REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

"To gminy finansują rządowe podwyżki nauczycieli"

Subskrybuj nas na Youtube
Anna Waszczuk-Listowska
Anna Waszczuk-Listowska
DGP

REKLAMA

REKLAMA

Trzy pytania do ANNY WASZCZUK-LISTOWSKIEJ, naczelnika Wydziału Oświaty i Spraw Społecznych w Urzędzie Miasta Świdnik - W tym roku pierwszy raz samorządy, które nie zapewniają nauczycielom średnich płac, muszą wypłacić tzw. dodatek uzupełniający. Ile pani gmina wydała na ten cel?

ARTUR RADWAN

REKLAMA

ANNA WASZCZUK-LISTOWSKA

Na dodatek w szkołach i przedszkolach wydaliśmy 109 tys. zł. Otrzymali je nauczyciele stażyści, kontraktowi i mianowani. W 2009 r. z tytułu subwencji oświatowej, która ma pokrywać wszystkie wydatki gminy na edukacje, także inwestycyjne, wpłynęło do budżetu 19,1 mln zł. Z tej kwoty pensje w szkołach pochłonęły ponad 18,9 mln zł. To oburzające, że przy tak zaniżonej subwencji ustanawia się przepisy zobowiązujące samorządy do wypłaty dodatków uzupełniających, a niedługo potem powiadamia o zmniejszeniu subwencji na 2010 r. Jest to celowe i konsekwentne przerzucanie na ich barki finansowania oświaty.

Rząd wprowadził art. 30a i 30b do Karty Nauczyciela, bo oświatowe związki zawodowe uważały, że gminy zaniżały płace pedagogów. To dlatego wypłacają dodatki. Dlaczego gminy nie zapewniają średnich?

Jeśli związki tak uważały, to znaczy, że nie znają rzeczywistych przyczyn tej sytuacji. A i stronie rządowej jest na rękę utwierdzanie związków w takim przekonaniu. Na czym niby miało polegać zaniżanie tych pensji? Związki zarzucają gminom, że za mało pieniędzy z subwencji przeznaczaliśmy na płace. A przecież w naszej gminie wydaliśmy ją prawie w całości na ten cel. A gdzie remonty, inwestycje czy pomoce dydaktyczne? Subwencja jest po prostu za niska. Ponadto jeśli sprawdzimy, jak poradziły sobie ze średnimi płacami poszczególne szczeble samorządu, to widać wyraźnie, że lepiej zrobiły to powiaty i miasta na prawach powiatu, dużo gorzej gminy. Pierwsze mają korzystniejsze przeliczniki na ucznia w algorytmie podziału subwencji oświatowej i więcej niż gminy dodatków za warunki pracy w szkołach specjalnych. W efekcie otrzymują więcej pieniędzy. Większości gmin trudno więc było osiągnąć średnie bez angażowania własnych pieniędzy, mimo że wypłacały wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i ustanowiły nieraz wyższe niż powiaty kwoty dodatków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy wprowadzenie w tym roku rozporządzenia określającego sposób wyliczania średnich ułatwiło gminom ich wyliczenie?

Ułatwiło, bo w zasadzie ujednolicono sposób ich liczenia i zakres danych będących podstawą do wyliczeń. Jednak pojawiły się trudności. W rozporządzeniu jest mowa o wydatkach na wynagrodzenia, a przy przeprowadzaniu finansowych analiz księgowi mieli też do czynienia z kosztami wynagrodzeń za grudzień 2009 r. oraz za grudzień 2008 r. Wydaje się, że należałoby doprecyzować tę kwestię w przyszłości. Wątpliwości dotyczą też zasadności przyznawania dodatków uzupełniających nauczycielom, którzy w chwili ich wypłaty nie pracują w oświacie danego organu prowadzącego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA