REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec mianowania w samorządach

Jarosław Żarowski

REKLAMA

Z początkiem roku stosunki pracy pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie mianowania uległy przekształceniu w stosunki pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Dla dawnych pracowników mianowanych oznacza to możliwość łatwiejszego ich zwolnienia z pracy i niekiedy zmiany w wynagrodzeniach.

Obowiązująca od początku 2009 r. ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: nowa u.p.s.) nie przewiduje mianowania jako podstawy nawiązania stosunku pracy.

REKLAMA

1 stycznia 2012 r. stosunki pracy pracowników samorządowych mianowanych przekształciły się w stosunki pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony (art. 54 ust. 1 nowej u.p.s.). W konsekwencji przestały obowiązywać wobec nich szczególne regulacje. Od początku 2012 r. pracownikom samorządowym zatrudnionym wcześniej na podstawie mianowania przysługują takie uprawnienia, jak innym zatrudnionym na umowę o pracę na czas nieokreślony.

Zwolnienie z okresem wypowiedzenia

Rozwiązanie stosunku pracy za wypowiedzeniem (z zachowaniem okresu wypowiedzenia) z pracownikiem samorządowym mianowanym mogło nastąpić w przypadku:

● likwidacji lub reorganizacji jednostki, w której pracował, jeżeli nie było możliwe przeniesienie go na inne stanowisko,

● niezawinionej utraty uprawnień do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● stwierdzenia przez lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych trwałej niezdolności do pracy na zajmowanym stanowisku, jeżeli nie było możliwe przeniesienie go na inne stanowisko,

● osiągnięcia wieku 65 lat, jeżeli okres zatrudnienia umożliwiał uzyskanie prawa do emerytury,

● nabycia prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy

● utraty nieposzlakowanej opinii

– art. 55 ust. 1 nowej u.p.s.

Katalog przyczyn umożliwiających rozwiązanie przez pracodawcę stosunku pracy był więc określony wyczerpująco.

REKLAMA

Przy rozwiązaniu za wypowiedzeniem umowy o pracę nie ma tego typu katalogu. Jednakże w oświadczeniu pracodawcy o wypowiedzeniu umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony powinna być wskazana przyczyna uzasadniająca wypowiedzenie (art. 30 § 4 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy; dalej: k.p.). Przyjmuje się, że przyczyna ta ma być konkretna, jasna, zgodna z prawdą, ale nie musi być znacznej wagi. Według Sądu Najwyższego (SN) przyczyną uzasadniającą wypowiedzenie umowy o pracę jest np.:

● odmowa akceptacji nowego (zmienionego) zakresu czynności, ustalonego zgodnie z umową o pracę, niezmieniającego istotnych warunków pracy i/lub płacy (wyrok z 12 lutego 2010 r., sygn. akt II PK 215/09),

● sporządzenie i podpisanie pisma w imieniu pracodawcy bez upoważnienia (wyrok z 3 sierpnia 2007 r., sygn. akt I PK 79/07).

Zwolnienie natychmiastowe

Z pracownikiem samorządowym mianowanym dopuszczalne było rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia (bez zachowania okresu wypowiedzenia) w przypadku usprawiedliwionej nieobecności w pracy z powodu choroby trwającej dłużej niż rok. Z pracownikiem zatrudnionym na podstawie umowy o pracę można już rozwiązać umowę bez wypowiedzenia, jeżeli niezdolność do pracy wskutek choroby trwa dłużej niż:

● trzy miesiące – gdy był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż sześć miesięcy,

● łączny okres pobierania z tego tytułu wynagrodzenia i zasiłku (tj. maksimum 182 dni, w przypadku gruźlicy lub w trakcie ciąży – 270 dni) oraz pobierania świadczenia rehabilitacyjnego przez pierwsze trzy miesiące – gdy był zatrudniony u danego pracodawcy co najmniej sześć miesięcy lub jeżeli niezdolność do pracy została spowodowana wypadkiem przy pracy albo chorobą zawodową

– art. 53 § 1 pkt 1 k.p.


W razie usprawiedliwionej nieobecności w pracy z innych przyczyn, pracodawca nadal może rozwiązać stosunek pracy bez wypowiedzenia, jeżeli trwa ona dłużej niż miesiąc. Bez zmian pozostał też katalog przyczyn umożliwiających rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika (tzw. zwolnienie dyscyplinarne).

Wynagrodzenie

REKLAMA

Przekształcenie podstawy zatrudnienia z mianowania w umowę o pracę oznacza decentralizację w zakresie określania wynagrodzeń. Część kwestii związanych z wynagrodzeniami dla zatrudnionych na umowę o pracę jest regulowanych w regulaminie wynagradzania ustalanym przez poszczególnych pracodawców samorządowych. Przy czym regulamin wynagradzania nie może określać zasad wynagradzania pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy, tj.: kierujących jednoosobowo zakładem pracy, ich zastępców, pracowników wchodzących w skład kolegialnego organu zarządzającego zakładem pracy oraz głównych księgowych (art. 772 § 5 w zw. z art. 24126 § 2 i art. 128 § 2 pkt 2 k.p.).

W przypadku wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników samorządowych zatrudnionych na umowę o pracę, „centralnie” ustalona jest tylko jego minimalna wysokość na poszczególnych stanowiskach, poprzez określenie w rozporządzeniu Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych:

● minimalnej kategorii zaszeregowania dla poszczególnych stanowisk,

● minimalnej kwoty wynagrodzenia zasadniczego dla poszczególnych kategorii.

Maksymalne wynagrodzenie zasadnicze określa regulamin wynagradzania.

Natomiast dla pracowników samorządowych mianowanych, z rozporządzeń wydanych na podstawie obowiązującej przed 2009 r. ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (dalej: stara u.p.s.), które miały zastosowanie w zakresie ich wynagrodzeń do końca 2011 r., wynikał minimalny jak i maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego na poszczególnych stanowiskach. Przy czym przy wynagrodzeniach zatrudnionych w gminnych jednostkach i zakładach budżetowych (poza ich dyrektorami i kierownikami) stosowany był skomplikowany tzw. system punktowy, w którym wpływ na wysokość tych limitów mieli też pracodawca i rada gminy.

W zakresie dodatku funkcyjnego dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę powszechnie obowiązujące przepisy stanowią, że może zostać on przyznany (art. 36 ust. 4 nowej u.p.s.). W regulaminie wynagradzania są ustalane:

● stanowiska, na których przysługuje dodatek funkcyjny,

● wysokość dodatku.

Dla pracowników samorządowych mianowanych „centralnie” były zaś ustalone stanowiska, na których przysługiwał dodatek funkcyjny oraz maksymalny poziom tego dodatku (w gminnych jednostkach i zakładach budżetowych, poza ich dyrektorami i kierownikami, z zastosowaniem systemu punktowego).

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę może być przyznany z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań (art. 36 ust. 5 nowej u.p.s.). Szczegółowe warunki i sposób jego przyznawania określa regulamin wynagradzania. Natomiast pracownikom samorządowym mianowanym dodatek specjalny mógł być również przyznany ze względu na charakter pracy lub warunki jej wykonywania.

Rozporządzenia wydane na podstawie starej u.p.s. przewidywały też niekiedy możliwość przyznania następujących świadczeń, nieprzewidzianych w powszechnie obowiązujących przepisach dla pracowników samorządowych zatrudnionych na umowę o pracę:

● premii,

● dodatku za znajomość języka pomocniczego,

● dodatku dla zatrudnionego w zmianowym systemie pracy.

Z drugiej jednak strony na podstawie regulaminu wynagradzania mogą być przyznane dodatki, nagrody, premie, nieprzewidziane w powszechnie obowiązujących przepisach. W konsekwencji to czy zmiana podstawy zatrudnienia z mianowania na umowę o pracę spowoduje zmiany w wynagrodzeniu pracownika samorządowego zależy w dużej mierze od:

● tego w jakiej wysokości i w jakich składnikach otrzymywał on wynagrodzenie przed przekształceniem podstawy zatrudnienia,

● postanowień regulaminu wynagradzania obowiązującego u danego pracodawcy.


Podstawy prawne:

● Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. nr 223, poz. 1458; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. nr 201, poz. 1183)

● Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593; ost. zm. Dz.U. z 2006 r. nr 170, poz. 1218) – nieobowiązująca

● Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. nr 232, poz. 1378)

● Rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. nr 50, poz. 398; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. nr 144, poz. 858)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Znasz portal Diety NFZ? Korzysta z niego już prawie 870 tys. osób

    Portal diety.nfz.gov.pl to baza bezpłatnych przepisów na zdrowe i proste w przygotowaniu dania do samodzielnego przygotowania. Narodowy Fundusz Zdrowia podał, że z planów żywieniowych korzysta już blisko 870 tys. osób. 

    Min. rolnictwa Cz. Siekierski: Różne, nieracjonalne wymogi Zielonego Ładu muszą zostać wycofane

    Minister rolnictwa i rozwoju wsi Czesław Siekierski w dniu 27 lutego 2024 r. w czasie posiedzenia unijnej Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa (AGRIFISH), powiedział: – Różne, nieracjonalne wymogi Zielonego Ładu muszą zostać wycofane. Komisja Europejska musi zrozumieć protestujących rolników. Rolnicy mówią: nic o nas, bez nas. List przewodniczącego Norberta Linsa pokazuje, że Parlament Europejski też oczekuje szybkich działań.

    Doradca Prezydenta RP: kontrolę nad polskim szkolnictwem obejmie bezpośrednio UE

    Profesor Andrzej Waśko, doradca prezydenta RP, przewodniczący Rady ds. Rodziny, Edukacji i Wychowania, odnosząc się do "Europejskiego obszaru edukacji" podkreślił, że polityka oświatowa, która dotąd była powierzona kompetencji rządów krajowych, stanie się częścią polityki unijnej. Zwrócił uwagę, że kontrole nad polskim szkolnictwem obejmie bezpośrednio UE.

    Min. Siekierski: KE narzuciła nieracjonalne wymogi Zielonego Ładu; musimy zrozumieć protesty rolników. 27 lutego posiedzenie unijnej rady ministrów w Brukseli. 29 lutego rozmowy z rolnikami w Ministerstwie

    Komisja Europejska narzuciła zbyt duże, nieracjonalne, kosztowne wymogi Zielonego Ładu, które miały służyć środowisku, przeciwdziałać zmianom klimatu, a w rzeczywistości doprowadziły do bankructwa wielu gospodarstw - oświadczył w 26 lutego 2024 r. na konferencji prasowej w Brukseli minister rolnictwa RP Czesław Siekierski. Wcześniej tego samego dnia, jeszcze będąc w Polsce w czasie konferencji prasowej kierownictwa Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, minister Siekierski powiedział: Musimy zrozumieć protesty rolników i o to będę zabiegał na jutrzejszym posiedzeniu unijnej rady ministrów w Brukseli.

    REKLAMA

    KPO 2024. Polska nie dostanie wszystkich pieniędzy? Ekspert: 43 inwestycje i ich refinansowanie zagrożone. Konieczna rewizja polskiego KPO

    Zdaniem Łukasza Kościjańczuka, eksperta firmy doradczej CRIDO, ok. 43 inwestycji w ramach Krajowego Planu Odbudowy (z 56 zaplanowanych) może nie zostać zrealizowanych do 31 sierpnia 2026 r, co oznacza, że Polska nie otrzyma refinansowania z UE. Dlatego niezbędna jest rewizja KPO, która - jak oszacował ekspert - może objąć nawet połowę planowanych przedsięwzięć.

    D. Tusk odblokował unijne pieniądze na polskie KPO [137 mld euro, 600 mld zł]. W przyszłym tygodniu dwie ważne decyzje. von der Leyen: Razem będziemy bronić praworządności w całej Europie

    Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen oraz premier Belgii Alexander De Croo w piątek 23 lutego 2023 r. rozmawiali w Warszawie z premierem Tuskiem. Przewodnicząca KE poinformowała po spotkaniu, że w przyszłym tygodniu zapadną dwie decyzje ws. funduszy europejskich dla Polski. Uwolnią one do 137 mld euro z funduszu spójności i Funduszu Odbudowy.

    PFRON: Od 1 marca wnioski o samochody dla osób niepełnosprawnych. Dopłata 80% od 150 000 zł albo 85% od 130 000 zł

    Maksymalna wartość samochodu objęta wsparciem wynosi 300 000 zł (osoba niepełnosprawna jest kierowcą) albo 230 000 zł (opiekun jest kierowcą). Muszą to być samochody dostosowane do potrzeb osób korzystających w poruszaniu się wózkiem inwalidzkim.

    Depresja nie wybiera. Ale na dobrostan psychiczny może wpłynąć dieta albo... pies

    23 lutego przypada Międzynarodowy Dzień Walki z Depresją. To dobra okazja do tego, aby przypomnieć sobie, że ta choroba może dotknąć każdego. Gdzie szukać pomocy? Jak poprawić swój dobrostan psychiczny? 

    REKLAMA

    Uposażenia żołnierzy zawodowych w 2024 roku [Tabela stawek]. Będzie też zmiana dot. dodatków za długoletnią służbę wojskową

    W rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej z 16 lutego 2024 r. w sprawie stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych zostały określone te stawki ze skutkiem od 1 stycznia 2024 r. Rozporządzenie weszło w życie 21 lutego 2024 r. Od 1 kwietnia 2024 r. będzie też zmiana dot. dodatków za długoletnią służbę wojskową żołnierzy zawodowych.

    Będzie zakaz sprzedaży elektronicznych papierosów jednorazowych. Już 64% młodzieży miało do czynienia z takimi papierosami

    Aż 64 proc. młodych ludzi miało kontakt z jednorazowymi papierosami elektronicznymi. Czy wkrótce to się skończy? Minister Zdrowia Izabela Leszczyna poinformowała w środę, że może rozpocząć pracę nad zakazem sprzedaży elektronicznych papierosów jednorazowych. 

    REKLAMA