REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regulamin wynagradzania pracowników administracyjnych szkoły

Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej

REKLAMA

Czy zasady wynagradzania pracowników administracyjnych szkoły (niebędących nauczycielami) mogą być określone w regulaminie wynagradzania nauczycieli? Nasza szkoła jest szkołą podstawową.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą do tworzenia regulaminu dla pracowników oświaty niebędących nauczycielami są przepisy dotyczące pracowników samorządowych, a nie nauczycieli.

Określenie warunków wynagradzania pracowników niebędących nauczycielami, a zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez organy samorządowe, regulują przepisy ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych. Stanowiska, jakie pracownicy ci mogą zajmować w szkołach lub innych placówkach oświatowych, są stanowiskami obsadzanymi w drodze umowy o pracę. Dyrektor szkoły w odrębnym regulaminie wynagradzania (w ramach posiadanych własnych środków finansowych) powinien ustalić szczegółowy sposób i warunki wynagradzania dla tych pracowników. W przypadku pracowników samorządowych zatrudnionych na innej podstawie, zasady wynagradzania wynikają bezpośrednio z przepisów rozporządzenia o wynagradzaniu pracowników samorządowych.

Zobacz też>> Jak prawidłowo stworzyć regulamin wynagradzania w urzędzie gminy.

REKLAMA

Jak wynika z art. 39 ustawy o pracownikach samorządowych, pracodawca (w tym przypadku – dyrektor szkoły) w regulaminie wynagradzania określi dla pracowników samorządowych, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● wymagania kwalifikacyjne pracowników samorządowych,

● wynagrodzenia zasadniczego.

Ponadto pracodawca w regulaminie wynagradzania może określić również:

● warunki przyznawania oraz warunki i sposób wypłacania premii i nagród, innych niż nagroda jubileuszowa,

● warunki i sposób przyznawania dodatku funkcyjnego i nagród za szczególne osiągnięcia w pracy, oraz innych dodatków.

Nie należy zapominać również, że poszczególne składniki wynagrodzenia, jakie zostaną określone w regulaminie wynagradzania obowiązującym pracowników administracyjnych szkoły, powinny odpowiadać tym określonym w przepisach dotyczących pracowników samorządowych. Każdy pracodawca ma pewną dowolność w kształtowaniu dodatkowych świadczeń dla swoich pracowników – należy jednak zasady ich przyznawania i wypłaty dokładnie określić w przepisach regulaminu.

Czytaj także: Zasady wynagradzania nauczycieli>>

Dla porównania, obowiązek tworzenia regulaminu wynagradzania dla nauczycieli wynika bezpośrednio z przepisów ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (dalej: KN). Organ prowadzący szkołę, będący jednostką samorządu terytorialnego – uwzględniając przewidywaną strukturę zatrudnienia – określa dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, w drodze regulaminu:

● wysokość stawek dodatków do wynagrodzenia oraz szczegółowe warunki przyznawania tych dodatków,

● szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw,

● wysokość i warunki wypłacania poszczególnych składników wynagrodzenia – jeżeli nie zostały one określone w ustawie lub w odrębnych przepisach

– w taki sposób, aby średnie wynagrodzenia nauczycieli odpowiadały (na obszarze działania danej jednostki samorządu terytorialnego) co najmniej średnim wynagrodzeniom nauczycieli (art. 30 KN).

Czytaj także: Co musi zawierać regulamin wynagradzania pracowników samorządowych>>

Podsumowując – w związku z różnymi regulacjami prawnymi obejmującymi pracowników niebędących nauczycielami oraz nauczycieli, stosowanie jednego – wspólnego regulaminu wynagradzania jest nieprawidłowe. Ma to związek nie tylko z różnymi zasadami wynagradzania obu grup zawodowych, ale również z innymi obowiązkami w zakresie kształtowania płac. Dopuszczalnym rozwiązaniem byłoby stworzenie regulaminu wynagradzania podzielonego na pracowników niebędących nauczycielami i nauczycieli – wówczas pod jedną nazwą mieściłyby się dwa odrębne regulaminy stworzone na innych podstawach prawnych. Praktyczniej jest jednak stworzyć dla tych pracowników odrębny regulamin.

PODSTAWY PRAWNE

● Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458)

● Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 219, poz. 1706)

● Rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 50, poz. 398; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 220, poz. 1721)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA