| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Nakłady na oświatę nie przekładają się na poziom nauczania

Nakłady na oświatę nie przekładają się na poziom nauczania

Nakłady na oświatę nie przekładają się na poziom nauczania - ocenił przewodniczący strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu, Mariusz Poznański, podczas otwarcia Samorządowego Kongresu Oświaty.

"Zebraliśmy się tutaj, bo wszyscy żądamy lepszej oświaty. (...) Rozpoczynając na początku lat 90. nasze funkcjonowanie, zmiany w Polsce, wszyscy - chyba nie było takiej gminy w Polsce, która tego nie robiła - postawiliśmy na rozwój oświaty, na budowę nowych szkół, na budowę hal sportowych, na przygotowanie bazy dydaktycznej, aby nauczycielom i naszym dzieciom w szkole było bardzo dobrze, by traktowali szkołę jak dom. My, rodzice, oczekiwaliśmy, że poziom edukacji w Polsce się podniesie" - powiedział Poznański.

"Dziś spoglądając na dokonania samorządu i to, co nam rząd oferował w tej kwestii, stwierdzamy, że nie jesteśmy z poziomu nauczania w polskich szkołach zadowoleni. Ogromny wysiłek ze strony samorządu, rządu, nakłady finansowe, nie przekładają się na poziom nauczania" - ocenił Poznański, który jest przewodniczącym związku Gmin Wiejskich RP, wójtem gminy Czerwoniak.

Mówił także o niedofinansowaniu oświaty. "O ile wcześniej mogliśmy w większym stopniu dofinansowywać nasze szkoły, to teraz ograniczenia budżetowe nałożone ustawami przez ministra finansów uniemożliwiają już wielu gminom normalne funkcjonowanie szkół" - zaznaczył. Według niego, nie we wszystkich samorządach środki z subwencji oświatowej starczają na płace nauczycielskie.

Z kolei prezydent Poznania, prezes Związku Miast Polskich Ryszard Grobelny, zwrócił uwagę, że samorządom zarzuca się chęć oszczędzania na oświacie. "Najbardziej boli mnie nie słowo "oszczędzać", tylko słowo "chcemy". To tak jakby jakikolwiek wójt, burmistrz, starosta chciał mniej wydawać na oświatę" - zaznaczył. Zapewnił, że w każdej strategii samorządowej oświata jest na pierwszym miejscu.

"Naszym celem nie jest oszczędzanie, ale racjonalizacja, optymalizacja, zrobienie z oświaty rzeczywistego motoru napędowego w każdym samorządzie, ale w takim stopniu, na jaki nas stać. Jak nas stać na motorek napędowy, to będzie tylko motorek; jak nas stać na silnik, to będzie silnik" - powiedział Grobelny.

Podczas kongresu przebiegającego pod hasłem "Żądamy lepszej oświaty!" omawiane będą propozycje zmian w prawie oświatowym, przygotowywane przez korporacje samorządowe. Chodzi o ustawę o systemie oświaty i ustawę Karta Nauczyciela. W ustawie o systemie oświaty samorządowcy chcą m.in. wprowadzenia możliwości przekazywania szkół i placówek oświatowych osobom prawnym lub fizycznym bez względu na liczbę uczniów. Obecnie można przekazać szkołę bez uprzedniej likwidacji, jeśli uczy się w niej mniej niż 70 uczniów.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Kaczorowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »