| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Telefony dla kadry kierowniczej

Telefony dla kadry kierowniczej

Urząd miasta chce zakupić telefony komórkowe dla niektórych pracowników kadry kierowniczej. Będą one wykorzystywane do celów służbowych urzędu, jednak nie jest wykluczone, że sporadycznie mogą się zdarzyć połączenia prywatne. Czy koszty rozmów prywatnych (wykazane na podstawie billingu) i odpowiadającą im część abonamentu należy zaliczać do przychodów pracownika?

Wydatki na wykonywane z telefonów służbowych rozmowy prywatne pracowników, pokrywane przez urząd miasta, należy zaliczać do przychodów pracownika. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy pracownik zobowiązany jest do zwrotu tych wydatków. Abonamentu, do którego opłacenia zobowiązany jest urząd, nie należy – co do zasady – dzielić na części odpowiadające rozmowom służbowym i prywatnym.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 12 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych; dalej: updof).

Pracownik – w przypadku wykorzystywania telefonu służbowego na potrzeby prywatne – uzyska nieodpłatne świadczenie. Wydruk połączeń telefonicznych (tzw. billing) pozwala na wyeliminowanie kosztów rozmów prywatnych pracownika. Jeżeli rozmowa jest przeprowadzona w celach prywatnych, pracownik powinien to wykazać na billingu. Jeżeli zaś pracownik wykazuje rozmowę jako służbową (a numer odbiorcy to uprawdopodabnia), to jest to swego rodzaju oświadczenie pracownika, które nie powinno być kwestionowane przez organy podatkowe.

Czytaj także: Odpowiedzialność kierownika jednostki za naruszenie dyscypliny finansów publicznych>>

INTERPRETACJE

W przypadku udostępnienia telefonów komórkowych i przyznania w związku z tym limitów do wykorzystania na rozmowy służbowe nie sposób uznać, że pracownicy urzędu zajmujący kierownicze stanowiska uzyskują przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pracownicy ci uzyskiwaliby nieodpłatne świadczenia, które podlegałyby opodatkowaniu łącznie z innymi składnikami wynagrodzenia w sytuacji, gdyby korzystali z telefonów dla celów prywatnych, natomiast wnioskodawca ponosiłby koszty takiego korzystania w całości lub w części. (...) Gdy telefon wykorzystywany jest jako narzędzie pracy (służy tylko celom służbowym) – wydatki ponoszone przez wnioskodawcę, związane z jego udostępnieniem i eksploatacją, nie stanowią przychodu pracownika (osoby zatrudnionej w urzędzie na kierowniczym stanowisku) z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Natomiast gdy telefon służy osobistej korzyści pracownika i realizacji jego prywatnych celów – wydatki ponoszone przez wnioskodawcę, związane z jego udostępnieniem i eksploatacją, stanowią przychód pracownika (...), o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Stronyireszta.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »