REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wojna kolejowych spółek

NiP

REKLAMA

Pomimo zadłużenia spółki PKP Przewozy Regionalne, mogącego sięgnąć nawet 2 mld zł, pasażerom nie grozi zawieszenie kursowania pociągów.

Zajęcie przez komornika na wniosek spółki PKP Intercity kont bankowych bliźniaczej spółki PKP Przewozy Regionalne nawet w ekstremalnym przypadku nie będzie oznaczać zawieszenia przewozów. Klienci spółki, czyli w największym stopniu osoby dojeżdżające do pracy w większych ośrodkach, nie mają powodów do niepokoju.

REKLAMA

 

Spółka PKP Przewozy Regionalne jest dominującym przewoźnikiem obsługującym regionalny (i częściowo międzyregionalny) osobowy transport kolejowy. Zleceniodawcami przewozów pasażerskich są samorządy województw, które zawierają z nią umowy o świadczenie usług. Wyjątkiem jest Mazowsze, które powołało własną spółkę – Koleje Mazowieckie.

 

PKP PR, które tylko z tytułu nierozliczenia się ze sprzedanych biletów winne są PKP Intercity ok. 120 mln zł, zalegają także z zobowiązaniami wobec innych spółek kolejowych. PKP Polskie Linie Kolejowe, Energetyka, a nawet sama „centrala”, czyli PKP SA, oczekują spłaty ok. 0,5 mld zł. Gdyby dodatkowo doszło do wypowiedzenia ugody restrukturyzującej „stare” długi spółki, łączna kwota zadłużenia Przewozów Regionalnych mogłaby przekroczyć 2 mld zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Według rzecznika prasowego Zarządu PKP SA, Michała Wrzoska, część łącznego zadłużenia (kwota ok. 270 mln zł) powstała w wyniku niedofinansowania przez samorządy województw kontraktów na usługi przewozowe. Województwa powinny finansować je w 100 proc., tymczasem w praktyce jest to poziom 80 – 90 proc. Jednak niedoszacowanie to jest tylko ułamkiem całego długu.

 

Rzecznik poinformował także, że na początku przyszłego tygodnia dojdzie w tej sprawie do spotkania w Ministerstwie Infrastruktury. Wezmą w nim udział przedstawiciele resortu, kolejowych spółek oraz marszałków województw. Niezależnie od wyników spotkania, nawet w przypadku przystąpienia przez komornika do zajmowania taboru PKP PR, regionalne pociągi nie przestaną kursować. Mogą natomiast zostać „objęte hipoteką”, co jednak nie oznacza ich fizycznego unieruchomienia.

 

Dług spółki nie jest ani dziełem przypadku, ani nie powstał w ostatnich dniach. Przewozy Regionalne, będące praktycznie krajowym monopolistą w swoim sektorze, wymagają z jednej strony wdrożenia sprawnych mechanizmów finansowania, z drugiej – zarządzania. Celem bieżącym powinna być racjonalna gospodarka budżetowa, pozwalająca na stopniowe pozbywanie się „starych” długów i niegenerowanie nowych zaległości, zaś nadrzędnym - rozwój sieci połączeń zamiast ich postępującej likwidacji. Zwłaszcza w kontekście przewidywanej na 2018 r. pełnej liberalizacji rynku usług kolejowych.

 

Należy wspomnieć, że w większości krajów Unii Europejskiej lokalny i regionalny pasażerski transport kolejowy jest zawsze dotowany (przez gminy, powiaty, landy) ponieważ traktowany jest jako usługa publiczna. Z założenia więc nie musi przynosić zysków, jednak nie powinien także generować strat, zwłaszcza skutkujących paraliżem finansowym operatora. Na zysk natomiast nastawieni są operatorzy szybkich, komfortowych połączeń, jak TGV, ICE, AVE, a w Polsce – PKP Intercity. Są to jednak dwa segmenty kolejowego rynku.

 

 NiP

przemyslaw.niewiadomski(at)infor.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rekordowa liczba pasażerów z lotniska Chopina

Ponad 2 mln odprawionych w ciągu miesiąca pasażerów. To rekord, który padł w czerwcu na lotnisku Chopina. Z szacunków wynika, ze w całym roku ta liczba będzie wynosić 20 mln. 

Darmowe potańcówki w Warszawie

Wracają potańcówki na Grochowskiej. Od 12 lipca mieszkańcy dzielnicy Praga-Południe i okolic będą mogli tańczyć do muzyki z różnych stron świata. 

Dla nauczycieli: co najmniej 15% podwyżki, 500 zł dodatku za wychowawstwo, 4 dni urlopu na żądanie, zmiany w zastępstwach, godzinach ponadwymiarowych. ZNP i NSZZ Solidarność do MEN: sprawy do pilnego załatwienia

Związek Nauczycielstwa Polskiego i  Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" wystosowały 10 lipca 2024 r. odrębne pisma do Ministerstwa Edukacji Narodowej zawierające obszerne listy spraw wymagających pilnego uregulowania. Są to odpowiedzi na ustalenia grupy roboczej ds. wynagradzania nauczycieli z 26 czerwca br. działającej w ramach Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli. Czego domagają się związkowcy?

Mięsak. Poznaj objawy tego nowotworu

Mięsak to rzadki nowotwór. Stanowi około 1% wszystkich nowotworów u dorosłych i około 15% u dzieci. Lipiec to miesiąc poświęcony budowaniu świadomości na temat mięsaków. Warto wiedzieć, czym są te nowotwory, jakie dają objawy i jak ważna jest szybka diagnoza. 

REKLAMA

Czy warto iść na tradycyjne studia w 2024 roku? Gdzie zdobyć praktyczne umiejętności przydatne w pracy?

Dziś coraz więcej osób kwestionuje sens tradycyjnego modelu akademickiego, który koncentruje się głównie na zdobywaniu wiedzy teoretycznej, bez jednoczesnego zapewnienia praktycznych umiejętności przydatnych na rynku pracy. Także rosnące koszty edukacji oraz obawy o przyszłe zatrudnienie skłaniają młodych ludzi do poszukiwania alternatywnych ścieżek rozwoju zawodowego, takich jak kursy, szkolenia praktyczne czy praca zdalna. Czy warto zatem jeszcze iść na tradycyjne studia?

Dyrektor CKE: Będą zmiany w maturach i egzaminie ósmoklasisty w 2025 r. Rok szkolny 2024/2025: Odchudzona o 20% podstawa programowa

Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik w rozmowie z Polską Agencją Prasową udzielił informacji odnośnie zmian w maturach i egzaminie ósmoklasisty wynikających z uszczuplenia podstawy programowej od roku szkolnego 2024/2025. Najwięcej zmian ma być na egzaminie maturalnym z języka polskiego, tak pisemnym, jak i ustnym, np. znacznie skrócona zostanie lista pytań jawnych.

Min. Sikorski: kilka tysięcy osób w Polsce zgłosiło się do Legionu Ukraińskiego. Polska zapewnia sprzęt i szkolenie

Kilka tysięcy osób zarejestrowało się już w Polsce, aby dołączyć do Legionu Ukraińskiego, czyli nowej ukraińskiej ochotniczej jednostki wojskowej - poinformował minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski podczas Forum Publicznego NATO, zorganizowanego przy okazji szczytu tej organizacji w Waszyngtonie.

Od piątku utrudnienia w Warszawie

W piątek kierowcy w stolicy napotkają utrudnienia na Wale Miedzeszyńskim i moście Poniatowskiego. 

REKLAMA

Poprawka matury w sierpniu 2024

Kiedy jest poprawka matury w sierpniu 2024 roku? Kiedy jest poprawkowa matura pisemna, a kiedy ustna? Co trzeba zrobić, aby przystąpić do terminu poprawkowego? Wyników można spodziewać się we wtorek 10 września 2024 r.

Siedem wsi w Polsce stanie się miastem od początku 2025 roku. Wiemy już które

Od 1 stycznia 2025 r. roku w Polsce przybędzie siedem miast. Tak wynika z założeń projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustalenia granic niektórych gmin i miast, nadania niektórym miejscowościom statusu miasta oraz zmiany siedziby władz gminy, które zostały opublikowane 9 lipca 2024 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu. Nastąpi też 7 zmian dotyczących ustalenia granic gmin i 11 zmian dotyczących ustalenia granic miast.

REKLAMA