reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Zmiany w produktach kosmetycznych 2019 r.

Zmiany w produktach kosmetycznych 2019 r.

Prezydent podpisał ustawę z dnia 4 października 2018 r. o produktach kosmetycznych. Ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2019 r.

Ustawa służy stosowaniu w polskim systemie prawnym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczącego produktów kosmetycznych (wersja przekształcona), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1223/2009”, poprzez określenie obowiązków podmiotów i właściwości organów w zakresie wykonywania rozporządzenia. Celem ustawy jest zapewnienie właściwego poziomu bezpieczeństwa produktów kosmetycznych mogących wpływać na zdrowie konsumentów. 

Ustawa zawiera w szczególności następujące rozwiązania:

1) wprowadza szereg definicji odwołujących się do rozporządzenia nr 1223/2009, takich jak „ciężkie działanie niepożądane”, „dystrybutor”, „wytwórca”, „produkt kosmetyczny”;

2) doprecyzowuje, że produkty kosmetyczne udostępniane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej należy oznaczać w języku polskim;

3) ustanawia wykaz zakładów wytwarzających produkty kosmetyczne, prowadzony przez państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, właściwego ze względu na siedzibę zakładu wytwarzającego produkty kosmetyczne; wykaz zakładów służy  monitorowaniu przestrzegania zasad dobrej praktyki produkcji zgodnie z art. 22 rozporządzenia nr 1223/2009 i nie będzie udostępniany w trybie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej;

4) tworzy System Informowania o Ciężkich Działaniach Niepożądanych Spowodowanych Stosowaniem Produktów Kosmetycznych, w celu przetwarzania danych o działaniach niepożądanych produktów kosmetycznych, zgłoszonych do tzw. „ośrodka administrującego”, którym na terenie Rzeczypospolitej Polskiej będzie wskazany przez ministra właściwego do spraw zdrowia, jeden z podmiotów tworzących system szkolnictwa wyższego i nauki;

5) wskazuje, że nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy o produktach kosmetycznych oraz przepisów rozporządzenia nr 1223/2009 będą sprawowały, w zakresie swoich kompetencji, Państwowa Inspekcja Sanitarna oraz Inspekcja Handlowa;

6) zakłada powstanie ośrodka informacji o produktach kosmetycznych, zapewniającego lekarzom i lekarzom dentystom dostęp do informacji o produktach kosmetycznych niezbędnych w razie konieczności podjęcia właściwego leczenia, a ponadto który będzie udzielał konsultacji toksykologicznych, analizował przyczyny zatruć, posiadał dostęp do baz naukowych dotyczących właściwości toksykologicznych substancji oraz posiadał telefoniczne i elektroniczne środki komunikacji alarmowej;

Zobacz: Zdrowie

7) zawiera przepisy dotyczące administracyjnych kar pieniężnych, które będą stosowane w przypadku naruszenia przepisów rozporządzenia nr 1223/2009. Karze pieniężnej podlegać będzie w szczególności wytwarzanie produktu kosmetycznego bez zachowania zasad dobrej praktyki produkcji, wprowadzanie do obrotu produktu kosmetycznego bez spełnienia wymogów dotyczących oceny bezpieczeństwa, a także bez spełnienia wymogów dotyczących dokumentacji produktu, z naruszeniem zakazów w zakresie testów na zwierzętach, bez spełnienia wymogów w zakresie oznakowania, niedopełnienie obowiązku informowania o ciężkim działaniu niepożądanym lub wprowadzenie do obrotu lub udostępnienie na rynku produktu kosmetycznego po upływie daty minimalnej trwałości. Kary pieniężne nakładane będą w drodze decyzji właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego albo wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej.

Ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2019 r., z wyjątkiem art. 62 ustawy, który wejdzie w życie z dniem 12 lipca 2020 r.

Źródło: http://www.prezydent.pl

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Hoffmann

dyrektor sieci zewnętrznej Aureus

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama