REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Warszawa 2018 r. - ustrój administracyjny

Warszawa 2018 r. - ustrój administracyjny./ fot. Fotolia
Warszawa 2018 r. - ustrój administracyjny./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zbliżają się wybory samorządowe 2018. W Warszawie zostanie wybrany prezydent, którego kompetencje szczegółowo opisane są statucie miasta.

Wyłaniany w wyborach bezpośrednich prezydent oraz 60-osobowa Rada Warszawy to dwa główne organy decyzyjne stolicy. Władze tego największego, bo liczącego ponad 1,7 milionów mieszkańców polskiego miasta, mają też swe jednostki pomocnicze, czyli 18 dzielnic.

REKLAMA

Sposób zarządzania stolicą określają: uchwalona w 2002 roku ustawa o ustroju miasta stołecznego Warszawy oraz jego statut. Decydujący wpływ na to, kto rządzi miastem mają jego mieszkańcy i to oni już 21 października (a jeśli potrzebna będzie wyborcza dogrywka – 4 listopada) będą mogli wybrać zarówno prezydenta Warszawy, jak i radnych – w radzie miasta i w radach dzielnic.

REKLAMA

Zgodnie z tymi dwoma aktami prawnymi prezydent to najwyższy organ wykonawczy Warszawy. Nie zawsze był wybierany bezpośrednio, choć funkcja ta istniała już w XVIII wieku (pierwszym prezydentem Warszawy był Ignacy Wyssogota Zakrzewski i rządził od 16 kwietnia 1792 r. do 25 sierpnia 1792 r.).

W latach 1950-1973, na mocy ustawy o terenowych organach jednolitej władzy państwowej oraz ustawy o radach narodowych, najwyższy urząd w stolicy pełnił Przewodniczący Prezydium Miejskiej Rady Narodowej m. st. Warszawy. Stanowisko prezydenta przywróciła dopiero w 1973 roku nowela ustawy o radach narodowych, której przepisy przewidywały taką funkcję dla miast liczących powyżej 100 tys. mieszkańców oraz będących siedzibą wojewódzkiej rady narodowej (miasta mniej niż 100-tysięczne miały "naczelników"). Prezydent stolicy (podobnie jak ma to miejsce w pozostałych miastach na prawach powiatu) bezpośrednio wybierany jest od 2002 roku.

Zobacz: Ustrój i jednostki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kompetencje prezydenta Warszawy, którym obecnie jest Hanna Gronkiewicz-Waltz (PO), szczegółowo opisuje statut miasta. Zgodnie z jego przepisami prezydent przygotowuje m.in. projekty uchwał Rady Miasta (dotyczących także budżetu), gospodaruje mieniem stolicy, realizuje jej budżet oraz kieruje bieżącymi sprawami Warszawy. Odpowiada przy tym za prawidłową gospodarkę finansową stolicy.

Prezydent jest także zwierzchnikiem służb, inspekcji oraz straży miejskiej. W sprawach nie cierpiących zwłoki wydaje zarządzenia porządkowe i przedstawia je do zatwierdzenia Radzie Miasta na najbliższej sesji.

REKLAMA

60-osobowa Rada Warszawy uchwala m.in. budżet miasta, miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, programy rozwoju oraz wieloletni plan inwestycyjny stolicy. Ma także prawo tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia dzielnic. Uchwala – w porozumieniu z dzielnicami – ich statuty, ustala także zakres ich działania oraz zasady przekazywania im środków budżetowych na realizację zadań.

Rada m. st. Warszawy podejmuje ponadto uchwały w sprawach: herbu i barw miasta, herbów dzielnic, nazw ulic i placów będących drogami publicznymi, nazw dróg wewnętrznych, a także wznoszenia pomników.

Organizacja i sposób pracy stołecznej rady przypomina funkcjonowanie Sejmu. Rada obraduje na sesjach (zwykle co tydzień, w czwartki) według ustalonego wcześniej porządku obrad. Ma także swoje komisje (np. budżetu, edukacji, zdrowia, polityki społecznej, infrastruktury, nazewnictwa ulic), w których radni pracują nad projektami aktów prawnych. Rada - zgodnie ze statutem miasta – przyjmuje uchwały, stanowiska i dokonuje ustaleń.

Rada ma swojego przewodniczącego (w tej kadencji jest to wywodząca się z PO Ewa Dorota Malinowska-Grupińska) i wiceprzewodniczących. Radni mają prawo zrzeszania się w kluby (obecnie są w radzie dwa kluby – 29-osobowy klub PO i 23-osobowy klub PiS, a także ośmiu radnych niezrzeszonych).

Ustawa o ustroju miasta stołecznego Warszawy nakazuje tworzenie w stolicy dzielnic jako jednostek pomocniczych władzy "centralnej" i określa, że wybory do ich rad odbywają się łącznie z wyborami do Rady Warszawy. Zgodnie z ustawą stołecznych dzielnic jest 18. Są to: Bemowo, Białołęka, Bielany, Mokotów, Ochota, Praga Południe, Praga Północ, Rembertów, Śródmieście, Targówek, Ursus, Ursynów, Wawer, Wesoła, Wilanów, Włochy, Wola i Żoliborz.

Wyłonione w wyborach rady dzielnic na początku kadencji wybierają zarząd dzielnicy, w skład którego wchodzi m.in. burmistrz i jego zastępcy. O ile ustawa z 2002 roku wprowadziła bezpośrednie wybory wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, to jej regulacje nie dotyczą burmistrzów dzielnic – ich w głosowaniu tajnym wskazują sami radni.

Do kompetencji władz dzielnic należą sprawy lokalne (z wyłączeniem tych, zastrzeżonych dla organów miasta), dotyczące m.in. miejscowych inwestycji, zasobów lokalowych, placówek oświaty i wychowania, żłobków, placówek pomocy społecznej, domów kultury, bibliotek, ośrodków sportu i rekreacji, zieleni i dróg wewnętrznych. Dzielnice odpowiadają na swym terenie także za ochronę praw lokatorów i dodatki mieszkaniowe, działalność kulturalną, ochronę środowiska i zwierząt, a także gospodarkę wodną, w tym gospodarkę wodami opadowymi i roztopowymi.

Według ubiegłorocznych danych Głównego Urzędu Statystycznego, dostępnych na stronach urzędu miasta, Warszawę zamieszkuje blisko 1,754 miliona ludzi, najwięcej – Mokotów (217,8 tys.), najmniej – Rembertów (24,1 tysięcy). W stolicy mieszka znacznie więcej kobiet niż mężczyzn (948,5 tys. i 805,3 tys.). Warszawa jest dość młodym miastem – najliczniejsze wiekowo grupy jej mieszkańców to trzydziesto i czterdziestolatkowie. (PAP)

Autorka: Marta Rawicz

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA