REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zbliża się termin rozpoczęcia procedury utworzenia funduszu sołeckiego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Ryl

REKLAMA

Utworzenie funduszu sołeckiego daje szansę mieszkańcom sołectw na decydowanie o inwestycjach na własnym terenie, a także sprzyja rozwojowi miejscowości i poprawie jakości życia. Gminy, które chciałyby skorzystać z tego narzędzia rozwoju w 2012 roku, już powinny przygotowywać procedurę powołania takiego funduszu.

Problematykę funkcjonowania funduszu sołeckiego reguluje obowiązująca od 1 kwietnia 2009 r. ustawa z 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim. Zgodnie z nią środki finansowe przekazywane sołectwom stanowią część finansów publicznych i muszą podlegać wszystkim rygorom prawnym.

REKLAMA

Obowiązki rady gminy i wójta

Środki funduszu sołeckiego stanowią część budżetu gminy, zatem wójt i rada gminy posiadają kontrolę nad wykorzystaniem i przeznaczeniem tych środków przez sołectwa.

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta (dalej: wójt) przygotowuje projekt uchwały o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki i przedstawia go radzie gminy.

REKLAMA

Z kolei rada gminy, w terminie do 31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy, dokonuje wyodrębnienia w budżecie gminy środków funduszu sołeckiego. Robi to w formie uchwały, w której wyraża zgodę (albo jej nie wyraża) na wyodrębnienie funduszu w roku budżetowym. Wyodrębniając w budżecie gminy środki stanowiące fundusz sołecki rada gminy, daje sołectwom przyzwolenie na przygotowanie wniosków.

Do obowiązków wójta należy przekazanie sołtysom w terminie do 31 lipca roku poprzedzającego rok budżetowy (czyli w przypadku środków na 2012 rok do 31 lipca 2011 r.) informacji o wysokości środków przypadających na dane sołectwo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek o udzielenie środków z funduszu sołeckiego

Warunkiem przyznania środków z funduszu sołeckiego jest złożenie przez sołectwo wniosku do wójta. Wniosek sporządza oraz decyduje o przeznaczeniu środków z funduszu zebranie wiejskie, które z inicjatywy sołtysa, rady sołeckiej lub co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa podejmuje uchwałę, w której wskazuje zadania przewidziane do realizacji.

Wniosek powinien określać przedsięwzięcia przewidziane do realizacji na obszarze sołectwa w ramach środków przeznaczonych dla danego sołectwa wraz z oszacowaniem ich kosztów i uzasadnieniem.

REKLAMA

Złożenie wniosku powinno być poprzedzone konsultacją pomiędzy kompetentną reprezentacją mieszkańców wsi a organami gminy (np. wójtem) na temat zadań przedstawionych do realizacji. W związku z tym, że wójt odpowiada za realizację budżetu gminy (a więc także funduszu sołeckiego będącego częścią budżetu gminy), to od niego będzie zależeć, w jakim terminie uruchomione zostaną środki finansowe, czy i kiedy będą przeprowadzone procedury dotyczące zamówień publicznych.

Wniosek o udzielenie środków z funduszu sołeckiego w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy (czyli w przypadku środków na 2012 r. do 30 września 2011 r.) sołtys przekazuje wójtowi (celem uwzględnienia go w projekcie budżetu gminy). Z kolei wójt w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku odrzuca go, jeśli nie spełnia on warunków ustawowych. O odrzuceniu wniosku informowany jest sołtys, który w terminie 7 dni od dnia otrzymania tej informacji może podtrzymać wniosek, kierując go za pośrednictwem wójta do rady gminy. Jeśli sołtys podtrzymał wniosek, wówczas rada gminy rozpatruje go w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Wójt jest związany rozstrzygnięciem rady gminy w tym zakresie.

Wyodrębnienie środków na fundusz sołecki i nieodrzucenie wniosku sołectwa przez wójta powoduje wpisanie wniosku do projektu budżetu i następnie rada gminy decyduje o jego uchwaleniu bądź nieuchwaleniu. Rada, przyjmując budżet gminy, może odrzucić wniosek sołectwa tylko w sytuacji, gdy w trakcie procedury zmienił się stan formalnoprawny wniosku, co oznacza, że zadanie, które chce wykonać sołectwo, nie spełnia warunków ustawowych.

Czytaj także: Jakie zadania i obowiązki wypełnia sołtys>>

Wysokość środków funduszu sołeckiego

Obliczając wysokość środków funduszu sołeckiego przypadających na dane sołectwo, należy wziąć pod uwagę liczbę mieszkańców sołectwa oraz kwotę bazową. Wzór wyliczenia wygląda następująco:

F = {2 + (Lm/100)} – Kb

gdzie:

F  – wysokość środków przypadających na dane sołectwo,

Lm – liczba mieszkańców sołectwa według stanu na 30 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy (czyli w przypadku środków na 2012 r. – na 30 czerwca 2011 r.),

Kb – kwota bazowa obliczona jako iloraz wykonanych dochodów bieżących danej gminy za rok poprzedzający rok budżetowy o 2 lata oraz liczby mieszkańców zamieszkałych na terenie danej gminy, według stanu na 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy o dwa lata, ustalonej przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

Środki z funduszu sołeckiego niewykorzystane w danym roku budżetowym wygasają z upływem roku.

Ograniczenia w realizacji zadań z funduszu sołeckiego

Środki z funduszu sołeckiego można przeznaczyć na realizację przedsięwzięć, które łącznie muszą spełniać następujące warunki:

● należą do zadań własnych gminy,

● służą poprawie warunków życia mieszkańców,

● są zgodne ze strategią rozwoju gminy.

Z funduszu sołeckiego nie mogą być finansowane tzw. zadania twarde na majątku niestanowiącym własności gminy. Oznacza to, że np. nie można wyremontować chodnika niestanowiącego własności gminy, ale można zorganizować festyn na gruncie niebędącym własnością gminy. Ponadto nie wolno finansować z funduszu sołeckiego działalności kościołów wyznaniowych, statutowej jednostek oświatowych oraz gospodarczej osób fizycznych i osób prawnych. Nie można również finansować zakupu papierosów, alkoholu i innych używek.

Wybór wykonawców lub dostawców produktów i usług finansowanych z funduszu sołeckiego musi opierać się na ustawie z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.

Czytaj także: Powstał fundusz sołecki>>

Odpowiedzialność za środki

Ze względu na dużą liczbę zgłaszanych przez sołectwa zadań do realizacji rada gminy może udzielić upoważnienia sołtysom (jako organom wykonawczym jednostki pomocniczej, tj. sołectwa) do wykonywania określonych zadań możliwych do zrealizowania przez sołtysa, radę sołecką czy mieszkańców sołectwa. Takie upoważnienie jednak nie zwalnia wójta z nadzorowania i kontrolowania dokonywanych wydatków ze środków publicznych przez sołectwa. W przypadku zaistnienia nieprawidłowości odpowiedzialność spoczywa bowiem na wójcie, który odpowiada za prawidłową gospodarkę finansową gminy.

Współpraca wójta i sołectwa

Współpraca między sołectwem a wójtem w realizacji zadań z funduszu sołeckiego powinna istnieć na każdym etapie, tj. poczynając od opracowywania wniosku, poprzez jego realizację i wykonanie. Zadania przedstawione do realizacji powinny być uzgodnione przez obie strony pod kątem gospodarności i legalności. Ponadto powinien być uzgodniony kosztorys zadania i celowość zadania w związku z gminnymi dokumentami planistycznymi i strategią rozwoju.

Współpraca może przynieść wymierne korzyści, np. jeśli dokonano wcześniejszych uzgodnień pomiędzy sołectwem a wójtem, istnieje możliwość zrealizowania zadania określonego we wniosku przy udziale innych środków niż tylko środki pochodzące z funduszu sołeckiego. Wówczas zrealizowane zadanie ma większy zasięg, niż gdyby było wykonane tylko ze środków funduszu sołeckiego danej wsi (np. uzyskanie dofinansowania do kompleksowego wyposażenia świetlicy wiejskiej).

Podstawa prawna

•  Ustawa z 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim (Dz.U. nr 52, poz. 420; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 157, poz. 1241)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego w praktyce. Czy samorządy i właściciele wywiązują się z obowiązków?

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego to nie tylko idea, ale obowiązująca norma prawna. Mimo to wiele jednostek samorządu terytorialnego i właścicieli zabytków traktuje ją wyłącznie jako formalność. W praktyce często rozmija się to z celem, który jasno określa prawo.

Nowelizacja ustawy o rehabilitacji 2025 – więcej pieniędzy z UE dla PFRON i osób z niepełnosprawnościami

Rząd przygotował projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji (UD282), który może zmienić zasady finansowania programów PFRON. Dzięki nowym przepisom wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami będzie mogło być współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej. To oznacza więcej pieniędzy na aktywizację zawodową i pomoc społeczną, bez dodatkowych kosztów dla budżetu państwa.

Podwyżki dla lekarzy sądowych. Od 1 stycznia 2026 r. stawki za zaświadczenia pójdą w górę

Od 1 stycznia 2026 r. lekarze sądowi dostaną wyższe wynagrodzenie za wydawanie zaświadczeń – wynika z projektu Ministerstwa Sprawiedliwości. Obecnie za jedno zaświadczenie otrzymują 100 zł, co zdaniem resortu zniechęca ich do pełnienia tej funkcji. Podwyżki mają rozwiązać problem braku lekarzy w wielu sądach.

UE przedłuża przepisy dot. magazynowania gazu do 2027 r. Obowiązek zapełnienia magazynów przed zimą

Unia Europejska przedłuża przepisy dotyczące magazynowania gazu do 2027 roku. Państwa członkowskie mają obowiązek zapełnienia magazynów gaz przed zimą. Celem jest zapewnienie bezpieczeństwa dostaw gazu.

REKLAMA

Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA