REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wojna kolejowych spółek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
NiP

REKLAMA

Pomimo zadłużenia spółki PKP Przewozy Regionalne, mogącego sięgnąć nawet 2 mld zł, pasażerom nie grozi zawieszenie kursowania pociągów.

Zajęcie przez komornika na wniosek spółki PKP Intercity kont bankowych bliźniaczej spółki PKP Przewozy Regionalne nawet w ekstremalnym przypadku nie będzie oznaczać zawieszenia przewozów. Klienci spółki, czyli w największym stopniu osoby dojeżdżające do pracy w większych ośrodkach, nie mają powodów do niepokoju.

REKLAMA

 

Spółka PKP Przewozy Regionalne jest dominującym przewoźnikiem obsługującym regionalny (i częściowo międzyregionalny) osobowy transport kolejowy. Zleceniodawcami przewozów pasażerskich są samorządy województw, które zawierają z nią umowy o świadczenie usług. Wyjątkiem jest Mazowsze, które powołało własną spółkę – Koleje Mazowieckie.

 

PKP PR, które tylko z tytułu nierozliczenia się ze sprzedanych biletów winne są PKP Intercity ok. 120 mln zł, zalegają także z zobowiązaniami wobec innych spółek kolejowych. PKP Polskie Linie Kolejowe, Energetyka, a nawet sama „centrala”, czyli PKP SA, oczekują spłaty ok. 0,5 mld zł. Gdyby dodatkowo doszło do wypowiedzenia ugody restrukturyzującej „stare” długi spółki, łączna kwota zadłużenia Przewozów Regionalnych mogłaby przekroczyć 2 mld zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Według rzecznika prasowego Zarządu PKP SA, Michała Wrzoska, część łącznego zadłużenia (kwota ok. 270 mln zł) powstała w wyniku niedofinansowania przez samorządy województw kontraktów na usługi przewozowe. Województwa powinny finansować je w 100 proc., tymczasem w praktyce jest to poziom 80 – 90 proc. Jednak niedoszacowanie to jest tylko ułamkiem całego długu.

 

Rzecznik poinformował także, że na początku przyszłego tygodnia dojdzie w tej sprawie do spotkania w Ministerstwie Infrastruktury. Wezmą w nim udział przedstawiciele resortu, kolejowych spółek oraz marszałków województw. Niezależnie od wyników spotkania, nawet w przypadku przystąpienia przez komornika do zajmowania taboru PKP PR, regionalne pociągi nie przestaną kursować. Mogą natomiast zostać „objęte hipoteką”, co jednak nie oznacza ich fizycznego unieruchomienia.

 

Dług spółki nie jest ani dziełem przypadku, ani nie powstał w ostatnich dniach. Przewozy Regionalne, będące praktycznie krajowym monopolistą w swoim sektorze, wymagają z jednej strony wdrożenia sprawnych mechanizmów finansowania, z drugiej – zarządzania. Celem bieżącym powinna być racjonalna gospodarka budżetowa, pozwalająca na stopniowe pozbywanie się „starych” długów i niegenerowanie nowych zaległości, zaś nadrzędnym - rozwój sieci połączeń zamiast ich postępującej likwidacji. Zwłaszcza w kontekście przewidywanej na 2018 r. pełnej liberalizacji rynku usług kolejowych.

 

Należy wspomnieć, że w większości krajów Unii Europejskiej lokalny i regionalny pasażerski transport kolejowy jest zawsze dotowany (przez gminy, powiaty, landy) ponieważ traktowany jest jako usługa publiczna. Z założenia więc nie musi przynosić zysków, jednak nie powinien także generować strat, zwłaszcza skutkujących paraliżem finansowym operatora. Na zysk natomiast nastawieni są operatorzy szybkich, komfortowych połączeń, jak TGV, ICE, AVE, a w Polsce – PKP Intercity. Są to jednak dwa segmenty kolejowego rynku.

 

 NiP

przemyslaw.niewiadomski(at)infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odwołanie od decyzji administracyjnej. Najważniejsze informacje

Wiele życiowych spraw załatwianych jest decyzją administracyjną. Może to być np. zameldowanie na pobyt stały lub czasowy, przyznanie lub odmowa zasiłku rodzinnego, cofnięcie świadczeń z MOPS, przyjęcie lub nieprzyjęcie dziecka do przedszkola albo szkoły, określenie wysokości podatku od nieruchomości, pozwolenie na budowę, zajęcie pasa drogowego, zasiłków z tytułu choroby i macierzyństwa, świadczeń z ubezpieczeń społecznych.

Coraz więcej Polaków regularnie podróżuje koleją. Dokąd i jak często jeździmy pociągiem?

Kolej w Polsce przeżywa rozkwit – w ubiegłym roku odnotowano rekordową liczbę przejazdów. Aż 45% Polaków deklaruje sympatię do tego środka transportu, szczególnie młodzi (16–24 lata) i mieszkańcy Pomorza, którzy podróżują średnio 33 razy rocznie. Jaka jest najczęściej uczęszczana trasa? W jakie dni Polacy najczęściej kupują bilety? Jaki rodzaj pociągu preferują?

Renta wdowia. 320 tys. osób już otrzymało świadczenia. Sprawdź, czy też możesz dostać

Już 320 tys. osób otrzymało świadczenia w ramach renty wdowiej z ZUS. Wnioski nadal można składać. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że dzięki rencie wdowiej świadczeniobiorcy zyskają średnio 358,27 zł.

Próg zaostrzony z 50 proc. do 25 proc. Nowe przepisy MEN zmieniają wszystko w szkołach

Istotne zmiany przepisów dla uczniów zakłada nowy projekt Ministerstwa Edukacji Narodowej, który został już skierowany do konsultacji. Będą surowsze zasady w szkołach. Projekt zakłada m.in., że uczeń nie będzie klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich przedmiotów, gdy przekroczy próg 25 proc. nieobecności nieusprawiedliwionej.

REKLAMA

Od marzeń do nauki – po co naprawdę Sławosz Uznański – Wiśniewski poleciał w kosmos?

Śledzimy media społecznościowe, zdjęcia Ziemi z orbity i codzienne relacje Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Ale za tą medialną euforią kryje się znacznie więcej niż symboliczny gest. Co z tego lotu wynika dla Polski? Jakie są realne, wymierne korzyści dla gospodarki, nauki i przemysłu?

Pensje w samorządach z wyrównaniem. Czy również dla byłych pracowników?

Nowelizacja rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zaczęła obowiązywać od 14 czerwca 2025 r. Nowe stawki wynagrodzeń będą należne pracownikom z wyrównaniem od 1 marca 2025 r.

Stacje hydrologiczne odnotowują rekordy dobowego opadu deszczu. Ulewy w całym kraju

Aż jedenaście stacji hydrologicznych zanotowało opad dobowy wyższy niż dotychczasowa maksymalna suma dobowa - wynika z danych Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Dwukrotnie wyższy poziom odnotowano na trzech stacjach, na jednej - trzykrotnie wyższy.

„Jak mogliśmy do tego dopuścić?” – dramatyczny stan zdrowia dzieci w jednym z najbogatszych krajów

W ostatnich latach znacznie pogorszył się stan zdrowia dzieci w jednym z najbogatszych krajów świata. Z najnowszego raportu wynika, że najmłodsi chorują i umierają tam częściej niż ich rówieśnicy w innych wysoko rozwiniętych państwach. Główne przyczyny to wypadki, przemoc i choroby cywilizacyjne, ale nie tylko.

REKLAMA

Patrz na skład! Ogólnopolska kampania o świadomej suplementacji

Jak często poświęcamy chwilę, by sprawdzić skład na etykiecie? Kampania „Patrz na skład” zachęca do zastanowienia się nad naszymi codziennymi decyzjami i promuje świadome podejście do suplementacji.

Segregacja odpadów to za mało. Ekspert: "Najlepsze śmieci to te, które nigdy nie powstały"

Dlaczego recykling nie wystarczy? Jakie błędy popełniamy w gospodarowaniu bioodpadami? I co musi się zmienić, by Polska była gotowa na gospodarkę obiegu zamkniętego? O tym wszystkim opowiada Michał Paca – ekspert ds. gospodarki odpadami i zrównoważonego rozwoju.

REKLAMA