REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czas pracy w 2011 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dariusz Dwojewski
Doktor nauk prawnych, specjalista z zakresu prawa pracy, prawa oświatowego i prawa ubezpieczeń społecznych. Specjalizuje się w szeroko pojętym prawie pracy, obejmującym zarówno ogólne prawo pracy, jak i pragmatyki pracownicze oraz uregulowania dotyczące związków zawodowych. W zakresie zainteresowań leży również tematyka ubezpieczeń społecznych, w tym zwłaszcza dotycząca wcześniejszych emerytur i nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych. Od ponad 15 lat specjalizuje się w prawie oświatowym w zakresie dotyczącym sfery stosunku pracy nauczycieli, jak i pracowników samorządowych. Współpracuje z różnymi firmami i instytucjami szkoleniowymi, prowadząc szkolenia z zakresu prawa pracy, w tym prawa oświatowego oraz ubezpieczeń społecznych. Jest autorem wielu publikacji o tematyce związanej z prawem pracy. Jego artykuły i opinie publikowane są w wielu specjalistycznych wydawnictwach.

REKLAMA

Ubiegłoroczne zmiany związane z wprowadzeniem nowego dnia ustawowo wolnego od pracy oraz likwidacja niektórych przywilejów pracowników wypłynęły na tegoroczny wymiar czasu pracy, a tym samym na współczynnik wykorzystywany do obliczania ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy.

Jak co roku pracodawcy z nadejściem nowego roku stają przed problemem ustalania wymiaru czasu pracy pracowników w poszczególnych okresach rozliczeniowych (patrz: tabele 1, 2 i 3). W 2011 roku w obliczeniach należy uwzględnić zmiany wprowadzone ustawą z 24 września 2010 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy. Wprowadza ona nowy dzień ustawowo wolny od pracy – Święto Trzech Króli – 6 stycznia.

REKLAMA

Jednocześnie likwidacji ulega zasada oddawania pracownikom dnia wolnego z tytułu święta wypadającego w innym dniu wolnym niż niedziela. Od 1 stycznia 2011 r. pracownicy nie będą więc mogli już liczyć na to, że jeśli święto wypadnie np. w wolną sobotę, to pracodawca będzie musiał udzielić im dnia wolnego w innym terminie. Ostatnia taka możliwość to odebranie dnia wolnego za 25 grudnia 2010 r. Za 1 stycznia (Nowy Rok wypada w sobotę) pracownicy nie otrzymają już dnia wolnego.

Poza tymi zmianami zasada obliczania wymiaru czasu pracy pozostaje bez zmian.

Obowiązujący pracownika wymiar czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym oblicza się:

1) mnożąc 40 godzin przez liczbę tygodni przypadających w okresie rozliczeniowym,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

a następnie

2) dodając do otrzymanej liczby godzin iloczyn 8 godzin i liczby dni pozostałych do końca okresu rozliczeniowego, przypadających od poniedziałku do piątku.

Wymiar czasu pracy pracownika w okresie rozliczeniowym ulega w tym okresie obniżeniu o liczbę godzin usprawiedliwionej nieobecności w pracy, przypadających do przepracowania w czasie tej nieobecności, zgodnie z przyjętym rozkładem czasu pracy.

Ogółem w 2011 roku przypada do przepracowania 252 dni, czyli 2016 godzin (252 dni × 8 godzin). Jest to o jeden dzień pracy mniej niż w latach 2009 i 2010.

Czytaj także: Jak prawidłowo prowadzić ewidencję czasu pracy>>

REKLAMA

Od czasu pracy zależy m.in. ekwiwalent za urlop wypoczynkowy. Współczynnik służący do wyliczenia ekwiwalentu za 1 dzień urlopu ustala się odrębnie w każdym roku kalendarzowym i stosuje przy obliczaniu ekwiwalentu, do którego pracownik nabył prawo w ciągu tego roku kalendarzowego.

Współczynnik ten ustala się, odejmując od liczby dni w danym roku kalendarzowym łączną liczbę przypadających w tym roku niedziel, świąt oraz dni wolnych od pracy wynikających z rozkładu czasu pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, a otrzymany wynik dzieli się przez 12. Jeżeli pracownik jest zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy, wartość współczynnika obniża się proporcjonalnie do wymiaru jego czasu pracy.

W roku 2011 będzie 365 dni, w tym 113 dni wolnych od pracy (niedziele, święta i dni wolne wynikające z pięciodniowego tygodnia pracy).

W celu obliczenia współczynnika ekwiwalentowego w 2011 roku odejmuje się od 365 dni liczbę 113 dni wolnych od pracy, co daje wynik 252 dni roboczych. Liczbę tę dzielimy przez 12 i otrzymujemy wynik 21. Taki będzie współczynnik dla obliczania ekwiwalentu za niewykorzystany urlop w 2011 roku. Dla pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy współczynnik ten jest ustalany proporcjonalnie do wymiaru etatu. Przykładowo, współczynnik dla pracownika zatrudnionego na 1/2 etatu wyniesie 10,5.

Współczynnik ten służy do obliczenia wysokości ekwiwalentu za jeden dzień urlopu wypoczynkowego. Ekwiwalent za niewykorzystany przez pracownika urlop wypoczynkowy oblicza się:

1) dzieląc sumę miesięcznych wynagrodzeń (średnio z trzech miesięcy) przez ten współczynnik, a następnie

2) dzieląc tak otrzymany ekwiwalent za jeden dzień urlopu przez liczbę odpowiadającą dobowej normie czasu pracy obowiązującej pracownika, a następnie

3) mnożąc tak otrzymany ekwiwalent za jedną godzinę urlopu przez liczbę godzin niewykorzystanego przez pracownika urlopu wypoczynkowego.

Współczynnik dla obliczenia ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy w roku 2011 wynosi więc 21 dla pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze oraz proporcjonalnie mniej dla pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy.

WZÓR NA OBLICZANIE WYMIARU CZASU PRACY

R × 40 + 8 × W

R – oznacza pełne tygodnie okresu rozliczeniowego (w miesięcznym okresie rozliczeniowym, pokrywającym się z miesiącem kalendarzowym, są zawsze 4 pełne tygodnie liczone od 1 do 28 dnia miesiąca);

40 – norma tygodniowa;

8 – norma dobowa;

W – dni wykraczające poza pełne tygodnie przypadające od poniedziałku do piątku (w miesięcznych okresach rozliczeniowych, pokrywających się z miesiącem kalendarzowym, będzie to 29, 30 oraz 31 dzień miesiąca, pod warunkiem że mieści się w przedziale od poniedziałku do piątku).

Tabela 1. Wymiar czasu dla miesięcznych okresów rozliczeniowych w 2011 roku

@RY1@i41/2011/002/i41.2011.002.000.0026.001.jpg@RY2@

Czytaj także: Różne normy czasu pracy pracowników samorządowych>>

Tabela 2. Wymiar czasu dla trzymiesięcznych okresów rozliczeniowych w 2011 roku

@RY1@i41/2011/002/i41.2011.002.000.0026.002.jpg@RY2@

Tabela 3. Wymiar czasu dla czteromiesięcznych okresów rozliczeniowych w 2011 roku

@RY1@i41/2011/002/i41.2011.002.000.0026.003.jpg@RY2@

Podstawy prawne

•  Ustawa z 24 września 2010 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy (Dz.U. nr 224, poz. 1459)

•  Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 135, poz. 912)

•  Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. nr 2, poz. 14; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 174, poz. 1353)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA