REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą kolejne zmiany w dowodach osobistych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Masyk

REKLAMA

Od 2011 r. zacznie obowiązywać nowy wzór dowodu osobistego. Przepisy niosą zmiany nie tylko dla obywateli, lecz także dla gmin. W wyniku wprowadzenia innowacji w dowodach osobistych zwiększy się liczba zadań wykonywanych przez gminy.

REKLAMA

Nowe obowiązki nie będą wiązały się ze zwiększeniem liczby etatów dla pracowników zajmujących się dowodami osobistymi. Rekompensatą za dodatkowe obowiązki będzie mniejsza liczba klientów odwiedzających urząd w celu wymiany lub wyrobienia dowodu osobistego.

REKLAMA

Ma to nastąpić dzięki możliwości złożenia wniosku drogą elektroniczną. Ponadto dogodna komunikacja pomiędzy rejestrami PESEL i Rejestrem Dowodów Osobistych pozwoli pracownikom urzędów gmin uniknąć długotrwałej weryfikacji danych w obu systemach i zaoszczędzić czas. Zgodnie z przewidywaniami Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (dalej: MSWiA) nowa ustawa o dowodach osobistych (dalej: projekt ustawy o dowodach osobistych; treść projektu dostępna jest na stronie www.bip.mswia.gov.pl/portal.php?serwis=bip&dzial=200&page=0) nie powinna być odczuwalna dla gminnych budżetów, ponieważ wszystkie koszty zostały przewidziane w projekcie ustawy o ewidencji ludności (druk sejmowy nr 1371).

Funkcje nowego dowodu osobistego

Wszelkie kwestie związane z dowodami osobistymi reguluje ustawa z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (dalej: ustawa o ewidencji ludności) oraz akty wykonawcze wydawane na jej podstawie. Zgodnie z założeniami projektu ustawy o dowodach osobistych dokument ten będzie wielofunkcyjnym elektronicznym dowodem tożsamości.

REKLAMA

Wymogi dotyczące nowego dowodu osobistego zostały określone w Planie Informatyzacji Państwa na lata 2007–2010, w tabeli nr 1 „Zestawienie i charakterystyka ponadsektorowych projektów teleinformatycznych”, w poz. 4 pl. ID-POLSKA ID KARTA. Wszelkie dane o dowodach osobistych będą gromadzone w centralnym, elektronicznym Rejestrze Dowodów Osobistych, prowadzonym przez ministerstwo. Rejestr Dowodów Osobistych zastąpi dotychczasowy rejestr OEWiUDO.

Dane gromadzone w Rejestrze dostępne będą właściwym organom gmin, które na bieżąco będą je uzupełniać. Ponadto właściwe organy gminy będą mogły prowadzić Gminne Rejestry Dowodów Osobistych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Charakterystyczną cechą nowego dowodu tożsamości będzie dwuwarstwowość. Oznacza to, że oprócz warstwy graficznej nowy dowód będzie składał się z warstwy elektronicznej. Pierwsza z nich ma pozwolić na potwierdzenie tożsamości osoby, czyli będzie zawierała dane osobowe. Natomiast druga warstwa będzie zawierała zabezpieczone dane biometryczne.

Istotne jest, że warstwa elektroniczna nie będzie katalogiem zamkniętym, co oznacza, że w każdym momencie będzie mogła zostać uzupełniona o dodatkowe dane potrzebne do realizacji określonych praw i obowiązków obywatela.

Właściciel dowodu osobistego

Prawo do posiadania nowego dokumentu tożsamości będzie miał każdy obywatel Polski. Osoba pełnoletnia będzie miała natomiast obowiązek posiadania dowodu osobistego. Różny będzie okres ważności wydawanych nowych dowodów osobistych.

Dokument osób uprawnionych do posiadania dowodu osobistego, które ukończyły 13 lat i nie uzyskały pełnoletności, wynosić będzie 5 lat, natomiast dla osób pełnoletnich okres ważności będzie wynosił 10 lat.

Zawartość dowodu osobistego

Nowy dowód zgodnie z wytycznymi będzie zawierał dane dotyczące posiadacza dowodu oraz informacje dotyczące samego dokumentu:

1) dane dotyczące osoby:

● nazwisko,

● imię (imiona),

● nazwisko rodowe,

● imiona rodziców,

● datę i miejsce urodzenia (miejscowość),

● płeć,

● wizerunek twarzy odpowiadający wymogą biometrycznym,

● numer PESEL,

● obywatelstwo;

2) dane dotyczące dokumentu:

● seria i numer dowodu,

● data wydania,

● data ważności,

● oznaczenie organu wydającego dokument.

W nowym dokumencie nie zostanie zawarty, jak dotychczas, rysopis właściciela dokumentu (wzrost, kolor oczu). Wynika to z faktu, że jest to nieweryfikowalne i bardzo często odbiega od stanu faktycznego, np. kolor oczu może zostać zmieniony soczewkami kontaktowymi. Ponadto w dowodzie nie znajdzie się adres zameldowania, jak również podpis graficzny posiadacza dokumentu.

Gdzie po dowód osobisty

Obecnie miejscem właściwym do ubiegania się o dowód jest organ gminy zgodny z zameldowaniem. Od 2011 r. przestanie to obowiązywać, a o wydanie dowodu można się będzie ubiegać we właściwym organie dowolnej gminy. Ustawodawca zakłada możliwość złożenia wniosku o dowód osobisty na 3 sposoby:

1) za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP),

2) w wersji papierowej, po wypełnieniu formularza wniosku przez wnioskodawcę i osobistym złożeniu go w organie gminy,

3) osobiście, poprzez wyrażenie przez wnioskodawcę w siedzibie organu gminy żądania sporządzenia wniosku, na podstawie danych zawartych w rejestrach publicznych oraz otrzymanych od wnioskodawcy.

Dowód osobisty będzie odbierany w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek. Nowością jest wprowadzenie formularza potwierdzającego odbiór dowodu osobistego, który ma na celu potwierdzenie dokonania odbioru.

Czytaj także: Kiedy należy wymienić dowód osobisty >>

Wymiana dowodu osobistego i inne

Nowe uregulowania prawne wprowadzają podział pomiędzy wymianą dowodu osobistego a wydaniem nowego dowodu osobistego w miejsce poprzedniego.

Biorąc pod uwagę fakt, że dowód osobisty będzie wydawany z określonym terminem ważności, oczywista staje się jego wymiana. Projekt zmian określa 3 przypadki, w których nastąpi wymiana dowodu z powodu:

1) upływu terminu ważności dowodu osobistego (w tym wypadku o wymianę dowodu trzeba będzie wystąpić co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego),

2) wymiany danych w dowodzie osobistym, z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego,

3) zmiany wyglądu, która ma istotny wpływ na rozpoznanie właściciela dowodu.

Zarówno w drugim, jak i trzecim przypadku termin na wymianę dowodu osobistego będzie niezwłoczny. Z kolei wydanie nowego dowodu osobistego w miejsce poprzedniego nastąpi w momencie: utraty, uszkodzenia dowodu osobistego, przekazania do organu gminy lub konsulatu przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego. Nowy dowód zostanie wydany również w przypadku otrzymania decyzji o odmowie wydania spersonalizowanego dowodu osobistego na skutek dołączenia do wniosku składanego drogą elektroniczną fotografii, która nie spełnia koniecznych wymogów bądź nie przedstawia osoby ubiegającej się o dowód.

Dowód osobisty będzie tracił ważność po upływie terminu w nim określonego, jak również w przypadku odbioru nowego dowodu osobistego przed upływem terminu ważności dotychczasowego dowodu osobistego. W ściśle określonych przypadkach dowód osobisty będzie mógł być unieważniony również z urzędu.

Wydaje się, że wprowadzenie nowej, wielofunkcyjnej wersji dowodu osobistego zakończy erę tradycyjnego dokumentu, którym posługujemy się obecnie.

Czytaj także: Nowe dowody jak paszporty - biometryczne >>

Zgodnie z wyjaśnieniami ustawodawcy wszelkie zmiany mają na celu zniesienie barier pomiędzy obywatelem a administracją. Zmiana procedury wydawania dowodów osobistych ma na celu sprawienie, aby nowy dokument tożsamości odpowiadał obecnym wymogom stawianym przez nowoczesne technologie. Nowe regulacje mają być korzystne zarówno dla osoby ubiegającej się o dowód osobisty, jak i dla urzędnika, który go wydaje.

Podstawa prawna:

● Ustawa z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (j.t. Dz.U. z 2006 r. nr 139, poz. 993; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 223, poz. 1777)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA