Zmiany w planie rozwoju nauczyciela-stażysty
REKLAMA
W czasie trwania stażu nauczyciel może sam wprowadzić zmiany w swoim planie rozwoju zawodowego – jednak na zmiany musi uzyskać zgodę dyrektora.
REKLAMA
Nauczyciel nie uzyska kolejnego stopnia awansu zawodowego bez uprzednio odbytego stażu. Jest to jeden z podstawowych warunków awansowania nauczycieli. Staż powinien zostać zakończony pozytywną oceną dorobku zawodowego nauczyciela.
Nauczycielowi-stażyście i nauczycielowi kontraktowemu, odbywającym staż, dyrektor szkoły przydziela – spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych – tzw. opiekuna stażu. Do podstawowych zadań opiekuna należy udzielanie nauczycielowi pomocy – w szczególności w przygotowaniu i realizacji w okresie stażu planu rozwoju zawodowego – oraz opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego nauczyciela za ten okres (art. 9c ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela; dalej: KN).
Tworzenie planu rozwoju
Nauczyciel-stażysta przedkłada dyrektorowi szkoły (stworzony wspólnie z opiekunem) projekt planu rozwoju zawodowego w terminie 20 dni od dnia rozpoczęcia zajęć. Dyrektor szkoły zatwierdza projekt w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć lub zwraca go nauczycielowi do poprawy – ze wskazaniem (w formie pisemnej) zakresu niezbędnych zmian. Jeśli dyrektor zgłasza uwagi do planu, nauczyciel obowiązany jest niezwłocznie poprawić jego projekt, zgodnie z zaleceniami dyrektora szkoły, i ponownie przedłożyć projekt dyrektorowi do akceptacji (§ 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli; dalej: rozporządzenie).
UWAGA!
Brak współpracy ze strony nauczyciela-stażysty w kwestii uzgodnienia planu rozwoju spowoduje opóźnienie w rozpoczęciu stażu, a nawet zwolnienie go z pracy.
Zmiany planu w trakcie realizacji
REKLAMA
Jedynie w szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły w czasie trwania stażu może pisemnie zobowiązać nauczyciela do zmiany planu rozwoju zawodowego lub zmienić nauczycielowi opiekuna stażu. W czasie trwania stażu nauczyciel również sam może wprowadzać zmiany w planie rozwoju zawodowego. Muszą być one jednak bezwzględnie zaakceptowane przez dyrektora szkoły (§ 4 rozporządzenia). Wszystko zależy więc od woli dyrektora.
Należy pamiętać, że samowolna ingerencja nauczyciela w realizowany plan rozwoju zawodowego może spowodować odmowę jego zatwierdzenia przez dyrektora – a to uniemożliwi rozpoczęcie dalszego postępowania kwalifikacyjnego.
Czytaj także: Kto może kierować szkołą >>
ZAPAMIĘTAJ!
Pozytywna ocena przeprowadzonego planu rozwoju oraz jego zatwierdzenie przez dyrektora jest niezbędne do złożenia wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego.
REKLAMA
W terminie 30 dni od dnia zakończenia stażu nauczyciel zobowiązany jest złożyć dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego. Jednocześnie opiekun stażu przedstawia dyrektorowi szkoły projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu w terminie 14 dni od dnia zakończenia stażu nadzorowanego nauczyciela.
Dyrektor szkoły ustala ocenę dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania – z uwzględnieniem stopnia realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela. W przypadku nauczyciela-stażysty i nauczyciela kontraktowego ocenę taką wystawia się dopiero po zapoznaniu się z projektem oceny opracowanym przez opiekuna stażu i po zasięgnięciu opinii rady rodziców (art. 9c ust. 6 KN).
Czytaj także: Regulamin wynagradzania pracowników administracyjnych szkoły >>
PODSTAWY PRAWNE
● Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 219, poz. 1706)
● Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. Nr 260, poz. 2593; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 214, poz. 1580)
REKLAMA
REKLAMA