REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podpis elektroniczny będzie tak samo ważny jak odręczny

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zrównanie podpisu odręcznego z podpisem elektronicznym będzie m.in. zakładać projekt ustawy o wykonywaniu zadań publicznych drogą elektroniczną, który przygotuje resort administracji i cyfryzacji - zapowiedział szef MAC Michał Boni. To będzie rewolucja - ocenił.

Boni uczestniczył w Pałacu Prezydenckim w spotkaniu z cyklu "Siećpospolita", zatytułowanym "Elektroniczne usługi administracji publicznej". Dyskusję zorganizowano w ramach Forum Debaty Publicznej w obszarach dotyczących: solidarnego społeczeństwa - kapitału społecznego oraz sprawnego i służebnego państwa.

REKLAMA

REKLAMA

MAC przygotuje - poinformował minister - projekt nowej ustawy o wykonywaniu zadań publicznych drogą elektroniczną. Nowe przepisy będą zrównywać podpis odręczny z podpisem elektronicznym. "Moim zdaniem to będzie rewolucja. Nie można tego zrobić z dnia na dzień dlatego, że jeśli chce się to zrobić dobrze, to trzeba przejrzeć setki przepisów, które dzisiaj czynią Polskę papierową, a nie cyfrową" - powiedział Boni. Dodał, że ten projekt najprawdopodobniej zostanie skierowany do konsultacji w ciągu dwóch tygodni.

Minister poinformował też, że w ramach reformy e-administracji jego resort przygotuje projekt zmian w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów publicznych realizujących zadania publiczne. Ma on zakładać m.in. wprowadzenie elektronicznych skrzynek podawczych, wzorów elektronicznych pism i formularzy oraz rozszerzenie dostępu on-line do akt sprawy.

Podczas debaty Boni przekonywał, że skuteczna cyfryzacja opiera się na trzech filarach. Wymienił w tym kontekście zwiększenie: dostępności do internetu, potrzeby używania internetu oraz kompetencji cyfrowych obywateli.

REKLAMA

Szef MAC zwrócił uwagę, że obecnie szczególnego znaczenia nabiera zwiększenie potrzeby używania internetu. Jak mówił, badania dotyczące powodów niekorzystania z sieci pokazują, że problemy finansowe i techniczne są wskazywane dopiero jako czwarte w kolejności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Na pierwszym miejscu wskazywany jest problem: czy nam jest to potrzebne i czy umiemy powiedzieć, do czego jest nam to potrzebne" - zaznaczył Boni.

Zwrócił uwagę, że o ile Polacy często wykorzystują internet w domu, to w pracy robią to już w znacznie mniejszym zakresie. Jak podsumował, "w Polsce nie wystarczy już kupować sprzęt i myśleć o zwiększeniu dostępu do internetu; filar drugi - zwiększenie u obywateli potrzeby używania internetu - jest równie istotny".

Wszystkie zmiany prawa w jednym miejscu: www.zmianyprawa.infor.pl >>


Społeczny doradca prezydenta, analityk ds. społeczeństwa informacyjnego Krzysztof Król zwrócił z kolei uwagę, że w ostatnich latach w Polsce zwiększyła się liczba osób korzystających z internetu. Jak mówił, obecnie w naszym kraju jest 22 mln internautów, co stanowi około 60 proc. populacji. W 2007 r. internautów było o połowę mniej - 11 mln.

Król zaznaczył, że w Polsce w grupie wiekowej 16-24 lata 99 proc. osób korzysta z internetu; internautą jest też co szósty emeryt.

Jak dodał, w ciągu ostatnich 5 lat w Polsce z 200 do około 2 mln wzrosła liczba deklaracji podatkowych wysyłanych drogą elektroniczną, a blisko 10 mln Polaków korzysta z elektronicznych rachunków bankowych. Przekonywał, że Polacy chcą cyfrowej administracji. Taką wolę wyraziło w przytoczonym przez niego badaniu aż 75 proc. respondentów.

Prezydencki doradca zaznaczył, że Polacy chcieliby przede wszystkim mieć możliwość: umówienia przez internet wizyty u lekarza, złożenia wniosku lub podania w urzędzie, umówienia się na wizytę w urzędzie. Deklarują też chęć głosowania przez internet.

Jak zauważył, "obywatele są bardzo kreatywni; wykazują zainteresowanie korzystaniem z takich usług, bo jeśli korzystają z cyfrowych banków, cyfrowej poczty, to chcą też korzystać z cyfrowego urzędu".

"Rewolucja internetowa jest możliwa, jest potrzebna, a nawet jest konieczna" - podkreślał z kolei prezydencki minister Olgierd Dziekoński. Przypomniał, że środowa dyskusja jest kontynuacją debaty "Siećpospolita" z września ub. roku.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA