REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nabór do drugiej rundy Programu Rozwoju Bibliotek

REKLAMA

W styczniu 2011 r. ruszy nabór do drugiej rundy Programu Rozwoju Bibliotek, którego celem jest uczynienie z bibliotek na wsi i w małych miejscowościach nowoczesnych lokalnych centrów wiedzy, informacji i kultury - poinformował prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Jacek Wojnarowski.

Pierwsza runda programu ruszyła w kwietniu ub.r. Uczestniczy w niej w całej Polsce 1865 bibliotek znajdujących się w gminach wiejskich, wiejsko-miejskich oraz w gminach miejskich, nieprzekraczających 20 tys. mieszkańców. Najwięcej z nich jest w województwach: małopolskim (214) i warmińsko-mazurskim (190), a najmniej w łódzkim (26), świętokrzyskim (60) i podlaskim (61).

REKLAMA

REKLAMA

Biblioteki uczestniczące w Programie wyposażone zostały w sprzęt komputerowy. Łącznie w całym kraju do bibliotek trafiło ponad 1400 komputerów wraz z monitorami i oprogramowaniem, ponad 150 laptopów, prawie 1300 urządzeń wielofunkcyjnych (umożliwiających drukowanie, skanowanie, kopiowanie i faksowanie), ponad 240 drukarek, ponad 150 projektorów multimedialnych wraz z ekranami i prawie 1900 aparatów cyfrowych.

Zorganizowano też szkolenia, w których wzięło ponad 1800 osób. Miały one za zadanie przygotować bibliotekarzy do spełniania nowych ról - menedżerów i animatorów kultury. W ramach warsztatów planowania rozwoju biblioteki dowiadywali się oni jak planować działania, aby były ciekawe dla mieszkańców, jak promować swoje placówki i w jaki sposób zachęcać partnerów do współpracy. Szkolenia obejmowały też sposoby pozyskiwania funduszy na działalność bibliotek oraz umiejętność wykorzystywania w codziennej pracy nowych technologii.

W listopadzie ruszą zaś szkolenia specjalistyczne, podczas których bibliotekarze poznają nowe metody pracy z czytelnikami, nauczą się, jak pracować z dziećmi, osobami starszymi, niepełnosprawnymi, a także z emigrantami. Poznają nowe sposoby konserwacji zbiorów, digitalizacji zasobów bibliotecznych. Jeden z kursów nazwano "Miejsce dla obywateli: e-administracja".

REKLAMA

"Ponad 10 milionów ludzi w Polsce to osoby w wieku powyżej 50 lat, które nie korzystają w ogóle z komputerów, często dlatego, że nie potrafią lub nie czują potrzeby korzystania z narzędzi informatycznych. Przeszkolony odpowiednio bibliotekarz, wyposażony w sprzęt, może im w razie potrzeby pomagać; chodzi np. o dostęp do usług bankowych, zapisanie się w kolejkę do lekarza, itd. Biblioteka będzie pierwszym i najbliższym miejscem gdzie taka osoba będzie mogła się udać i skorzystać ze stworzonych tam możliwości" - mówił Wojnarowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Program Rozwoju Bibliotek został zaplanowany na pięć lat (2009-2013). Fundusze na jego realizację to 28 mln dolarów z grantu przekazanego Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności przez Fundację Billa i Melindy Gatesów. Łącznie w całym kraju w programie ma wziąć udział 3300 placówek z 1120 gmin.

Program realizuje Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, specjalnie w tym celu powołana przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności.

Czytaj także: Biblioteka publiczna tylko jako instytucja kultury>>

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA