REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udzielenie dotacji oraz prawo kontroli prawidłowości jej wykorzystania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Hanna Barańska

REKLAMA

Ustawa o systemie oświaty nie formułuje żadnych ograniczeń w zakresie sposobu wydatkowania środków pochodzących z przyznanej dotacji, stanowiąc jedynie, że dotacja przysługuje na każdego ucznia.

Czy organ prowadzący niepubliczną szkołę dotowaną z budżetu miasta może odmówić dostarczenia dokumentacji finansowej do miasta, z którego ta dotacja jest udzielana, oraz czy może wymagać od osób kontrolujących dojazdy do innej miejscowości – siedziby organu, w celu skontrolowania dokumentacji finansowej świadczącej o wykorzystaniu dotacji udzielonej dla szkoły niepublicznej? Czy można sfinansować z dotacji budżetu miasta dla przedszkoli, szkół i placówek niepublicznych wydatki dotyczące polecenia wyjazdu służbowego (pracowników szkół, jak też pracowników organów prowadzących), paliwa i napraw samochodu? Czy organy prowadzące placówki niepubliczne będące płatnikami VAT powinny rozliczać się z wydatków sfinansowanych z dotacji w kwotach netto czy brutto?

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: ustawa o systemie oświaty) w art. 90 ust. 3e przyznała organom jednostek samorządu terytorialnego, zobowiązanym do dotowania niepublicznych szkół i placówek oświatowych, prawo kontroli prawidłowości wykorzystania przyznanych dotacji. Jednocześnie upoważniła organ stanowiący jednostki do ustalenia trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji, uwzględniając w szczególności podstawę jej obliczania, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji oraz w rozliczeniu jej wykorzystania, a także termin i sposób rozliczenia dotacji (art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty). Oznacza to, że organ stanowiący jednostki powinien:

ustalić zasady i terminy zgłaszania korekty danych dotyczących liczby uczniów – stanowiących podstawę naliczenia dotacji,

wskazać sposób ustalania faktycznej liczby uczniów,

REKLAMA

określić formularz do rozliczenia dotacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby upoważnione do przeprowadzenia kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji uzyskały prawo wstępu do szkół i placówek oraz wglądu do prowadzonej przez nie dokumentacji organizacyjnej i finansowej oraz dokumentacji przebiegu nauczania (art. 90 ust. 3f ustawy o systemie oświaty). Ustawodawca nie zobowiązał organu prowadzącego szkołę niepubliczną do przedkładania dotującemu dokumentacji przechowywanej w jego siedzibie. Tak więc – jeśli jednostka samorządu terytorialnego, korzystając z prawa do przeprowadzenia kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji, zechce podjąć czynności kontrolne – powinna je przeprowadzić w siedzibie dotowanej placówki oświatowej, bez względu na miejsce jej położenia.

Dotacje podmiotowe udzielane z budżetów jednostek samorządu terytorialnego niepublicznym szkołom i placówkom oświatowym przeznaczane są na dofinansowanie realizacji ich zadań w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej (art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty), a (...) przy obliczeniu podstawy dotacji przypadającej na ucznia publicznej lub niepublicznej jednostki oświatowej w niektórych ustępach art. 80 i 90 ustawy o systemie oświaty ustawodawca posługuje się pojęciem „wydatki bieżące” odnoszonym do szkół, przedszkoli lub placówek prowadzonych przez samorząd. W tym ujęciu pojęcie to oznacza odpowiednio wydatki bieżące w nich „przewidziane” (czyli planowane) lub wydatki bieżące przez nie „ponoszone” (wykonane). Ustawa o systemie oświaty nie określa przy tym własnej definicji pojęcia „wydatki bieżące” odnoszonego do samorządowych szkół, przedszkoli i placówek. Dlatego zgodnie z zasadami wykładni systemowej pod zastosowanym w tej ustawie pojęciem „wydatki bieżące” należy rozumieć wydatki bieżące określane w art. 165a ust. 5 i 6 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (art. 124 ust. 3 i 4 nowej ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – przypis autora), czyli każdy inny wydatek od wydatków inwestycyjnych i zakupów inwestycyjnych oraz wydatków z tytułu zakupu i objęcia akcji lub wniesienia wkładu do spółek prawa handlowego (uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie z 28 października 2009 r., KI-411/246/09).

Czytaj także: Kontrola w jednostkach samorządu terytorialnego>>

Ustawa o systemie oświaty nie formułuje również żadnych ograniczeń w zakresie sposobu wydatkowania środków pochodzących z przyznanej dotacji, stanowiąc jedynie, że dotacja przysługuje na każdego ucznia. Dlatego jednostka samorządu terytorialnego nie ma prawa ingerować w działalność podmiotów prowadzących placówki oświatowe oraz nie posiada uprawnień do sprawdzania, na co zostały wydatkowane środki publiczne (wyrok WSA w Poznaniu z 15 lutego 2008 r., sygn. akt ISA/Po151/07). Jedyną formą kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji, z uwagi na ich podmiotowy charakter, może być rozliczenie faktycznej liczby uczniów, na których dotacja ta została przyznana. Tak więc jednostka samorządu terytorialnego, rozliczając środki finansowe pochodzące z dotacji budżetowej, powinna sprawdzić:

● poprawność ustalenia dotacji na rok szkolny z uwzględnieniem rzeczywistej liczby uczniów,

● zgodność danych w zakresie kwot dotacji przekazanych z budżetu i otrzymanych przez szkołę, objętych ewidencją prowadzoną przez placówkę oświatową,

● rozliczenie wykorzystania dotacji w zakresie zgodności danych o liczbie uczniów wskazanych dotującemu przez placówkę oświatową z jej dokumentacją (dzienniki lekcyjne, księgi uczniów).

Jeśli organ prowadzący placówkę niepubliczną jest płatnikiem VAT – powinien rozliczyć się z wydatków sfinansowanych z dotacji pochodzącej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego w kwotach netto.

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 54, poz. 320)

• Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 123, poz. 835)

• Poradnik Rachunkowości Budżetowej nr 6/2008 „Dotacje w jednostkach sektora finansów publicznych”, str. 93 i 94

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury [Petycje]

Co więcej podwyżka nie dla każdej osoby 75+, ale takiej, która nie ma prawa do emerytury i renty. To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

REKLAMA

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA