REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do 19 listopada można dopisywać się do rejestru wyborców

REKLAMA

Wyborcy chcący wziąć udział w tegorocznych wyborach samorządowych w miejscowościach, w których nie są na stałe zameldowani, muszą dopisać się do rejestru wyborców; mają na to czas do 19 listopada.

Sekretarz Państwowej Komisji Wyborczej Kazimierz Czaplicki radzi osobom, które chcą dopisać się do rejestru wyborców, by nie zwlekały z tym do ostatniego dnia. Ponieważ - jak mówił - może się okazać, że wójt, burmistrz lub prezydent po przeanalizowaniu wniosku podejmie negatywną decyzję i wtedy taka osoba nie będzie mogła wziąć udziału w głosowaniu.

REKLAMA

REKLAMA

Zwrócił uwagę, że taki wyborca ma prawo odwołać się do sądu rejonowego, ale to i tak nie zmieni sytuacji, gdyż decyzja w tej sprawie zostanie wydana już po wyborach.

We wniosku o dopisanie się do rejestru wyborców należy umieścić swoje dane oraz adres pobytu w miejscowości, w której chce się głosować. Jeżeli zostaną w nim uwzględnione dodatkowe informacje, takie jak np. miejsce pracy, to ułatwi to wójtowi, burmistrzowi, czy prezydentowi podjęcie decyzji.

Gospodarze miast i gmin są zobligowani do przeprowadzenia "minimum dowodowego", czyli sprawdzenia, czy osoba składająca wniosek przebywa w danej miejscowości z zamiarem pobytu stałego. Chodzi o to, czy docelowo jest to dla niego stała gmina, gdyż tam np. ma dom i z tym konkretnym miejscem wiąże swoją przyszłość.

REKLAMA

Czaplicki tłumaczył, że weryfikacja wniosków jest konieczna, gdyż pomaga to uniknąć sytuacji, jakie miały miejsce w przeszłości. Zdarzały się przypadki, że osoby podawały adresy, pod którymi de facto nikt nie mieszkał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli taka osoba zostanie wpisana do rejestru wyborców, to automatycznie zostanie uznana za stałego mieszkańca danej miejscowości. Spowoduje to również wykreślenie takiej osoby z rejestru wyborców w gminie, w której jest zameldowana na stałe.

Warto pamiętać, że w tych wyborach nie są wydawane zaświadczenia o prawie do głosowania, uprawniające do oddania głosu poza miejscem stałego zamieszkania. Czaplicki podkreślił, że "cechą charakterystyczną wyborów samorządowych jest to, że to właśnie mieszkańcy wybierają radnych swojej gminy oraz decydują o tym, kto będzie pełnił urząd wójta, burmistrza lub prezydenta".

Z racji tego, że tegoroczne wybory samorządowe odbędą się w niedzielę 21 listopada, ostatnim dniem, w którym przed tymi wyborami można dopisać się do rejestru wyborców jest piątek 19 listopada. Ogólnie jednak do rejestru wyborców można dopisać się w każdym czasie, również np w roku, w którym nie ma wyborów.

Czytaj także: Do 12 listopada składanie wniosków ws. głosowania przez pełnomocnika>>

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA