reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Raport: konieczne upowszechnienie edukacji przedszkolnej

Raport: konieczne upowszechnienie edukacji przedszkolnej

Upowszechnienie edukacji przedszkolnej, mającej decydujące znaczenie dla poziomu wykształcenia społeczeństwa, to jeden z najważniejszych wniosków "Raportu o stanie edukacji. Społeczeństwo w drodze do wiedzy", który we wtorek przedstawił Instytut Badań Edukacyjnych.

Raport jest pierwszym kompleksowym zestawieniem wyników badań (znanych m.in. z Programu Międzynarodowej Oceny Uczniów - PISA) nad stanem edukacji w Polsce, które przeprowadzono w ciągu ostatnich 10-20 lat.

W liczącym blisko 300 stron dokumencie poruszono kwestie dotyczące m.in. jakości edukacji, wyrównywania szans w dostępie do oświaty, jej dostosowania do rynku pracy oraz wpływu sytuacji demograficznej. Raport postuluje m.in. konieczność upowszechniania edukacji przedszkolnej.

"Edukacja przedszkolna jest najlepszym i najwłaściwszym miejscem na wyrównywanie szans edukacyjnych" - powiedział dyrektor IBE prof. Michał Federowicz. Podkreślił jednak, że do przedszkola uczęszczają w dużo większym stopniu dzieci mieszkające w miastach i mające lepiej wykształconych rodziców. Z tego powodu - jak ocenił - obecna edukacja przedszkolna bardziej różnicuje, niż wyrównuje szanse edukacyjne.

Raport przytacza dane, zgodnie z którymi w ostatniej dekadzie doszło do znacznego wzrostu liczby dzieci w przedszkolach. Tym samym zrywa z mitem, że w okresie PRL-u więcej dzieci uczęszczało do przedszkoli. Według danych GUS, w latach 1970-1985 do przedszkoli chodziło ok. 30 proc. wszystkich dzieci w wieku od 3-5 lat, natomiast w latach 2009-2010 liczba ta wzrosła do ponad 50 proc. Autorzy raportu podkreślają jednak, że dostęp do wychowania przedszkolnego w Polsce jest wciąż znacznie gorszy niż w większości krajów europejskich.

Czytaj także: ZNP: dla ponad 500 tys. dzieci brakuje przedszkoli>>

Dyrektor IBE podkreślił, że upowszechnianie edukacji przedszkolnej ma decydujące znaczenie dla poziomu wykształcenia społeczeństwa i jego osiągnięć. Jak podał, wyniki egzaminu szóstoklasistów są znacznie lepsze, jeśli wcześniej uczniowie korzystali z przedszkolnej edukacji.

Raport pozytywnie ocenia wprowadzenie gimnazjów w polskim systemie edukacji. Dokument - powołując się na badania PISA - stwierdza m.in., że w ostatnich latach poprawiły się wyniki polskich uczniów w czytaniu, w matematyce i w naukach przyrodniczych. Problemem pozostaje jednak zróżnicowanie gimnazjów, szczególnie w dużych miastach, na lepsze i gorsze, co jest niezgodne z potrzebą wyrównywania szans na dobrą edukację.

Federowicz tłumaczył, że zróżnicowanie gimnazjów wynika z presji rodziców, którzy starają się wybrać jak najlepszą szkołę dla swoich dzieci. Zauważył jednak, że gimnazja jako szkoły, w których uczy się trudniej niż np. w szkołach podstawowych, liceach i technikach, wymagają większego wsparcia ze strony państwa. W jego ocenie, nauczyciele w gimnazjach powinni mieć zapewnioną możliwość indywidualnego podejścia do edukacyjnych potrzeb każdego konkretnego ucznia.

reklama

Czytaj także

Źródło:

Samorzad.infor.pl
Kodeks pracy 2020. Praktyczny komentarz z przykładami103.20 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Grupa TENSE

Interaktywna agencja reklamowa – specjalista w zakresie inbound marketingu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama