REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mazowsze chce sprzedać udziały w spółkach kolejowych

REKLAMA

Zarząd Województwa Mazowieckiego chce sprzedać udziały w spółkach Koleje Mazowieckie i Przewozy Regionalne - poinformował we wtorek członek Zarządu Województwa Piotr Szprendałowicz.

"Doszliśmy do momentu, że aby dalej rozwijać kolej w regionie, potrzebujemy inwestora" - powiedział Szprendałowicz. Wyjaśnił, że decydując się na sprzedaż udziałów w kolejowych spółkach, Zarząd miał na uwadze interes pasażerów, pracowników Kolei Mazowieckich i finansów województwa. Powiedział, że Mazowsze nie jest w stanie dłużej ponosić rosnących kosztów utrzymania spółki i finansowania nowych inwestycji.

REKLAMA

REKLAMA

Szprendałowicz zapowiedział, że Zarząd Województwa chce wnieść pod obrady Sejmiku stanowisko dotyczące sprzedaży udziałów w Kolejach Mazowieckich. "Przyjęcie tego stanowiska umożliwi prowadzenie przez zarząd rozmów zmierzających do pozyskania inwestora" - dodał. Sejmik zbierze się 31 maja.

Ostateczna decyzja w sprawie sprzedaży udziałów w spółkach będzie należała do radnych Województwa Mazowieckiego.

Samorząd województwa jest właścicielem 100 proc. udziałów w Kolejach Mazowieckich.

REKLAMA

Zarząd Mazowsza jeszcze nie wie, którą część tych udziałów będzie chciał sprzedać, nie wyznaczył sobie na razie także daty ich zbycia. "Nie spieszymy się z tymi działaniami, staramy się przeprowadzić je w sposób bardzo przemyślany, bardzo dokładny i profesjonalny. Planujemy wybór doradcy, który pomoże nam przygotować całą procedurę tego przedsięwzięcia. Niemniej jesteśmy zdeterminowani, aby w tym kierunku podążać" - powiedział Szprendałowicz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przed sprzedażą udziałów władze województwa przeprowadzą ocenę wartości spółki. Na razie są w stanie oszacować tylko jej majątek trwały - wyceniają go na ok. 200 mln zł.

Władze województwa zapowiadają jednocześnie, że niezależnie od tego, kto będzie właścicielem przewoźnika, nadal będą dofinansowywać przewozy pasażerskie na terenie Mazowsza. W 2010 r. będzie to kwota 193 mln zł.

Szprendałowicz powiedział, że zarząd skieruje pod obrady sejmiku także stanowisko dotyczące sprzedaży udziałów w spółce Przewozy Regionalne. Mazowsze jest jednym z 16 współwłaścicieli spółki - do samorządu województwa należy 13,5 proc. jej udziałów.

Koleje Mazowieckie to trzeci pod względem wielkości kolejowy przewoźnik pasażerski w kraju. W zeszłym roku spółka przewiozła 51 mln pasażerów. Spółka rozpoczęła działalność przewozową 1 stycznia 2005 r. Początkowo jej współwłaścicielami były samorząd Mazowsza (51 proc. udziałów) i PKP Przewozy Regionalne (49 proc.). Od 2008 r. jedynym właścicielem Kolei Mazowieckich jest samorząd województwa mazowieckiego.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA