reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Nabór do drugiej rundy Programu Rozwoju Bibliotek

Nabór do drugiej rundy Programu Rozwoju Bibliotek

W styczniu 2011 r. ruszy nabór do drugiej rundy Programu Rozwoju Bibliotek, którego celem jest uczynienie z bibliotek na wsi i w małych miejscowościach nowoczesnych lokalnych centrów wiedzy, informacji i kultury - poinformował prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Jacek Wojnarowski.

Pierwsza runda programu ruszyła w kwietniu ub.r. Uczestniczy w niej w całej Polsce 1865 bibliotek znajdujących się w gminach wiejskich, wiejsko-miejskich oraz w gminach miejskich, nieprzekraczających 20 tys. mieszkańców. Najwięcej z nich jest w województwach: małopolskim (214) i warmińsko-mazurskim (190), a najmniej w łódzkim (26), świętokrzyskim (60) i podlaskim (61).

Biblioteki uczestniczące w Programie wyposażone zostały w sprzęt komputerowy. Łącznie w całym kraju do bibliotek trafiło ponad 1400 komputerów wraz z monitorami i oprogramowaniem, ponad 150 laptopów, prawie 1300 urządzeń wielofunkcyjnych (umożliwiających drukowanie, skanowanie, kopiowanie i faksowanie), ponad 240 drukarek, ponad 150 projektorów multimedialnych wraz z ekranami i prawie 1900 aparatów cyfrowych.

Zorganizowano też szkolenia, w których wzięło ponad 1800 osób. Miały one za zadanie przygotować bibliotekarzy do spełniania nowych ról - menedżerów i animatorów kultury. W ramach warsztatów planowania rozwoju biblioteki dowiadywali się oni jak planować działania, aby były ciekawe dla mieszkańców, jak promować swoje placówki i w jaki sposób zachęcać partnerów do współpracy. Szkolenia obejmowały też sposoby pozyskiwania funduszy na działalność bibliotek oraz umiejętność wykorzystywania w codziennej pracy nowych technologii.

W listopadzie ruszą zaś szkolenia specjalistyczne, podczas których bibliotekarze poznają nowe metody pracy z czytelnikami, nauczą się, jak pracować z dziećmi, osobami starszymi, niepełnosprawnymi, a także z emigrantami. Poznają nowe sposoby konserwacji zbiorów, digitalizacji zasobów bibliotecznych. Jeden z kursów nazwano "Miejsce dla obywateli: e-administracja".

"Ponad 10 milionów ludzi w Polsce to osoby w wieku powyżej 50 lat, które nie korzystają w ogóle z komputerów, często dlatego, że nie potrafią lub nie czują potrzeby korzystania z narzędzi informatycznych. Przeszkolony odpowiednio bibliotekarz, wyposażony w sprzęt, może im w razie potrzeby pomagać; chodzi np. o dostęp do usług bankowych, zapisanie się w kolejkę do lekarza, itd. Biblioteka będzie pierwszym i najbliższym miejscem gdzie taka osoba będzie mogła się udać i skorzystać ze stworzonych tam możliwości" - mówił Wojnarowski.

Program Rozwoju Bibliotek został zaplanowany na pięć lat (2009-2013). Fundusze na jego realizację to 28 mln dolarów z grantu przekazanego Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności przez Fundację Billa i Melindy Gatesów. Łącznie w całym kraju w programie ma wziąć udział 3300 placówek z 1120 gmin.

Program realizuje Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, specjalnie w tym celu powołana przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności.

Czytaj także: Biblioteka publiczna tylko jako instytucja kultury>>

reklama

Czytaj także

Źródło:

PAP
Compliance 360° w firmie (PDF)59.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Stanisław Trzeciak

Radca prawny (prawo Białorusi), aplikant radcowski OIRP Lublin

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama