REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

151 pociągów może zniknąć z rozkładu

REKLAMA

151 połączeń Przewozów Regionalnych od 4 maja zostanie wycofanych z rozkładu, jeżeli spółka nie zapłaci zaległych faktur za dostęp do torów - powiedział prezes PKP Polskie Linie Kolejowe Zbigniew Szafrański. PKP PLK chce również wykreślić część połączeń PKP Intercity.

Chodzi o opłatę za korzystanie z torów kolejowych, którą wszyscy przewoźnicy odprowadzają do zarządzającej infrastrukturą spółki PKP PLK. Szafrański powiedział w środę dziennikarzom, że zaległości wszystkich przewoźników wobec PKP PLK wynoszą około 400 mln zł. Nie podał, ile winne są Przewozy Regionalne, ani PKP Intercity. Zaznaczył jednak, że w sumie to znaczna część tej kwoty.

REKLAMA

REKLAMA

Wykreślenie połączeń z rozkładu w praktyce będzie oznaczało, że dyżurni ruchu otrzymają listę numerów pociągów i nie zezwolą na ich wyjazd na tory.

"Nigdzie w prawie nie jest napisane, że PKP PLK powinna być bankiem, który kredytuje działalność przewoźników" - powiedział Szafrański. Wyjaśnił, że dotacje, jakie spółka otrzymuje od państwa, mogą być przeznaczone tylko i wyłącznie na inwestycje. Pieniądze wpłacane przez przewoźników za korzystanie z sieci kolejowej są natomiast przekazywane na działalność bieżącą: wypłaty dla pracowników, regulowanie rachunków i kupowanie materiałów do naprawy torów.

Prezes wyjaśnił, że z powodu zaległości płatniczych przewoźników, PKP PLK mogą stać się niewypłacalne i nie mieć nawet na wypłaty dla personelu. Spółka podjęła decyzję o zatrzymaniu części pociągów, by dług PKP Intercity i Przewozów Regionalnych wolniej narastał.

REKLAMA

"Nie jest naszą intencją zmniejszanie ruchu pociągów, ale chcemy potrząsnąć przewoźnikami, żeby zbilansowali swoją działalność i nie uruchamiali pociągów, na które ich nie stać" - powiedział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wśród 151 zagrożonych likwidacją połączeń Przewozów Regionalnych są wszystkie międzywojewódzkie pociągi InterRegio. Szafrański wytłumaczył, że wybór padł akurat na nie, ponieważ to nie one dowożą ludzi do pracy. Połączenia te nie są też objęte umowami o dofinansowanie z marszałkami województw.

W związku z tym Przewozy Regionalne przedstawiły zarządcy infrastruktury listę pociągów do wycofania. PKP PLK uznały jednak, że jest ona niewystarczająca i same wybrały pociągi, które mogą zostać usunięte z rozkładu.

Rzecznik Przewozów Regionalnych Piotr Olszewski powiedział PAP, że przewoźnik nie godzi się z decyzją PKP PLK. Zarządy obu spółek mają w najbliższych dniach rozmawiać na ten temat.

"Na takim spotkaniu może zostać na przykład ustalone, że zapłacimy pewną kwotę, a PKP PLK odstąpi od planów usunięcia części połączeń. Może też być zawarte inne porozumienie" - wyjaśnił.

Dodał, że likwidacja pociągów InterRegio pogorszy i tak trudną sytuację finansową spółki. "Wszystkie środki, jakie mamy, przekazujemy na spłatę zadłużenia w PKP PLK. Mam więc nadzieję, że ograniczeń ruchu nie będzie, a jeśli będą, to mniejsze niż te, które proponuje zarządca infrastruktury" - powiedział.

PKP PLK chce również wycofać część połączeń PKP Intercity; przewoźnik do 4 maja ma wskazać, które mogłyby zniknąć z rozkładu. Jeżeli PKP Intercity nie ureguluje zaległych płatności, to pociągi te przestaną jeździć 15 maja br.

Kamil Migała z biura prasowego PKP Intercity powiedział, że w czwartek dojdzie do spotkania zarządów PKP Intercity i PKP PLK w tej sprawie. Nie wykluczył, że przewoźnik zapłaci część zaległości, więc nie będzie podstaw do korekty rozkładu jazdy.

PKP Intercity na trasach międzywojewódzkich uruchamia kilkaset pociągów dziennie. Przewozy Regionalne obsługują głównie połączenia lokalne i regionalne; w ofercie mają też międzywojewódzkie połączenia InterRegio. PR dziennie uruchamiają około 3 tys. pociągów.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA