Rząd przyjął założenia do projektu ustawy o kontroli w administracji
REKLAMA
Celem projektowanych zmian jest eliminowanie nieprawidłowości w wykonywaniu działań publicznych i gospodarowaniu środkami publicznymi przez organy administracji rządowej.
REKLAMA
Proponowane rozwiązania będą dotyczyć naczelnych i centralnych organów administracji rządowej, jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez te organy oraz wojewodów. Przyszła ustawa obejmie także jednostki samorządu terytorialnego, jednak tylko pod kątem wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej.
REKLAMA
Jak podkreślono w komunikacie CIR, obowiązujące w tej dziedzinie regulacje prawne są niespójne i rozproszone w wielu aktach o różnej randze. "Nie gwarantuje to skuteczności prowadzonych kontroli, a tym samym nie zapewnia realizacji podstawowych zadań nałożonych na organy państwa. Dlatego zaproponowano wprowadzenie jednolitego modelu, zasad i trybu wykonywania takiej kontroli" - czytamy w komunikacie.
Zgodnie z założeniami określony zostanie zakres, tryb i sposób przeprowadzania kontroli w administracji rządowej. "System kontroli musi wykrywać błędy, wskazywać sytuacje przyczyniające się do ich powstawania oraz stwarzać możliwość zapobiegania ich powstawaniu w przyszłości. Dlatego w przepisach ustawowych szczególny nacisk zostanie położony na właściwe przygotowanie kontroli" - napisano w komunikacie.
CIR poinformowało także, że w projekcie zostaną jednoznacznie zdefiniowane kryteria kontroli, które przeprowadzane będą pod kątem: legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.
Nowe przepisy określają ponadto tryb przekazywania wystąpienia pokontrolnego i postępowania odwoławczego oraz listę dokumentów, jakie będą uprawniać do przeprowadzenia kontroli. Ustawa ma zagwarantować również procedurę zgłaszania zastrzeżeń do wystąpienia pokontrolnego.
W komunikacie zaznaczono także, że w projektowanych przepisach zostanie położony duży nacisk na rozwój zawodowy kadry kontrolerskiej i jej bezstronność w przeprowadzaniu czynności kontrolnych, a także prawa i obowiązki pracowników kontrolowanej instytucji.
Według CIR, przewidywane rozwiązania nie spowodują dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego.
Czytaj także: Nowe regulacje w zakresie audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej>>
REKLAMA
REKLAMA