REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udzielenie dotacji oraz prawo kontroli prawidłowości jej wykorzystania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Hanna Barańska

REKLAMA

Ustawa o systemie oświaty nie formułuje żadnych ograniczeń w zakresie sposobu wydatkowania środków pochodzących z przyznanej dotacji, stanowiąc jedynie, że dotacja przysługuje na każdego ucznia.

REKLAMA

Czy organ prowadzący niepubliczną szkołę dotowaną z budżetu miasta może odmówić dostarczenia dokumentacji finansowej do miasta, z którego ta dotacja jest udzielana, oraz czy może wymagać od osób kontrolujących dojazdy do innej miejscowości – siedziby organu, w celu skontrolowania dokumentacji finansowej świadczącej o wykorzystaniu dotacji udzielonej dla szkoły niepublicznej? Czy można sfinansować z dotacji budżetu miasta dla przedszkoli, szkół i placówek niepublicznych wydatki dotyczące polecenia wyjazdu służbowego (pracowników szkół, jak też pracowników organów prowadzących), paliwa i napraw samochodu? Czy organy prowadzące placówki niepubliczne będące płatnikami VAT powinny rozliczać się z wydatków sfinansowanych z dotacji w kwotach netto czy brutto?

REKLAMA

Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: ustawa o systemie oświaty) w art. 90 ust. 3e przyznała organom jednostek samorządu terytorialnego, zobowiązanym do dotowania niepublicznych szkół i placówek oświatowych, prawo kontroli prawidłowości wykorzystania przyznanych dotacji. Jednocześnie upoważniła organ stanowiący jednostki do ustalenia trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji, uwzględniając w szczególności podstawę jej obliczania, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji oraz w rozliczeniu jej wykorzystania, a także termin i sposób rozliczenia dotacji (art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty). Oznacza to, że organ stanowiący jednostki powinien:

ustalić zasady i terminy zgłaszania korekty danych dotyczących liczby uczniów – stanowiących podstawę naliczenia dotacji,

wskazać sposób ustalania faktycznej liczby uczniów,

określić formularz do rozliczenia dotacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Osoby upoważnione do przeprowadzenia kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji uzyskały prawo wstępu do szkół i placówek oraz wglądu do prowadzonej przez nie dokumentacji organizacyjnej i finansowej oraz dokumentacji przebiegu nauczania (art. 90 ust. 3f ustawy o systemie oświaty). Ustawodawca nie zobowiązał organu prowadzącego szkołę niepubliczną do przedkładania dotującemu dokumentacji przechowywanej w jego siedzibie. Tak więc – jeśli jednostka samorządu terytorialnego, korzystając z prawa do przeprowadzenia kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji, zechce podjąć czynności kontrolne – powinna je przeprowadzić w siedzibie dotowanej placówki oświatowej, bez względu na miejsce jej położenia.

Dotacje podmiotowe udzielane z budżetów jednostek samorządu terytorialnego niepublicznym szkołom i placówkom oświatowym przeznaczane są na dofinansowanie realizacji ich zadań w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej (art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty), a (...) przy obliczeniu podstawy dotacji przypadającej na ucznia publicznej lub niepublicznej jednostki oświatowej w niektórych ustępach art. 80 i 90 ustawy o systemie oświaty ustawodawca posługuje się pojęciem „wydatki bieżące” odnoszonym do szkół, przedszkoli lub placówek prowadzonych przez samorząd. W tym ujęciu pojęcie to oznacza odpowiednio wydatki bieżące w nich „przewidziane” (czyli planowane) lub wydatki bieżące przez nie „ponoszone” (wykonane). Ustawa o systemie oświaty nie określa przy tym własnej definicji pojęcia „wydatki bieżące” odnoszonego do samorządowych szkół, przedszkoli i placówek. Dlatego zgodnie z zasadami wykładni systemowej pod zastosowanym w tej ustawie pojęciem „wydatki bieżące” należy rozumieć wydatki bieżące określane w art. 165a ust. 5 i 6 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (art. 124 ust. 3 i 4 nowej ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – przypis autora), czyli każdy inny wydatek od wydatków inwestycyjnych i zakupów inwestycyjnych oraz wydatków z tytułu zakupu i objęcia akcji lub wniesienia wkładu do spółek prawa handlowego (uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie z 28 października 2009 r., KI-411/246/09).

Czytaj także: Kontrola w jednostkach samorządu terytorialnego>>

Ustawa o systemie oświaty nie formułuje również żadnych ograniczeń w zakresie sposobu wydatkowania środków pochodzących z przyznanej dotacji, stanowiąc jedynie, że dotacja przysługuje na każdego ucznia. Dlatego jednostka samorządu terytorialnego nie ma prawa ingerować w działalność podmiotów prowadzących placówki oświatowe oraz nie posiada uprawnień do sprawdzania, na co zostały wydatkowane środki publiczne (wyrok WSA w Poznaniu z 15 lutego 2008 r., sygn. akt ISA/Po151/07). Jedyną formą kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji, z uwagi na ich podmiotowy charakter, może być rozliczenie faktycznej liczby uczniów, na których dotacja ta została przyznana. Tak więc jednostka samorządu terytorialnego, rozliczając środki finansowe pochodzące z dotacji budżetowej, powinna sprawdzić:

● poprawność ustalenia dotacji na rok szkolny z uwzględnieniem rzeczywistej liczby uczniów,

● zgodność danych w zakresie kwot dotacji przekazanych z budżetu i otrzymanych przez szkołę, objętych ewidencją prowadzoną przez placówkę oświatową,

● rozliczenie wykorzystania dotacji w zakresie zgodności danych o liczbie uczniów wskazanych dotującemu przez placówkę oświatową z jej dokumentacją (dzienniki lekcyjne, księgi uczniów).

Jeśli organ prowadzący placówkę niepubliczną jest płatnikiem VAT – powinien rozliczyć się z wydatków sfinansowanych z dotacji pochodzącej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego w kwotach netto.

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 54, poz. 320)

• Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 123, poz. 835)

• Poradnik Rachunkowości Budżetowej nr 6/2008 „Dotacje w jednostkach sektora finansów publicznych”, str. 93 i 94

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA