REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CBOS: 50 proc. spodziewa się zmian na lepsze po wyborach samorządowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Połowa ankietowanych spodziewa się, że po tegorocznych wyborach samorządowych w ich mieście, gminie nastąpią zmiany na lepsze; w opinii 5 proc. zmiany będą na gorsze; 38 proc. badanych uważa, że nic się nie zmieni - wynika z najnowszego sondażu CBOS.

Zdania w kwestii tego, czy po wyborach samorządowych nastąpią w ich mieście czy gminie zmiany nie wyraziło 7 proc. respondentów.

REKLAMA

REKLAMA

Z kolei w opinii 39 proc. badanych, po wyborach samorządowych nastąpią w kraju zmiany na lepsze, zmian na gorsze spodziewa się 6 proc. badanych, żadnych zmian nie będzie w opinii 39 proc. respondentów; zdania w tej sprawie nie wyraziło 16 proc. badanych.

Z sondażu wynika, że 64 proc. ankietowanych zna wyniki wyborów do rady swego miasta czy gminy, a 86 proc. zna wynik wyboru wójta (burmistrza lub prezydenta miasta). Wyników wyborów do swej rady nie zna 36 proc., a wyborów wójta (burmistrza, prezydenta) nie zna 14 proc.

Ogólnie rzecz biorąc z wyników wyborów samorządowych zadowolonych jest 54 proc. ankietowanych znających przynajmniej częściowe wyniki wyborów, niezadowolonych z nich jest 17 proc., 27 proc. jest to obojętne, a 2 proc. nie wyraziło zdania w tej kwestii.

REKLAMA

Zainteresowanie wynikami wyborów - zwraca uwagę CBOS - idzie w parze z zainteresowaniem polityką oraz udziałem w głosowaniu. Uczestnicy wyborów w zdecydowanej większości znali wyniki głosowania do rady swego miasta czy gminy (76 proc.), a tym bardziej wyniki wyborów bezpośrednich 95 (proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponad połowa respondentów - 59 proc. - głosując w wyborach do rady miasta/ gminy oddała głos na kandydata/kandydatów związanych z dotychczasowymi władzami ich miasta/ gminy; 35 proc. zagłosowało na kandydatów niemających takich związków, a 6 proc. nie wyraziło zdania.

Podobnie w I turze wyborów bezpośrednich wójta, burmistrza, prezydenta miasta 69 proc. ankietowanych zagłosowało na kandydata związanego z dotychczasowymi władzami, 29 proc. na kandydata z nimi niezwiązanego, a 2 proc. nie wyraziło zdania.

Według sondażu, głosując w I turze wyborów bezpośrednich wójta, burmistrza, prezydenta miasta, ankietowani kierowali się przede wszystkim osobą kandydata (80 proc.), w równym stopniu osobą kandydata, jak i partią, która go popierała (10 proc.), nazwą partii popierającej kandydata (8 proc.), zdania nie wyraziło 2 proc.

Podobnie w głosując w II turze wyborów bezpośrednich ankietowani kierowali się przede wszystkim osobą kandydata (85 proc.), w równym stopniu osobą kandydata, jak i popierającą go partią (9 proc.), nazwą partii, która popierała kandydata (6 proc.).

Z sondażu wynika, że w głosowaniu do rad ankietowani kierowali się przede wszystkim osobą kandydata: takiej odpowiedzi udzieliło 73 proc. badanych w przypadku wyborów do rady miasta/gminy, 63 proc. - rady powiatu, 52 proc. - sejmiku wojewódzkiego. Przede wszystkim nazwą partii kierowało się w wyborach: do rady miasta/ gminy - 11 proc., rady powiatu - 18 proc., sejmiku - 27 proc. W równym stopniu osobą kandydata, jak i nazwą popierającej go partii kierowało się po 15 proc. respondentów w przypadku wszystkich trzech rodzajów wyborów do rad.

Według 43 proc. respondentów kandydat, którego poparli w wyborach do rady miasta/ gminy to osoba znana im osobiście; dla 36 proc. to osoba znana im z widzenia lub ze słyszenia; 15 proc. poparło osobę znaną im wyłącznie z plakatów, ulotek, programów przedwyborczych; 2 proc. zagłosowało na osobę w ogóle wcześniej im nieznaną, a wybraną za radą kogoś z rodziny lub znajomych; również 2 proc. badanych wybrało kandydata, którego nie znali, ale zakreślili nazwisko, bo reprezentował popierany przez nich komitet wyborczy; 2 proc. badanych nie wyraziło opinii.

W tegorocznych wyborach samorządowych 21 listopada, frekwencja wyniosła nieco ponad 47 proc. Według sondażu w głosowaniu tym wzięło udział: 83 proc. ankietowanych będących zwolennikami PO (udziału nie wzięło 17 proc. badanych należących do elektoratu PO), 94 proc. - PSL (6 proc.), 87 proc. - PiS (13 proc.), 74 proc. - SLD (26 proc.).

Ci respondenci, którzy nie wzięli udziału w wyborach, wśród powodów swej absencji wymieniali: brak zainteresowania polityką (31 proc.); brak odpowiednich kandydatów (18 proc.); chorobę lub niepełnosprawność (17 proc.); rozczarowanie częstymi wyborami, po których nic się nie zmienia (16 proc.); nieznajomość kandydatów (15 proc.); brak czasu, inne ważne sprawy, pobyt poza miejscem zamieszkania (13 proc.); przekonanie, że ich głos i tak nie będzie miał znaczenia dla wyników wyborów (9 proc.); niezadowolenie z kampanii, w której było zbyt dużo polityki, a za mało spraw lokalnych ( 7 proc.); niezdecydowanie na kogo głosować (6 proc.); przekonanie, że te wybory są mało ważne, bo w praktyce nie ma większego znaczenia kto je wygra (4 proc.); odpowiedź "inne powody" wybrało 10 proc. badanych.

CBOS przeprowadził sondaż w dniach 7-14 grudnia na liczącej 879 osób grupie dorosłych mieszkańców Polski.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA