REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Senior+” 2020 r. w pytaniach i odpowiedziach

Subskrybuj nas na Youtube
„Senior+” 2020 r. w pytaniach i odpowiedziach./ fot. Fotolia
„Senior+” 2020 r. w pytaniach i odpowiedziach./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wyjaśnia na czym polega program „Senior+”, do kogo jest adresowany i o jakie kwoty mogą starać się samorządy w nowej edycji programu?

Trwa nabór ofert do nowej edycji wieloletniego programu „Senior+” realizowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na rok 2020. Odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania z nim związane.

REKLAMA

  1. Na czym polega program?

Celem programu jest zwiększenie aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym osób starszych. Dzięki rozbudowywanej sieci Dziennych Domów oraz Klubów „Senior+” osoby starsze (nieaktywne zawodowo w wieku powyżej 60. roku życia) mają okazję do spędzenia czasu w miłym towarzystwie, korzystając przy tym z szerokiej oferty zajęć kulturalnych czy sportowych, usług rehabilitacyjnych, a także otrzymania ciepłych posiłków i pomocy w wykonywaniu codziennych czynności.

  1. Do kogo jest adresowany?

Program adresowany jest do jednostek samorządu terytorialnego – gmin, powiatów, urzędów marszałkowskich – które starają się o dotację na utworzenie na swoich terenach Dziennych Domów lub Klubów „Senior+”, albo o dofinansowanie na bieżącą działalność już istniejących placówek.

Zobacz: Organizacja

  1. O jakie kwoty mogą starać się samorządy w nowej edycji programu?

Na realizację zadań zapisano w projekcie budżetu na 2020 rok 80 mln zł. Samorządy na utworzenie Dziennych Domów mogą otrzymać dofinansowanie w wysokości do 300 tys. zł, w przypadku Klubów jest to kwota na poziomie do 150 tys. zł. Na funkcjonowanie istniejących już placówek samorządy mogą otrzymać dotacje w wysokości do 300 zł miesięcznie na utrzymanie jednego miejsca w Dziennym Domu „Senior +” i do 200 zł miesięcznie w przypadku jednego miejsca w Klubie "Senior+".

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Gdzie i do kiedy należy przedstawić swoją ofertę?

Dokumenty należy składać do 7 stycznia 2020 roku, do godziny 16. Informacja na temat sposobu składania ofert znajduje się na stronie Senior.gov.pl. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone najpóźniej do 28 lutego 2020 roku.

  1. Czy z dotacji mogą być finansowane koszty dowozu uczestników do placówek 
    „Senior +”?

Koszty dowozu seniorów do placówek „Senior+” ponosi jednostka samorządu terytorialnego i nie mogą być one finansowane z dotacji.

  1. Skąd wiadomo, w jaki sposób program „Senior+” jest realizowany?

Roczne sprawozdanie z realizacji programu na terenie danej jednostki samorządu przekazuje wojewodzie wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta, marszałek województwa, w terminie 30 dni od dnia zakończenia realizacji programu.  Wzór sprawozdania określa Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

  1. Ile godzin dziennie powinna być czynna placówka „Senior+”?

Dzienny Dom „Senior +” powinien być czynny od poniedziałku do piątku przez 8 godzin. Program nie określa minimalnej liczby godzin, w których powinien funkcjonować Klub „Senior +”.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA