ustawa podwyżkowa). Celem PFSz nie jest ograniczanie wynagrodzeń pracowników, lecz ochrona pacjentów i zapewnienie ciągłości świadczeń. Mechanizm automatycznej waloryzacji, oparty na średnim wynagrodzeniu w gospodarce, spowodował w ostatnich latach, że koszty płac rosły szybciej niż finansowanie ze strony NFZ. W konsekwencji szpitale coraz częściej stawały przed dramatycznym wyborem – albo regulować wynagrodzenia, albo ograniczać leczenie pacjentów - pisze Michał Dybowski, dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa i Zrównoważonego Rozwoju Polskiej Federacji Szpitali, Forum Ekspertów Ad Rem.

REKLAMA