REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obligatoryjny program opieki nad zwierzętami

Paweł Gren

REKLAMA

Do 31 marca rady gmin muszą uchwalić programy opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt. Nowych zadań dla władz samorządowych jest więcej – szkoda, że i tym razem ustawodawca nie przewidział źródeł ich finansowania.

Zapewnienie opieki bezdomnym zwierzętom oraz ich wyłapywanie, w myśl art. 11 ust. 1 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (dalej: u.o.z.), należy do zadań własnych gminy. Zadania gminy w tym zakresie uległy istotnym zmianom, które wprowadziła od 1 stycznia 2012 roku ustawa z 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt oraz ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: nowelizacja u.o.z.).

REKLAMA

REKLAMA

Zamów książkę: Gospodarowanie odpadami komunalnymi >>

W uzasadnieniu do nowelizacji ustawodawca przekonuje, że dotychczasowe przepisy powodowały wiele niejasności – z jednej strony, nakładały na gminę obowiązki, z drugiej zaś, nie określały zasad postępowania ze zwierzętami. Najczęściej kończyło się na zleceniu zadania sprawowania opieki nad bezdomnymi zwierzętami prywatnym firmom, które – korzystając z funduszy gminnych – nie zawsze wykonywały je, mówiąc delikatnie, należycie. Dodatkowo obowiązywały zapisy ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, dotyczące ochrony przed zwierzętami bezdomnymi, gdzie problem bezdomności zwierząt został sprowadzony do roli usuwania odpadów komunalnych. Teraz dzięki nowelizacji u.o.z. opieka nad zwierzętami ma być jasno określona zarówno dla władz samorządowych, jak i samych właścicieli zwierząt.

Co roku program

Zgodnie ze zmienionym art. 11a ust. 1 u.o.z. rada gminy określa w drodze uchwały, corocznie do 31 marca, program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt (dalej: program). Do tej pory uchwalanie takiego programu miało charakter fakultatywny, teraz jest to obowiązek. Przygotowanie projektu planu należy do wójta (burmistrza, prezydenta miasta), który najpóźniej do 1 lutego przekazuje taki projekt do zaopiniowania:

REKLAMA

1) właściwemu powiatowemu lekarzowi weterynarii,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) organizacjom społecznym, których statutowym celem działania jest ochrona zwierząt, działającym na obszarze gminy,

3) dzierżawcy lub zarządcy obwodów łowieckich, działających na obszarze gminy.

Instytucje te mają 21 dni na przesłanie swoich uwag o projekcie programu (jeżeli tego nie uczynią, oznacza to, że zgadzają się z zapisami projektu programu).

W programie muszą znaleźć się następujące elementy:

● zapewnienie bezdomnym zwierzętom miejsca w schronisku dla zwierząt,

● opiekę nad wolno żyjącymi kotami, w tym ich dokarmianie,

● odławianie bezdomnych zwierząt,

● obligatoryjną sterylizację albo kastrację zwierząt w schroniskach dla zwierząt,

● poszukiwanie właścicieli dla bezdomnych zwierząt,

● usypianie ślepych miotów,

● wskazanie gospodarstwa rolnego w celu zapewnienia miejsca dla zwierząt gospodarskich,

● zapewnienie całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadkach zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt.

Dodatkowo w programie może znaleźć się zapis dotyczący planu znakowania zwierząt w gminie, a realizacja zadań objętych planem może zostać powierzona podmiotowi prowadzącemu schronisko dla zwierząt.

Program powinien zawierać wysokość środków przewidzianych na realizacji zamierzonych celów oraz informację o sposobie ich wydatkowania. Wszelkie koszty programu ponosi gmina.

Odebranie zwierzęcia

Od początku roku, czyli od wejścia w życie nowelizacji u.o.z., zmieniły się zasady tymczasowego odebrania zwierzęcia opiekunowi lub właścicielowi. Dotychczas decyzję taką podejmował wójt na wniosek policji, lekarza weterynarii czy przedstawiciela organizacji społecznej, teraz wystarczy informacja od tych organów bądź od straży miejskiej. Zmieniły się też zasady działania w przypadkach niecierpiących zwłoki. Jeśli dalsze pozostawanie u właściciela lub opiekuna zagraża życiu lub zdrowiu zwierzęcia, to policjant, strażnik gminny lub osoba z organizacji pozarządowej społecznej może odebrać mu zwierzę, zawiadamiając jednocześnie o tym wójta (art. 7 pkt 3 u.o.z).

Nowe pojęcia

Nowelizacja u.o.z. wprowadza m.in. definicję schroniska dla zwierząt, doprecyzowuje zakazy dotyczące zabijania zwierząt i pojęcie znęcania się nad zwierzętami, wprowadza nowe zasady odbierania zwierząt osobom, które się nad nimi znęcają, wprowadza przepisy regulujące miejsce sprzedaży zwierząt domowych, zmienia zasady odławiania zwierząt bezdomnych oraz dokonuje nowelizacji wielu przepisów karnych. Obecnie przez „schronisko dla zwierząt” rozumie się przez to miejsce przeznaczone do opieki nad zwierzętami domowymi, spełniające warunki określone w ustawie z 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt. Ten zapis wprowadza m.in. konkretne wymogi lokalowe, jakie muszą spełniać schroniska, czy zasady pielęgnacji nad zwierzętami. Pozwoli to na wyeliminowanie firm, które – zamiast opiekować się zwierzętami – wykorzystywały dotacje z gmin tylko na potrzeby własne, a nie swoich podopiecznych.

Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji – Zamów prenumeratę >>

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA