REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czas pracy głównego księgowego

REKLAMA

Czy głównego księgowego obowiązuje 40 godzin pracy tygodniowo, czy też ma on nienormowany czas pracy? Czy można pracować krócej niż 8 godzin dziennie? Czy można zmienić umowę na zadaniowy system pracy?

Główny księgowy zalicza się do pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy (art. 128 § 2 pkt 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy; dalej: k.p.). W stosunku do tej grupy pracowników przepisy o czasie pracy wprowadzają pewne modyfikacje.

REKLAMA

REKLAMA

Według ogólnej reguły, czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym, nieprzekraczającym 4 miesięcy (art. 129 § 1 k.p.). Te normy, obowiązujące w podstawowym systemie czasu pracy, dotyczą również głównych księgowych. Główny księgowy – jako członek tzw. kadry kierowniczej – nie jest jednak objęty przepisami o dobowej normie wypoczynku, która wynosi 11 godzin na dobę (art. 132 k.p.).

ZAPAMIĘTAJ!

Jeżeli normy odpoczynku nie zostaną zachowane w danej dobie, muszą być zrównoważone odpowiednią ilością godzin odpoczynku w całym okresie rozliczeniowym.

REKLAMA

Ponadto główny księgowy nie musi mieć zachowanej ogólnej tygodniowej normy odpoczynku, która wynosi 35 godzin. U głównego księgowego tygodniowy nieprzerwany odpoczynek może obejmować mniejszą liczbę godzin – nie może być jednak krótszy niż 24 godziny (art. 133 § 2 k.p.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Główny księgowy wcale nie musi być jednak objęty podstawowym systemem czasu pracy, w którym praca rozliczana jest dobowo i w dobie pracowniczej nie może przekroczyć 8 godzin. Pracownik ten może zostać objęty zadaniowym systemem czasu pracy. Na podstawie art. 140 k.p., w przypadkach uzasadnionych rodzajem pracy lub jej organizacją albo miejscem wykonywania pracy, może być stosowany system zadaniowego czasu pracy. Pracodawca – po porozumieniu z pracownikiem – ustala czas niezbędny do wykonania powierzonych zadań, uwzględniając wymiar czasu pracy wynikający z norm ogólnych (8 godzin na dobę i 40 godzin na tydzień).

Zadaniowy czas pracy może być wprowadzony, gdy:

● dla danej pracy co najmniej utrudnione jest precyzyjne określenie momentu jej rozpoczęcia i zakończenia

● niemożliwa jest kontrola czasu poświęconego na wykonywanie pracy

● praca może być wykonywana poza normalnym rytmem funkcjonowania zakładu pracy

● wykonanie pracy zależy od zmiennych, trudnych do przewidzenia okoliczności i uwarunkowań

● zapotrzebowanie na daną pracę jest nierytmiczne

● decydującym czynnikiem dla wykonania pracy jest indywidualne zaangażowanie pracownika, a nie fakt jego uczestnictwa w kolektywie pracy skooperowanej i bezpośrednie podporządkowanie kierownictwu pracy.

Czytaj także: Dodatkowe obowiązki głównego księgowego przy kontroli zarządczej>>

Zadania głównego księgowego w jednostce sektora finansów publicznych zostały ogólnie określone w przepisach ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Głównym księgowym jednostki sektora finansów publicznych jest pracownik, któremu kierownik jednostki powierza obowiązki i odpowiedzialność w zakresie (art. 54 ustawy o finansach publicznych):

1) prowadzenia rachunkowości jednostki,

2) wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi,

3) dokonywania wstępnej kontroli:

a) zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,

b) kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.

Zakres tych obowiązków przemawia za tym, że jest to rodzaj pracy, który może być objęty zadaniowym systemem czasu pracy.

Ustalenie czasu koniecznego do wykonania przez pracownika powierzonych mu zadań należy do kompetencji pracodawcy, jednak powinno to nastąpić „po porozumieniu” z pracownikiem – przy czym współdziałanie pracodawcy z pracownikiem nie ma tu stanowczego charakteru, gdyż brak w omawianym przepisie decydującego sformułowania: „w uzgodnieniu z pracownikiem”.

Do określenia zadaniowego czasu pracy konieczne jest ustalenie zadań pracownika (nie doraźnie, każdego dnia, lecz ogólnie – w akcie lub w aktach kreujących treść danego stosunku pracy). Wymiar zadań zleconych do wykonania powinien być tak określony, aby pracownik – przy dochowaniu zwykłej w danych okolicznościach staranności i sumienności – mógł je wykonać w ramach wymiaru podstawowej normy czasu pracy.

Do pracowników zatrudnionych w systemie mierzonym zadaniami nie mają, co do zasady, zastosowania przepisy o wynagradzaniu za pracę w godzinach nadliczbowych. Przepis, który pozbawił pracowników zatrudnionych w zadaniowym systemie czasu pracy możliwości korzystania z przepisów o wynagrodzeniu za pracę w godzinach nadliczbowych, jest konsekwencją braku możliwości ustalenia rzeczywistego czasu ich pracy oraz pozostawienia tym pracownikom swobody organizowania czasu w celu wykonania powierzonej im pracy. Jednak – nawet jeśli główny księgowy nie jest objęty zadaniowym systemem czasu pracy, to jako kadra kierownicza należy do tej grupy pracowników, którzy wykonują w razie konieczności pracę poza normalnymi godzinami pracy bez prawa do wynagrodzenia i dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych (art. 1514 k.p.). Czas pracy ponad ustaloną normę nie jest w stosunku do tej grupy w ogóle opłacany. Ustawodawca wychodzi tutaj z założenia, że z zajmowaniem pewnych stanowisk wiąże się większa odpowiedzialność i dyspozycyjność (które są już zrekompensowane wyższym – często znacznie – wynagrodzeniem zasadniczym albo np. dodatkami funkcyjnymi).

Czytaj także: Wymogi formalne dotyczące wykształcenia i praktyki kandydatów na głównych księgowych>>

Jedną z cech charakteryzujących ten system czasu pracy jest to, że pracodawca jest zwolniony z prowadzenia ewidencji zadaniowego czasu pracy (art. 149 § 2 k.p.). Dlatego potocznie nazywane jest to „nienormowanym czasem pracy”. Pojęcie takie jest jednak nieprawidłowe, gdyż zadaniowy system czasu pracy jest „normowany” wymiarem zadań, których ilość nie może doprowadzić do przekraczania ogólnych norm czasu pracy. W takim systemie pracownik w ogóle nie jest rozliczany z tego, ile czasu zajmuje mu praca, lecz z tego, czy wykonał powierzone zadania.

Reasumując – o tym, jak wygląda rozliczanie czasu pracy głównego księgowego w jednostce, decyduje pracodawca. Jeżeli umowa o pracę wskazuje na zadaniowy system czasu pracy na tym stanowisku, to główny księgowy nie jest rozliczany z czasu pracy, lecz jedynie ze swoich zadań. Jeśli umowa o pracę nie przewiduje zadaniowego systemu czasu pracy, główny księgowy obowiązany jest świadczyć pracę w określonych godzinach, ustalonych w rozkładzie czasu pracy. Jako członek kadry kierowniczej objęty jest jednak pewnymi modyfikacjami (brak wynagrodzenia za godziny nadliczbowe czy inne normy odpoczynku).

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 80, poz. 432)

• Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 257, poz. 1726)

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

REKLAMA

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA