REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy protokół postępowania o udzielenie zamówienia publicznego

Andrzela Gawrońska-Baran
Radca prawny, doktor nauk prawnych z kilkunastoletnim doświadczeniem w dziedzinie zamówień publicznych, specjalizujący się również w kwestiach legislacyjnych. Autorka licznych profesjonalnych publikacji poświęconych problematyce zamówień publicznych. Wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych w latach 2007-2008, w latach 2010-2016 dyrektor departamentu zamówień publicznych w dużej instytucji zamawiającej. W ramach praktyki zawodowej prowadzi AGB Kancelarię Radcy Prawnego.

REKLAMA

Od 11 grudnia 2010 r. obowiązuje rozporządzenie określające wzory protokołów sporządzanych w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. Po prawie roku – kiedy to zostały znowelizowane przepisy o zamówieniach publicznych – zamawiający mogą nareszcie wykorzystywać wzory dostosowane do nowych regulacji prawnych.

W trakcie prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający sporządza pisemny protokół postępowania o udzielenie zamówienia. Obowiązek ten jest jednym z przejawów zasady jawności zamówień publicznych. Zakres informacji, które powinny znaleźć się w protokole, został określony w art. 96 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) oraz szczegółowo w § 2 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 26 października 2010 r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (dalej: rozporządzenie).

REKLAMA

ZAPAMIĘTAJ!

Protokół zawiera także informacje dotyczące czynności poprzedzających wszczęcie oraz wykonywanych po zakończeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (np. informację o zawarciu umowy, o zamieszczeniu ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych albo przekazaniu i publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej).

Zamawiający mają do wykorzystania 8 wzorów protokołu postępowania, z których każdy odpowiada jednemu trybowi udzielenia zamówienia publicznego.

Wzory protokołów stanowią załączniki nr 1–8 do rozporządzenia i dotyczą odpowiednio:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● załącznik nr 1 – przetargu nieograniczonego,

● załącznik nr 2 – przetargu ograniczonego,

● załącznik nr 3 – negocjacji z ogłoszeniem,

● załącznik nr 4 – dialogu konkurencyjnego,

● załącznik nr 5 – negocjacji bez ogłoszenia,

● załącznik nr 6 – zamówienia z wolnej ręki,

● załącznik nr 7 – zapytania o cenę,

● załącznik nr 8 – licytacji elektronicznej.

Dodatkowo w załączniku nr 9 do rozporządzenia określono wzór dotyczący ustanowienia dynamicznego systemu zakupów i udzielania zamówień objętych takim systemem zakupów.

REKLAMA

Jeden rodzaj protokołu odpowiadający danemu trybowi udzielenia zamówienia odzwierciedla wymagania mające zastosowanie w postępowaniach o wartości zarówno niższej od tzw. progów unijnych, jak i równej, wyższej niż te wartości. Zamawiający nie mają już obowiązku wypełniania (jak dotychczas) licznych druków dodatkowych, ponieważ informacje zawierane w tych drukach są umieszczane bezpośrednio w treści protokołu oraz wyłącznie w niezbędnym zakresie. Jedynym pozostawionym drukiem dodatkowym jest oświadczenie o braku albo o istnieniu podstaw do wyłączenia osoby wykonującej czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, o którym mowa w art. 17 ust. 2 upzp (druk ZP-1 określony w załączniku nr 10 do rozporządzenia).

We wzorze protokołu przewidziano pola wyboru pozwalające na szybkie i proste wskazanie, jakie zdarzenia miały miejsce w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, a także pola opisowe – wymagające uzupełnienia ich o informacje tekstowe, które odpowiednio odzwierciedlają czynności zamawiającego i wykonawców.

ZAPAMIĘTAJ!

Zamawiający ma prawo modyfikacji wzoru, dostosowania go w zakresie niezbędnym do odzwierciedlenia faktycznego przebiegu prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Czytaj także: Zamówienia publiczne do 14 000 euro>>

Sposób sporządzania protokołu

REKLAMA

W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia zawarto swoistą instrukcję dla zamawiającego, jak wypełniać protokół. Warto o tym wspomnieć, ponieważ znaczna część adresatów rozporządzenia nie zapoznaje się z uzasadnieniem tworzonym na etapie znacznie wcześniejszym niż ogłoszenie rozporządzenia w oficjalnym publikatorze.

Jedna z istotnych wskazówek dotyczy sytuacji, gdy dane pole wyboru lub pole opisowe we wzorze protokołu nie odpowiada przebiegowi postępowania. Zamawiający może wówczas nie uwzględniać tego elementu w sporządzanym protokole. W protokole nie należy zamieszczać rubryk, informacji oraz odnośników niemających zastosowania w danym postępowaniu ani dokonywać skreśleń. Należy też unikać stosowania zwrotu „nie dotyczy”. Ponadto – w razie zaistnienia dodatkowych zdarzeń zasługujących na ich odnotowanie – można rozszerzyć protokół o informacje dotyczące tych zdarzeń. W przypadku dopuszczenia składania ofert częściowych, odpowiednie pola wyboru lub pola opisowe wypełnia się w sposób odpowiadający liczbie przewidzianych części zamówienia (ofert częściowych) oraz okolicznościom, które ich dotyczą (np. pole opisowe zatytułowane „zbiorcze zestawienie ofert” zamawiający powinien wypełnić w liczbie właściwej dla liczby części zamówienia, ze wskazaniem ofert złożonych dla każdej z tych części odrębnie).

W uzasadnieniu do rozporządzenia projektodawcy wskazali, że zamawiający może sporządzić protokół:

odręcznie – wypełniając wydrukowany wzór poprzez wpisanie odpowiednich informacji oraz zakreślenie niezbędnych pól wyboru,

w formie elektronicznej edycji wzoru protokołu – wpisując za pomocą edytora tekstu niezbędne dane oraz usuwając pola wyboru nieznajdujące zastosowania w danym postępowaniu, a następnie drukując tak przygotowany projekt protokołu i nadając mu formę pisemną poprzez jego podpisanie przez zobowiązane do tego osoby.

Informacje związane z szacunkiem zamówienia

W nowym protokole rozszerzono zakres informacji związanych z czynnością oszacowania wartości zamówienia – jedną z najistotniejszych dla przebiegu postępowania o udzielenie zamówienia.

Zamawiający ma obowiązek podać:

wartość zamówień uzupełniających – jeżeli je przewidział – w protokole dla trybu przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego,

informację, czy udzielane zamówienie stanowi część większego zamówienia i jaka jest wartość zamówienia, które jest przedmiotem postępowania, do którego odnosi się przygotowywany protokół,

dokument, na podstawie którego została ustalona wartość szacunkowa zamówienia (np. kosztorys inwestorski czy program funkcjonalno-użytkowy),

informację, czy zamówienie jest współfinansowane ze środków unijnych – a jeżeli tak, to w jakim procencie i z jakiego projektu albo programu unijnego.

Więcej informacji o osobach związanych z zamówieniem

Zamawiający ma obowiązek wskazać w protokole postępowania wszystkie osoby, które dokonują najistotniejszych z punktu widzenia przejrzystości procedury udzielania zamówienia czynności związanych z przygotowaniem postępowania. Nie ma przy tym znaczenia, czy osoby te są pracownikami zamawiającego, działają na jego zlecenie, doradzają zamawiającemu, czy też faktycznie dokonują tych czynności. W protokole muszą zatem znaleźć się informacje o osobach przygotowujących opis przedmiotu zamówienia, ustalających wartość zamówienia, przygotowujących opis sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu, a także określających kryteria oceny ofert.

TABELA. Informacje szczególne w trybach udzielania zamówienia

@RY1@i40/2011/002/i40.2011.002.000.0032.101.jpg@RY2@

Nowym obowiązkiem jest konieczność wyszczególnienia przez zamawiającego załączników do protokołu (np. dotyczących dokumentów, informacji, oświadczeń zgromadzonych w toku przygotowania i prowadzenia postępowania), składających się na dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiający musi ponadto zamieścić informację o tym, czy osoby wykonujące czynności związane z przeprowadzeniem postępowania zapoznały się z treścią protokołu oraz czy zgłosiły uwagi do protokołu – wraz z podaniem treści uwag oraz imion i nazwisk osób je zgłaszających, a także podpisaniem uwag.

Czytaj także: Zamówienia publiczne - dostęp do informacji>>

Zasady udostępniania protokołu

Protokół wraz z załącznikami (m.in. ofertami, oświadczeniami i opiniami biegłych) jest jawny. Załączniki do protokołu udostępnia się po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty lub unieważnieniu postępowania – z tym że oferty udostępnia się od chwili ich otwarcia, oferty wstępne od dnia zaproszenia do składania ofert, a wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu – od dnia poinformowania o wynikach oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu.

Nowe rozporządzenie nie zmienia dotychczasowych zasad udostępniania protokołu lub załączników do niego. Nadal zamawiający dokonuje tego na wniosek i w formie wybranej przez wnioskodawcę, którym może być nie tylko wykonawca uczestniczący w danym postępowaniu. Jeżeli jednak dostosowanie się do wyboru wnioskodawcy jest z przyczyn technicznych znacząco utrudnione (w szczególności z uwagi na ilość żądanych do przesłania dokumentów) – zamawiający informuje o tym wnioskodawcę i wskazuje sposób, w jaki mogą być one udostępnione.

ZAPAMIĘTAJ!

Udostępnienie protokołu lub załączników może nastąpić poprzez:

● wgląd w miejscu wyznaczonym przez zamawiającego,

● przesłanie kopii pocztą, faksem lub drogą elektroniczną.

W trakcie wglądu do protokołu wnioskodawca nie może bez zgody zamawiającego samodzielnie kopiować lub utrwalać za pomocą urządzeń lub środków technicznych służących do utrwalania obrazu.

Jeśli chodzi o terminy udostępnienia, to przepisy rozporządzenia nakazują zamawiającemu uczynić to niezwłocznie. Jedynym wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, gdy z uwagi na konieczność zapewnienia sprawnego toku prac dotyczących badania i oceny ofert, zamawiający udostępnia oferty lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w terminie przez siebie wyznaczonym. Musi to jednak nastąpić nie później niż w dniu przesłania informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty albo o unieważnieniu postępowania.

ZAPAMIĘTAJ!

Nowe wzory protokołu stosuje się do postępowań wszczętych po dniu wejścia w życie rozporządzenia (tj. po 11 grudnia 2011 r.). Nie jest jednak zabronione skorzystanie z nich – na zasadzie wyboru zamawiającego – także do udokumentowania wcześniejszych postępowań.

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 161, poz. 1078)

• Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 26 października 2010 r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (Dz.U. Nr 223, poz. 1458).

• Uzasadnienie do projektu rozporządzenia w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (www.uzp.gov.pl)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.
Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

REKLAMA

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

REKLAMA

Komunikat MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-doręczeń. Wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. E-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za pośrednictwem odbioru.

Ósmoklasiści rozpoczęli próbne egzaminy

Dziś zaczął się trzydniowy próbny egzamin ósmoklasisty organizowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Udział szkół nie jest obowiązkowy. 

REKLAMA