REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy protokół postępowania o udzielenie zamówienia publicznego

Andrzela Gawrońska-Baran
Radca prawny, doktor nauk prawnych z kilkunastoletnim doświadczeniem w dziedzinie zamówień publicznych, specjalizujący się również w kwestiach legislacyjnych. Autorka licznych profesjonalnych publikacji poświęconych problematyce zamówień publicznych. Wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych w latach 2007-2008, w latach 2010-2016 dyrektor departamentu zamówień publicznych w dużej instytucji zamawiającej. W ramach praktyki zawodowej prowadzi AGB Kancelarię Radcy Prawnego.

REKLAMA

Od 11 grudnia 2010 r. obowiązuje rozporządzenie określające wzory protokołów sporządzanych w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. Po prawie roku – kiedy to zostały znowelizowane przepisy o zamówieniach publicznych – zamawiający mogą nareszcie wykorzystywać wzory dostosowane do nowych regulacji prawnych.

W trakcie prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający sporządza pisemny protokół postępowania o udzielenie zamówienia. Obowiązek ten jest jednym z przejawów zasady jawności zamówień publicznych. Zakres informacji, które powinny znaleźć się w protokole, został określony w art. 96 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) oraz szczegółowo w § 2 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 26 października 2010 r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (dalej: rozporządzenie).

REKLAMA

REKLAMA

ZAPAMIĘTAJ!

Protokół zawiera także informacje dotyczące czynności poprzedzających wszczęcie oraz wykonywanych po zakończeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (np. informację o zawarciu umowy, o zamieszczeniu ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych albo przekazaniu i publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej).

Zamawiający mają do wykorzystania 8 wzorów protokołu postępowania, z których każdy odpowiada jednemu trybowi udzielenia zamówienia publicznego.

REKLAMA

Wzory protokołów stanowią załączniki nr 1–8 do rozporządzenia i dotyczą odpowiednio:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● załącznik nr 1 – przetargu nieograniczonego,

● załącznik nr 2 – przetargu ograniczonego,

● załącznik nr 3 – negocjacji z ogłoszeniem,

● załącznik nr 4 – dialogu konkurencyjnego,

● załącznik nr 5 – negocjacji bez ogłoszenia,

● załącznik nr 6 – zamówienia z wolnej ręki,

● załącznik nr 7 – zapytania o cenę,

● załącznik nr 8 – licytacji elektronicznej.

Dodatkowo w załączniku nr 9 do rozporządzenia określono wzór dotyczący ustanowienia dynamicznego systemu zakupów i udzielania zamówień objętych takim systemem zakupów.

Jeden rodzaj protokołu odpowiadający danemu trybowi udzielenia zamówienia odzwierciedla wymagania mające zastosowanie w postępowaniach o wartości zarówno niższej od tzw. progów unijnych, jak i równej, wyższej niż te wartości. Zamawiający nie mają już obowiązku wypełniania (jak dotychczas) licznych druków dodatkowych, ponieważ informacje zawierane w tych drukach są umieszczane bezpośrednio w treści protokołu oraz wyłącznie w niezbędnym zakresie. Jedynym pozostawionym drukiem dodatkowym jest oświadczenie o braku albo o istnieniu podstaw do wyłączenia osoby wykonującej czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, o którym mowa w art. 17 ust. 2 upzp (druk ZP-1 określony w załączniku nr 10 do rozporządzenia).

We wzorze protokołu przewidziano pola wyboru pozwalające na szybkie i proste wskazanie, jakie zdarzenia miały miejsce w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, a także pola opisowe – wymagające uzupełnienia ich o informacje tekstowe, które odpowiednio odzwierciedlają czynności zamawiającego i wykonawców.

ZAPAMIĘTAJ!

Zamawiający ma prawo modyfikacji wzoru, dostosowania go w zakresie niezbędnym do odzwierciedlenia faktycznego przebiegu prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Czytaj także: Zamówienia publiczne do 14 000 euro>>

Sposób sporządzania protokołu

W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia zawarto swoistą instrukcję dla zamawiającego, jak wypełniać protokół. Warto o tym wspomnieć, ponieważ znaczna część adresatów rozporządzenia nie zapoznaje się z uzasadnieniem tworzonym na etapie znacznie wcześniejszym niż ogłoszenie rozporządzenia w oficjalnym publikatorze.

Jedna z istotnych wskazówek dotyczy sytuacji, gdy dane pole wyboru lub pole opisowe we wzorze protokołu nie odpowiada przebiegowi postępowania. Zamawiający może wówczas nie uwzględniać tego elementu w sporządzanym protokole. W protokole nie należy zamieszczać rubryk, informacji oraz odnośników niemających zastosowania w danym postępowaniu ani dokonywać skreśleń. Należy też unikać stosowania zwrotu „nie dotyczy”. Ponadto – w razie zaistnienia dodatkowych zdarzeń zasługujących na ich odnotowanie – można rozszerzyć protokół o informacje dotyczące tych zdarzeń. W przypadku dopuszczenia składania ofert częściowych, odpowiednie pola wyboru lub pola opisowe wypełnia się w sposób odpowiadający liczbie przewidzianych części zamówienia (ofert częściowych) oraz okolicznościom, które ich dotyczą (np. pole opisowe zatytułowane „zbiorcze zestawienie ofert” zamawiający powinien wypełnić w liczbie właściwej dla liczby części zamówienia, ze wskazaniem ofert złożonych dla każdej z tych części odrębnie).

W uzasadnieniu do rozporządzenia projektodawcy wskazali, że zamawiający może sporządzić protokół:

odręcznie – wypełniając wydrukowany wzór poprzez wpisanie odpowiednich informacji oraz zakreślenie niezbędnych pól wyboru,

w formie elektronicznej edycji wzoru protokołu – wpisując za pomocą edytora tekstu niezbędne dane oraz usuwając pola wyboru nieznajdujące zastosowania w danym postępowaniu, a następnie drukując tak przygotowany projekt protokołu i nadając mu formę pisemną poprzez jego podpisanie przez zobowiązane do tego osoby.

Informacje związane z szacunkiem zamówienia

W nowym protokole rozszerzono zakres informacji związanych z czynnością oszacowania wartości zamówienia – jedną z najistotniejszych dla przebiegu postępowania o udzielenie zamówienia.

Zamawiający ma obowiązek podać:

wartość zamówień uzupełniających – jeżeli je przewidział – w protokole dla trybu przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego,

informację, czy udzielane zamówienie stanowi część większego zamówienia i jaka jest wartość zamówienia, które jest przedmiotem postępowania, do którego odnosi się przygotowywany protokół,

dokument, na podstawie którego została ustalona wartość szacunkowa zamówienia (np. kosztorys inwestorski czy program funkcjonalno-użytkowy),

informację, czy zamówienie jest współfinansowane ze środków unijnych – a jeżeli tak, to w jakim procencie i z jakiego projektu albo programu unijnego.

Więcej informacji o osobach związanych z zamówieniem

Zamawiający ma obowiązek wskazać w protokole postępowania wszystkie osoby, które dokonują najistotniejszych z punktu widzenia przejrzystości procedury udzielania zamówienia czynności związanych z przygotowaniem postępowania. Nie ma przy tym znaczenia, czy osoby te są pracownikami zamawiającego, działają na jego zlecenie, doradzają zamawiającemu, czy też faktycznie dokonują tych czynności. W protokole muszą zatem znaleźć się informacje o osobach przygotowujących opis przedmiotu zamówienia, ustalających wartość zamówienia, przygotowujących opis sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu, a także określających kryteria oceny ofert.

TABELA. Informacje szczególne w trybach udzielania zamówienia

@RY1@i40/2011/002/i40.2011.002.000.0032.101.jpg@RY2@

Nowym obowiązkiem jest konieczność wyszczególnienia przez zamawiającego załączników do protokołu (np. dotyczących dokumentów, informacji, oświadczeń zgromadzonych w toku przygotowania i prowadzenia postępowania), składających się na dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiający musi ponadto zamieścić informację o tym, czy osoby wykonujące czynności związane z przeprowadzeniem postępowania zapoznały się z treścią protokołu oraz czy zgłosiły uwagi do protokołu – wraz z podaniem treści uwag oraz imion i nazwisk osób je zgłaszających, a także podpisaniem uwag.

Czytaj także: Zamówienia publiczne - dostęp do informacji>>

Zasady udostępniania protokołu

Protokół wraz z załącznikami (m.in. ofertami, oświadczeniami i opiniami biegłych) jest jawny. Załączniki do protokołu udostępnia się po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty lub unieważnieniu postępowania – z tym że oferty udostępnia się od chwili ich otwarcia, oferty wstępne od dnia zaproszenia do składania ofert, a wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu – od dnia poinformowania o wynikach oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu.

Nowe rozporządzenie nie zmienia dotychczasowych zasad udostępniania protokołu lub załączników do niego. Nadal zamawiający dokonuje tego na wniosek i w formie wybranej przez wnioskodawcę, którym może być nie tylko wykonawca uczestniczący w danym postępowaniu. Jeżeli jednak dostosowanie się do wyboru wnioskodawcy jest z przyczyn technicznych znacząco utrudnione (w szczególności z uwagi na ilość żądanych do przesłania dokumentów) – zamawiający informuje o tym wnioskodawcę i wskazuje sposób, w jaki mogą być one udostępnione.

ZAPAMIĘTAJ!

Udostępnienie protokołu lub załączników może nastąpić poprzez:

● wgląd w miejscu wyznaczonym przez zamawiającego,

● przesłanie kopii pocztą, faksem lub drogą elektroniczną.

W trakcie wglądu do protokołu wnioskodawca nie może bez zgody zamawiającego samodzielnie kopiować lub utrwalać za pomocą urządzeń lub środków technicznych służących do utrwalania obrazu.

Jeśli chodzi o terminy udostępnienia, to przepisy rozporządzenia nakazują zamawiającemu uczynić to niezwłocznie. Jedynym wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, gdy z uwagi na konieczność zapewnienia sprawnego toku prac dotyczących badania i oceny ofert, zamawiający udostępnia oferty lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w terminie przez siebie wyznaczonym. Musi to jednak nastąpić nie później niż w dniu przesłania informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty albo o unieważnieniu postępowania.

ZAPAMIĘTAJ!

Nowe wzory protokołu stosuje się do postępowań wszczętych po dniu wejścia w życie rozporządzenia (tj. po 11 grudnia 2011 r.). Nie jest jednak zabronione skorzystanie z nich – na zasadzie wyboru zamawiającego – także do udokumentowania wcześniejszych postępowań.

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 161, poz. 1078)

• Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 26 października 2010 r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (Dz.U. Nr 223, poz. 1458).

• Uzasadnienie do projektu rozporządzenia w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (www.uzp.gov.pl)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Stopy procentowe NBP: w grudniu obniżka o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

REKLAMA

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

REKLAMA

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA