REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Warszawa 2018 r. - ustrój administracyjny

Warszawa 2018 r. - ustrój administracyjny./ fot. Fotolia
Warszawa 2018 r. - ustrój administracyjny./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zbliżają się wybory samorządowe 2018. W Warszawie zostanie wybrany prezydent, którego kompetencje szczegółowo opisane są statucie miasta.

Wyłaniany w wyborach bezpośrednich prezydent oraz 60-osobowa Rada Warszawy to dwa główne organy decyzyjne stolicy. Władze tego największego, bo liczącego ponad 1,7 milionów mieszkańców polskiego miasta, mają też swe jednostki pomocnicze, czyli 18 dzielnic.

REKLAMA

Sposób zarządzania stolicą określają: uchwalona w 2002 roku ustawa o ustroju miasta stołecznego Warszawy oraz jego statut. Decydujący wpływ na to, kto rządzi miastem mają jego mieszkańcy i to oni już 21 października (a jeśli potrzebna będzie wyborcza dogrywka – 4 listopada) będą mogli wybrać zarówno prezydenta Warszawy, jak i radnych – w radzie miasta i w radach dzielnic.

REKLAMA

Zgodnie z tymi dwoma aktami prawnymi prezydent to najwyższy organ wykonawczy Warszawy. Nie zawsze był wybierany bezpośrednio, choć funkcja ta istniała już w XVIII wieku (pierwszym prezydentem Warszawy był Ignacy Wyssogota Zakrzewski i rządził od 16 kwietnia 1792 r. do 25 sierpnia 1792 r.).

W latach 1950-1973, na mocy ustawy o terenowych organach jednolitej władzy państwowej oraz ustawy o radach narodowych, najwyższy urząd w stolicy pełnił Przewodniczący Prezydium Miejskiej Rady Narodowej m. st. Warszawy. Stanowisko prezydenta przywróciła dopiero w 1973 roku nowela ustawy o radach narodowych, której przepisy przewidywały taką funkcję dla miast liczących powyżej 100 tys. mieszkańców oraz będących siedzibą wojewódzkiej rady narodowej (miasta mniej niż 100-tysięczne miały "naczelników"). Prezydent stolicy (podobnie jak ma to miejsce w pozostałych miastach na prawach powiatu) bezpośrednio wybierany jest od 2002 roku.

Zobacz: Ustrój i jednostki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kompetencje prezydenta Warszawy, którym obecnie jest Hanna Gronkiewicz-Waltz (PO), szczegółowo opisuje statut miasta. Zgodnie z jego przepisami prezydent przygotowuje m.in. projekty uchwał Rady Miasta (dotyczących także budżetu), gospodaruje mieniem stolicy, realizuje jej budżet oraz kieruje bieżącymi sprawami Warszawy. Odpowiada przy tym za prawidłową gospodarkę finansową stolicy.

Prezydent jest także zwierzchnikiem służb, inspekcji oraz straży miejskiej. W sprawach nie cierpiących zwłoki wydaje zarządzenia porządkowe i przedstawia je do zatwierdzenia Radzie Miasta na najbliższej sesji.

REKLAMA

60-osobowa Rada Warszawy uchwala m.in. budżet miasta, miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, programy rozwoju oraz wieloletni plan inwestycyjny stolicy. Ma także prawo tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia dzielnic. Uchwala – w porozumieniu z dzielnicami – ich statuty, ustala także zakres ich działania oraz zasady przekazywania im środków budżetowych na realizację zadań.

Rada m. st. Warszawy podejmuje ponadto uchwały w sprawach: herbu i barw miasta, herbów dzielnic, nazw ulic i placów będących drogami publicznymi, nazw dróg wewnętrznych, a także wznoszenia pomników.

Organizacja i sposób pracy stołecznej rady przypomina funkcjonowanie Sejmu. Rada obraduje na sesjach (zwykle co tydzień, w czwartki) według ustalonego wcześniej porządku obrad. Ma także swoje komisje (np. budżetu, edukacji, zdrowia, polityki społecznej, infrastruktury, nazewnictwa ulic), w których radni pracują nad projektami aktów prawnych. Rada - zgodnie ze statutem miasta – przyjmuje uchwały, stanowiska i dokonuje ustaleń.

Rada ma swojego przewodniczącego (w tej kadencji jest to wywodząca się z PO Ewa Dorota Malinowska-Grupińska) i wiceprzewodniczących. Radni mają prawo zrzeszania się w kluby (obecnie są w radzie dwa kluby – 29-osobowy klub PO i 23-osobowy klub PiS, a także ośmiu radnych niezrzeszonych).

Ustawa o ustroju miasta stołecznego Warszawy nakazuje tworzenie w stolicy dzielnic jako jednostek pomocniczych władzy "centralnej" i określa, że wybory do ich rad odbywają się łącznie z wyborami do Rady Warszawy. Zgodnie z ustawą stołecznych dzielnic jest 18. Są to: Bemowo, Białołęka, Bielany, Mokotów, Ochota, Praga Południe, Praga Północ, Rembertów, Śródmieście, Targówek, Ursus, Ursynów, Wawer, Wesoła, Wilanów, Włochy, Wola i Żoliborz.

Wyłonione w wyborach rady dzielnic na początku kadencji wybierają zarząd dzielnicy, w skład którego wchodzi m.in. burmistrz i jego zastępcy. O ile ustawa z 2002 roku wprowadziła bezpośrednie wybory wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, to jej regulacje nie dotyczą burmistrzów dzielnic – ich w głosowaniu tajnym wskazują sami radni.

Do kompetencji władz dzielnic należą sprawy lokalne (z wyłączeniem tych, zastrzeżonych dla organów miasta), dotyczące m.in. miejscowych inwestycji, zasobów lokalowych, placówek oświaty i wychowania, żłobków, placówek pomocy społecznej, domów kultury, bibliotek, ośrodków sportu i rekreacji, zieleni i dróg wewnętrznych. Dzielnice odpowiadają na swym terenie także za ochronę praw lokatorów i dodatki mieszkaniowe, działalność kulturalną, ochronę środowiska i zwierząt, a także gospodarkę wodną, w tym gospodarkę wodami opadowymi i roztopowymi.

Według ubiegłorocznych danych Głównego Urzędu Statystycznego, dostępnych na stronach urzędu miasta, Warszawę zamieszkuje blisko 1,754 miliona ludzi, najwięcej – Mokotów (217,8 tys.), najmniej – Rembertów (24,1 tysięcy). W stolicy mieszka znacznie więcej kobiet niż mężczyzn (948,5 tys. i 805,3 tys.). Warszawa jest dość młodym miastem – najliczniejsze wiekowo grupy jej mieszkańców to trzydziesto i czterdziestolatkowie. (PAP)

Autorka: Marta Rawicz

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

REKLAMA

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – alternatywa dla drogi sądowej

Zgodnie z obowiązującą ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw od 1 lipca 2024 r. doszło do zniesienia wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W ramach pozasądowego trybu kompensaty szkód medycznych zastąpił je Rzecznik Praw Pacjenta będący dysponentem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

REKLAMA