REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W przyszłym roku samorządowcy nie dostaną podwyżek

Wioletta Kępka

REKLAMA

W 2012 roku nie wzrosną maksymalne wynagrodzenia wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, starostów i marszałków oraz diety radnych. Niestety, nie jest to jedyna niekorzystna informacja dla samorządowców.

22listopada 2011 r. rząd przyjął projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (dalej: ustawa okołobudżetowa). Głównym założeniem zaproponowanych w niej zmian jest zapewnienie stabilności finansów publicznych i zahamowanie szybkiego wzrostu długu publicznego. Rząd chce w ten sposób ograniczyć w przyszłym roku ryzyko przekroczenia przez dług publiczny 55% produktu krajowego brutto (dalej: PKB). Taki scenariusz byłby groźny m.in. dla samorządów, które w 2013 roku nie mogłyby w takim przypadku zaciągać kredytów ani emitować obligacji.

REKLAMA

REKLAMA

Zamrożone wynagrodzenia

Ustawa okołobudżetowa przewiduje m.in. zamrożenie w 2012 roku kwoty bazowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe (dalej: kwota bazowa) na tegorocznym poziomie. W przyszłym roku wyniesie ona 1766,46 zł. Od wysokości tej kwoty uzależniona jest wysokość maksymalnego wynagrodzenia osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. Do grupy tej należą m.in. w:

1) urzędzie marszałkowskim: marszałek województwa, wicemarszałek oraz pozostali członkowie zarządu województwa – jeżeli statut województwa tak stanowi,
2) starostwie powiatowym: starosta, wicestarosta oraz pozostali członkowie zarządu powiatu – jeżeli statut powiatu tak stanowi,
3) urzędzie gminy: wójt (burmistrz, prezydent miasta),
4) związkach jednostek samorządu terytorialnego (dalej: JST): przewodniczący zarządu związku i pozostali członkowie zarządu – jeżeli statut związku tak stanowi.

Maksymalne wynagrodzenie tych osób nie może przekroczyć w miesiącu siedmiokrotności kwoty bazowej.

REKLAMA

Od wysokości kwoty bazowej zależy też dieta radnego, która maksymalnie w miesiącu nie może przekroczyć łącznie półtorakrotności kwoty bazowej (dalej: maksymalna wysokość diety). Przy czym wysokość diety zależy od wielkości samorządu. Oznacza to, że w 2012 roku dieta radnych nie może przekroczyć w przypadku:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) samorządu gminnego:

● 100% maksymalnej wysokości diety w gminach powyżej 100 tys. mieszkańców (2649,69 zł),
● 75% – w gminach od 15 tys. do 100 tys. mieszkańców (1987,26 zł),
● 50% – w gminach poniżej 15 tys. mieszkańców (1324,84 zł),

2) samorządu powiatowego:

● 100% maksymalnej wysokości diety w powiatach powyżej 120 tys. mieszkańców (2649,69 zł),
● 85% – w powiatach od 60 tys. do 100 tys. mieszkańców (2252,23 zł),
● 70% – w powiatach poniżej 60 tys. mieszkańców (1854,78 zł).

W 2012 roku maksymalna pensja wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, starostów i marszałków województwa wyniesie 12 365,22 zł brutto, a maksymalna wysokość diety radnego – 2649,69 zł.

Diety radnych sejmików wojewódzkich nie mogą przekroczyć maksymalnej wysokości, czyli 2649,69 zł, przy czym przy ustalaniu wysokości diety należy wziąć pod uwagę funkcje pełnione przez radnego.

W roku 2012 planowana jest natomiast kolejna podwyżka wynagrodzeń nauczycieli. Od 1 września 2012 r. ich pensje wzrosną o 3,8%.

Ustawa okołobudżetowa przewiduje także zamrożenie podstawy naliczania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (dalej: ZFŚS) na poziomie z 2011 roku. Oznacza to, że w 2012 roku podstawa ta wyniesie 2917,14 zł.

W przyszłym roku mniej z budżetu państwa otrzyma Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej: PFRON). Według ustawy okołobudżetowej rząd chce ograniczyć dotacje dla PFRON. Miałyby one wynieść do 30% jego wydatków na dofinansowanie wynagrodzeń osób niepełnosprawnych.

Wydatki PFRON na dofinansowanie wynagrodzeń osób niepełnosprawnych w przyszłym roku wyniosą łącznie 2 886 512 tys. zł. Rząd przeznaczył na dotację 722 686 tys. zł, czyli 25,04% wydatków na ten cel.

Wyższa składka rentowa

Zamrożenie pensji i diet to nie jedyne niekorzystne dla JST zmiany, jakie w 2012 roku planuje rząd. Premier Donald Tusk zapowiedział w exposé m.in. podwyższenie składki rentowej o 2% po stronie pracodawców (czyli z obecnych 4,5% do 6%). Po stronie pracowników składka ta nie wzrośnie. Jest to bardzo niekorzystna informacja dla samorządów, które są jednym z największych pracodawców w Polsce. Będą one musiały więcej przeznaczyć na wydatki związane z wynagrodzeniami i to już najprawdopodobniej od 1 marca 2012 r. W tym terminie ma wejść w życie ta zmiana. Oznacza to, że pracodawca wyższą składkę rentową zapłaci już w kwietniu.

Jak wyliczyli eksperci, samorządy zapłacą za tę zmianę kilkaset milionów rocznie. Tylko w przypadku najniższego wynagrodzenia (od 1 stycznia 2012 r. wyniesie ono 1500 zł brutto) miesięczna składka rentowa będzie wyższa po zapowiedzianej podwyżce o ok. 20 zł.

W exposé premier Donald Tusk zapowiedział również zrównanie i podwyższenie wieku emerytalnego do 67 lat, zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. Proces ten ma się rozpocząć w 2013 roku. Wiek emerytalny będzie się podnosił o 1 miesiąc co cztery miesiące, tak aby ostateczny poziom (czyli 67 lat) osiągnąć dla:

● mężczyzn w 2020 roku,
● kobiet w 2040 roku.

Ponadto rząd chce odchodzić od przywilejów emerytalnych. Ostatecznie, utrzymają je jedynie górnicy pracujący bezpośrednio przy wydobyciu surowców. Obecne przywileje emerytalne nie obejmą już np. policjantów (i innych służb mundurowych) wstępujących do służby od 1 lipca 2012 r. Osoby takie będą mogły zakończyć służbę dopiero w wieku minimum 55 lat, pod warunkiem że ich staż pracy wyniesie co najmniej 25 lat.

Donald Tusk zapowiedział także, że w 2012 roku waloryzacja rent i emerytur będzie miała charakter kwotowy, a nie procentowy, jak ma to miejsce obecnie. Według premiera ten sposób waloryzowania, który chroni uboższych emerytów, utrzymany zostanie w czasie kryzysu.

VAT i akcyza

Na 2012 rok rząd zaplanował również podwyżki akcyzy na niektóre wyroby. Wzrośnie ona od 1 stycznia 2012 r. na:

● olej napędowy (z 1048 zł do 1196 zł za 1000 litrów paliwa),
● wyroby tytoniowe (o 4%).

Nie można również zapomnieć o warunkowej podwyżce podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Przewiduje go ustawa z 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z nią, jeśli dług publiczny przekroczy 55% PKB, to VAT automatycznie wzrośnie. Podwyżka będzie miała charakter kroczący. Gdy osiągnie poziom 25%, nastąpi stopniowy powrót do obecnie obowiązujących stawek.

Mechanizm ten obowiązuje już od tego roku, ale Polsce udało się, jak na razie, uniknąć sytuacji, w której dług publiczny byłby wyższy niż 55% PKB. Niestety, nie jest wykluczone, że próg ten zostanie przekroczony na koniec 2011 r., tym bardziej że wartość złotego, od której w dużym stopniu zależy wysokość długu, gwałtownie spada od lipca 2011 r.

Jeżeli wartość relacji kwoty państwowego długu publicznego do PKB przekroczyłaby 55% PKB, to nastąpi automatyczna zmiana wysokości VAT w kolejnych okresach od:

● 1 lipca 2012 r. do 30 czerwca 2013 r. podwyżka stawek: podstawowej z 23% do 24%, preferencyjnej z 8% do 9%, preferencyjnej z 5% do 6%,
● 1 lipca 2013 r. do 31 grudnia 2014 r. wszystkie wymienione stawki wzrosną o kolejny procent, czyli odpowiednio do 25%, 10% i 7%,
● 1 stycznia do 31 grudnia 2015 r. nastąpi powrót do stawek 24%, 9% i 6%,
● 1 stycznia do 31 grudnia 2016 r. stawki zostaną po raz kolejny obniżone i wyniosą odpowiednio 23%, 8% i 5%.

W przypadku gdy dług publiczny przekroczy 55% PKB nie pod koniec grudnia 2011 r., lecz dopiero w 2012 lub 2013 roku, wtedy analogiczne podwyżki (prowadzące do osiągnięcia maksymalnego pułapu stawek w wysokości 25% – stawka podstawowa, 10% – stawka preferencyjna i 7% – stawka preferencyjna obniżona) nastąpią odpowiednio od 1 lipca 2013 r. lub 1 lipca 2014 r.

Podstawa prawna

● Ustawa z 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 257, poz. 1726)

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA