REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rewolucyjne zmiany w Państwowej Inspekcji Sanitarnej od 1 stycznia 2020 r.

Rewolucyjne zmiany w Państwowej Inspekcji Sanitarnej od 1 stycznia 2020 r./ fot. Fotolia
Rewolucyjne zmiany w Państwowej Inspekcji Sanitarnej od 1 stycznia 2020 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekt noweli w ustawie o Państwowej Inspekcji Sanitarnej przedłożył resort zdrowia. Projekt przewiduje m.in. zwiększenie roli koordynacyjno-nadzorczej Głównego Inspektora Sanitarnego. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2020 r. Co jeszcze się zmieni?

Sprawniejszy i bardziej kompleksowy nadzór nad organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej (PIS), to cel przyjętego we wtorek projektu noweli ustawy o PIS – poinformowało we wtorek w komunikacie Centrum Prasowe Rządu (CIR).

REKLAMA

REKLAMA

Projekt noweli przedłożył resort zdrowia. Nowe zapisy dają Ministerstwu Zdrowia, któremu podlega PIS za pośrednictwem Głównego Inspektora Sanitarnego (GIS) – większe możliwości decydowania o sposobach realizacji zadań przez PIS.

Z komunikatu rządu wynika, że takie rozwiązanie zapewni lepszy, tzn. skoordynowany i bardziej efektywny, nadzór nad bezpieczeństwem epidemiologicznym oraz żywności w całym kraju (nadzór ze strony PIS). Ponadto organy PIS będą mogły, w świetle nowych regulacji, skuteczniej przeprowadzać urzędowe kontrole żywności.

Projekt przewiduje też m.in. zwiększenie roli koordynacyjno-nadzorczej Głównego Inspektora Sanitarnego tak, aby mógł on pełnić skuteczny nadzór nad zdrowiem publicznym oraz sprawnie podejmować decyzje umożliwiające bezzwłoczne i adekwatne do zagrożenia uruchomienie działań przez służby sanitarno-epidemiologiczne w całym kraju.

REKLAMA

Ponadto Główny Inspektor Sanitarny – kierując Państwową Inspekcją Sanitarną – dzięki nowym zapisom zyska wobec niej nowe kompetencje i będzie decydował o kierunkach jej działania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"W przypadku wystąpienia zagrożenia zdrowia publicznego, w szczególności zagrożenia epidemiologicznego lub zagrożenia jakości zdrowotnej żywności, Główny Inspektor Sanitarny będzie koordynował działalność organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej (GIS będzie mógł wydawać PIS polecenia realizowania zadań w celu przeciwdziałania zagrożeniu i polecić jego monitorowanie)" – napisano w komunikacie.

Komunikat wskazuje dalej, że GIS będzie powoływał i odwoływał za zgodą wojewody państwowych wojewódzkich inspektorów sanitarnych i państwowych granicznych inspektorów sanitarnych. Z kolei państwowy wojewódzki inspektor sanitarny po zasięgnięciu opinii wojewody będzie powoływał/odwoływał państwowych powiatowych inspektorów sanitarnych.

Zobacz: Pracownicy

Dodatkowo projekt noweli przewiduje także, że wojewodom podlegać będą państwowi wojewódzcy inspektorzy sanitarni i państwowi powiatowi inspektorzy sanitarni. Jak zaznacza biuro prasowe, "taka struktura oznacza wzmocnienie wojewody jako organu reprezentującego rząd w terenie oraz poprawę ochrony praw przedsiębiorców".

Według nowych rozwiązań inspektorzy Państwowej Inspekcji Sanitarnej będą musieli składać oświadczenia, że nie współpracowali od 22 lipca 1944 r. do 31 lipca 1990 r. z organami bezpieczeństwa PRL.

W projekcie dodatkowo doprecyzowano też kwestię wydawania zgód na wykonywanie dodatkowych zajęć zarobkowych przez państwowych inspektorów sanitarnych i ich zastępców.

Jednocześnie projekt noweli wprowadzona zmiany w funkcjonowaniu Wojskowej Inspekcji Sanitarnej, odnoszące się do kompetencji jej organów wobec jednostek organizacyjnych podległych ministrowi obrony narodowej i przez niego nadzorowanych oraz Państwowej Inspekcji Sanitarnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Jak wyjaśnia biuro rządowe w komunikacie, w tym ostatnim przypadku, chodzi o wymagania kwalifikacyjne państwowych inspektorów sanitarnych MSWiA i pracowników wykonujących czynności kontrolne.

Znowelizowane regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2020 r.(PAP)

Autorka: Klaudia Torchała

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA