REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd nie wykonał jeszcze 37 dyrektyw unijnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Żaczkiewicz

REKLAMA

Rekordowe zaległości w wykonywaniu dyrektyw unijnych bije Ministerstwo Zdrowia i resort infrastruktury. Dyrektywa ustalająca szczegółowe wytyczne dobrej praktyki klinicznej w badaniach produktów leczniczych przeznaczonych do stosowania u ludzi powinna być wykonana już cztery lata temu.

Polska była najbliżej ukarania za niewykonanie dyrektywy o sieci i usługach łączności telekomunikacyjnej. Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że nie dokonaliśmy prawidłowo implementacji tej dyrektywy, ale wycofał się z nałożenia na nas kar finansowych. Rząd polski poniósł jedynie koszty procesu.

REKLAMA

REKLAMA

Kary groziły Polsce także w sporze o ustawę o organizmach genetycznie modyfikowanych i możliwości tworzenia w naszym kraju stref wolnych od GMO. W przyszłym roku Trybunał w Luksemburgu wyda wyrok w sprawie dostępu do szerokopasmowego internetu. W sprawie tej komisja Europejska kwestionuje ustawodawstwo polskie i praktykę Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Resortowi outsiderzy

Ministerstwo Infrastruktury nie wprowadziło 11 dyrektyw. Dotyczą one przetwarzania danych związanych ze świadczeniem usług łączności elektronicznej, w sprawie licencji kontrolera ruchu lotniczego, pięć dyrektyw w sprawie żeglugi śródlądowej, homologacji pojazdów silnikowych, infrastruktury kolejowej i transportu towarów niebezpiecznych.

Drugim rekordzistą jest Ministerstwo Zdrowia. Nie przygotowało ono 11 dyrektyw, a więc i ustaw, które miały wprowadzać unijne przepisy na grunt polskiego prawa. Uregulowania wymagają zatem przepisy dotyczące przechowywania tkanek i komórek ludzkich, zarządzania jakością wody w kąpieliskach, wprowadzania do obrotu produktów biobójczych. Obowiązki te nie zostaną jednak zbyt szybko zrealizowane. W Sejmie toczy się dyskusja na temat przechowywania ludzkich komórek.

REKLAMA

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji natomiast jest w trakcie wymiany korespondencji z Komisją. Spór dotyczy implementacji dyrektyw, które regulują zasady dostępu do informacji publicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z czystym kontem wchodzą w 2010 rok Ministerstwo Sprawiedliwości, Skarbu Państwa, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i Ministerstwo Obrony Narodowej.

Przyczyny opóźnień

Przyczyną wielu opóźnień w wprowadzaniu w życie dyrektyw unijnych jest zdaniem Mikołaja Karpińskiego, rzecznika prasowego Ministerstwa Infrastruktury, konieczność przeprowadzenia przez resorty wielu konsultacji środowiskowych.

– W przypadku kilku dyrektyw, takich jak np. dyrektywy o żegludze śródlądowej, brakuje jeszcze rozporządzeń wykonawczych, które znajdują się w uzgodnieniach międzyresortowych. Natomiast w sprawie przepisów dotyczących transportu lądowego towarów niebezpiecznych i licencji lotniczych Komisja Europejska umorzyła postępowania przeciw Polsce. Projekt nowelizacji ustawy znajduje się już w Sejmie – informuje Mikołaj Karpiński.

Prawnicy zwracają jednak uwagę na inne powody opóźnień.

Według dr. Marcina Piontka, radcy prawnego, powodem braku dostosowania norm unijnych jest nieznajomość prawa UE przez ekspertów resortowych. Ale niekiedy nie można wykluczyć celowego działania urzędników. Takim przykładem jest przełożenie na kolejny rok wejścia w życie dyrektywy w sprawie odszkodowań dla pasażerów kolei. Tutaj decydującą rolę odegrały względy budżetowe. PKP nie wytrzymałoby finansowo zaspakajania roszczeń obywateli.

– Nierealizowanie dyrektywy w sprawie usług finansowych natomiast jest zwykłym niedbalstwem – podsumowuje Marcin Piontek.

Bez ochronnego parasola

– Problem polega jednak nie na formalnym dotrzymywaniu terminów wdrażania dyrektyw, a na jakości ustaw, które powstają w efekcie ich implementacji – komentuje problem dr Marcin Matczak, z kancelarii prawniczej Domański Zakrzewski Palinka.

Ustawa często powiela dyrektywę. A wcale tak nie musi być, dyrektywa ustala cele, jakie państwo powinno osiągnąć, a środki zmierzające do osiągnięcia pożądanego wyniku rząd krajowy powinien ustalać samodzielnie.

Brak wykonania dyrektyw, np. w ochronie zdrowia, jest poważnym zaniedbaniem państwa, ponieważ działa na niekorzyść obywateli.

– Implementacja dyrektyw w sprawie dobrej praktyki klinicznej czy monitorowania zdarzeń niepożądanych produktów biotechnologicznych stanowiłaby ochronę dla nas wszystkich. Ze względu na opóźnienia w implementacji, takiego parasola bezpieczeństwa Polacy nie mają – dodaje dr Matczak.

Kary finansowe

Jeśli państwo nie wykonuje dyrektyw, może być ukarane przez Trybunał Sprawiedliwości w Luksemburgu. Jednak kara poprzedzona jest wezwaniem Komisji Europejskiej do ustosunkowania się danego rządu do zarzutów. Jak wyjaśnia dyrektor Karolina Rokicka z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, Traktat z Lizbony przyspiesza procedury zmierzające do wykonywania dyrektyw unijnych. Nie wiadomo, czy teraz pod rządami nowego traktatu będą ostrzejsze. Ich wysokość proponuje Komisja Europejska, a strażnik prawa unijnego – Trybunał w Luksemburgu będzie je zatwierdzał. W celu doprecyzowania nowych przepisów Komisja Europejska w ciągu kilku miesięcy ma wydać komunikat na temat nakładania kar finansowych. Dotychczas mogły to być kary od 4 tys. do 260 tys. euro dziennie.

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA