REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Matura 2021 - uproszczone wymagania, dużo zdających

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Matura 2021 - uproszczone wymagania, dużo zdających
Matura 2021 - uproszczone wymagania, dużo zdających
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Matura 2021 ma być prostsza. Zmiana wymagań spowodowała dużą liczbę chętnych do przystąpienia do tegorocznego egzaminu. Chce ją pisać wiele osób starszych bez egzaminu dojrzałości albo poprawiających słabe wyniki.

 Matura 2021 kto zdaje

‒ Mamy wysyp zgłoszeń, nawet od osób urodzonych w latach 70. – mówi kierowniczka wydziału matur w Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie. Liczba zainteresowanych powtórnym podejściem do matury wzrosła tu dwukrotnie. Powód? Tegoroczne ułatwienia. Podobne spostrzeżenia mają pracownicy Okręgowej Komisji w Jaworznie, która jest odpowiedzialna za organizacje egzaminów na terenie woj. śląskiego. Tutaj słychać, że rekordy popularności bije matematyka.

REKLAMA

Matura 2021 jakie przedmioty

REKLAMA

Z danych zebranych przez DGP z okręgowych komisji egzaminacyjnych i szkół wynika, że mimo braku konieczności zdawania w tym roku rozszerzonego sprawdzianu, odsetek chętnych do pisania takiego egzaminu jest podobny jak przed rokiem. Uczniów jest mniej ze względu na demografię (rocznik 2002 r. liczy ok. 354 tys. osób, z kolei urodzonych w 2001 r. było niemal 370 tys.), a tych, którzy wybrali rozszerzenie – nadal wielu. Na przykład z danych OKE w Warszawie, odpowiedzialnej za egzaminy mazowieckie, wynika, że tylko 12 proc. osób, które będą po raz pierwszy podchodzić do matury, zrezygnowało z rozszerzenia. Dane gdańskiej komisji pokazują, że chęć do rozszerzenia zgłosiło 58,9 tys. wobec 61,5 tys. przed rokiem. W łódzkiej komisji jest o ok. 2 tys. mniej chętnych. Proporcje są więc podobne.

Nadal najchętniej wybierany jako rozszerzenie jest język angielski. Geografia, którą przykładowo na Mazowszu rok temu wybierał co czwarty maturzysta, w tym roku jest na liście tylko co piątego. Powodem może być zeszłoroczna katastrofa ‒ co trzeci uczeń nie osiągnął nawet 10 proc., a zdobycie 44 proc. plasowało w grupie 10 proc. najlepszych zdających.

Tak się dzieje, mimo że nastąpiły zmiany w wymaganiach do tegorocznego egzaminu z geografii – na poziomie rozszerzonym usunięto niektóre treści o charakterze faktograficznym oraz zagadnienia, które są trudne do omówienia podczas nauki zdalnej.

Matura 2021 prostsza

REKLAMA

W tym roku generalnie matura ma być prostsza. Także z matematyki, gdzie na poziomie podstawowym ograniczono wymagania dotyczące funkcji i graniastosłupów, w całości zredukowano temat brył obrotowych i wymagania z IV etapu edukacyjnego dotyczące ostrosłupów. Jeśli chodzi o język nowożytny, to zmiany są widoczne i na poziomie podstawowym, gdzie ograniczono zakres wymagań podstawy programowej oraz środków gramatycznych, i na rozszerzonym, gdzie zmniejszono zakres środków gramatycznych oraz obniżono ogólny średni poziom biegłości językowej, również w wypowiedziach pisemnych. Do tego tegoroczna matura nie ma części ustnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A jak szkoły oceniają przygotowanie uczniów? Z sondy przeprowadzanej na prośbę DGP przez Ogólnopolskie Forum Oświatowe Nauczycieli i Dyrektorów z 31 szkół aż 58 proc. odpowiedziało, że jest zdecydowanie gorsze niż w latach poprzednich. Poprosiliśmy również o ocenę tegorocznej próbnej matury: czy wypadła lepiej, czy gorzej niż w ubiegłych odsłonach? Na to pytanie odpowiedzi udzieliło 15 szkół, z czego osiem przyznało, że egzamin wypadł słabiej. Dyrektorzy twierdzą, że najbardziej jest to zauważalne w przypadku matematyki. Choć niedociągnięcia widać też w języku polskim. Ich zdaniem najbardziej rzuca się w oczy to, że uczniowie nie czytają lektur, nie piszą rozprawek, stanowczo odzwyczaili się od samodzielności.

Czy maturzystom pomógłby powrót do szkół?

Dlatego na pytanie o to, czy powrót do szkół pomógłby w przygotowaniu do egzaminu, z 23 dyrektorów, którzy udzielili odpowiedzi, aż 16 stwierdziło: zdecydowanie tak.

Daria Chmiel, dyrektor liceum przy młodzieżowym ośrodku „Kąt”, przypomina, że już zeszłoroczna matura odbywała się w pandemii. I wtedy było widać negatywne strony zdalnego nauczania. – Zostaliśmy zaskoczeni sytuacją. Fatalnie poszedł język polski i angielski – wylicza. Zaraz jednak dodaje, że tamto trudne doświadczenie zahartowało nauczycieli i dało wiele do myślenia tegorocznym maturzystom. – Nie było innego wyjścia, jak się dostosować. Próbną maturę (z wydawnictwa Operon) mieliśmy już w grudniu. Wyniki nie odbiegały radykalnie od tych z poprzednich lat. Były dalekie od rewelacyjnych, ale liczę, że na właściwym egzaminie będzie już lepiej.

Dyrektor zwraca uwagę na determinację uczniów. Choć w tym roku, z racji pandemii, nie ma obowiązku zdawania przedmiotu rozszerzonego, w tej szkole zdecydowała się na niego ponad połowa uczniów. – Młodzież ma plany, by iść na studia, rozwijać się. Pandemia w końcu się skończy, a oni wiedzą, że teraz decydują o swojej przyszłości – podkreśla. Najczęstsze wybory maturalne tu to historia, WOS. Ale nie ma jednego faworyta w rankingu.

Adam Rębacz, wicedyrektor warszawskiego LO im. Hoffmanowej, pytany o poziom przygotowania maturzystów odpowiada, że ewidentnie jest niższy. – Owszem, są pewne korzyści płynące ze zdalnego nauczania. Młodzież tak naprawdę uczy się tylko tych przedmiotów, które będzie zdawać, nie traci czasu na dojazdy itp. Ale nieprawdą jest, że w internecie jest wszystko. Jest tu też wiele niesprawdzonych opracowań np. historycznych i nauczyciele stracili kontrolę nad tym, z czego oraz jak czerpią wiedzę uczniowie. Ci, którzy mają wsparcie ze strony rodziny, odnajdują się lepiej, również jeśli chodzi o kwestie merytoryczne. Ale jest też grupa pozostawiona sama sobie.

W tej szkole wybór przedmiotów był oczywisty ze względu na profil liceum. Zdecydowana większość postawiła na biologię, chemię, a gros osób – także na matematykę rozszerzoną. Adam Rębacz trzyma kciuki, ale jest pełen obaw. – Także co do wyboru kierunku studiów ‒ mówi. ‒ Wiele osób myślało, by wyjechać na zagraniczne uczelnie. Przyszłość w pandemii jest jednak wielką niewiadomą. A mając wątpliwości, trudno podejmować przemyślane decyzje.

Wyniki matur 2021

Jak ostatecznie wypadnie matura? Chodzą słuchy, że fatalnie jednak nie będzie. Szczegóły zdradza wicedyrektor liceum w centrum Warszawy. Jego niepokój zmalał po tym, jak szkoły dostały informacje o tym, jakie partie materiału można wykreślić z przygotowań do matury. ‒ Spójrzmy na to, co wykreślono z WOS-u i historii. Na przykład z rewolucji francuskiej mamy uczyć o wydarzeniach, a nie o jej skutkach międzynarodowych. W normalnej sytuacji – niewykonalne. Bo co zrobić potem z wątkiem Napoleona, który na skutkach rewolucji skorzystał? – pyta retorycznie. ‒ Są to więc ewidentnie działania pod arkusz egzaminacyjny. Widać, że MEiN oraz CKE zależy na tym, by wyniki były dobre. ©℗

Autor: Paulina Nowosielska, Klara Klinger, Patrycja Otto

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rosyjski szpieg dostał dostęp do akt śledztwa przeciwko niemu. Zgodnie z prawem? Przeglądał je w kancelarii tajnej ABW i w siedzibie prokuratury

Rosyjski szpieg Paweł Rubcow, zanim został wydany Rosji, otrzymał od prokuratury i ABW dostęp do materiałów śledztwa przeciwko niemu, także tajnych, choć prokuratura mogła mu odmówić z powodu "ochrony interesów państwa" - napisał 5 września 2024 r. dziennik "Rzeczpospolita". Zdaniem prezydenta Andrzeja Dudy obowiązujące obecnie w Polsce przepisy pozwalają, aby nie dopuścić zatrzymanego do akt; zwłaszcza, jeżeli są one ściśle tajne.

W szkołach ruszył program dobrowolnych szczepień przeciw wirusowi HPV. Szczepionka może uchronić przed zachorowaniem na raka

Od 1 września 2024 r. ruszył wspólny program MEN i MZ szczepień przeciw wirusowi HPV. Szczepienia dostępne są dla dzieci po ukończeniu 9. roku życia do ukończenia 14. roku życia. Za zgodą rodziców szczepienie może odbyć się w szkole.

mObywatel: Funkcjonalności aplikacji są stale rozwijane. Trwają prace na ePłatnościami

Mobilna aplikacja mObywatel jest stale rozwijana. Do końca 2025 r. ma być zaimplementowana usługa ePłatności. Dzięki temu za pośrednictwem mObywatela będzie można opłacać urzędowe zobowiązania np. podatek od nieruchomości.

500 plus z NFZ u dentysty. Mało kto o tym wie. Jak skorzystać? Jakie zabiegi obejmuje?

Usuwanie kamienia nazębnego to podstawowy zabieg higieniczny dostępny w ramach NFZ. Roczne, bezpłatne wizyty profilaktyczne u dentysty pozwalają zaoszczędzić nawet 500 złotych. Jakie usługi są wliczone w ten pakiet? Oto szczegóły.

REKLAMA

Godziny lekcyjne skrócone do 30 minut. Powodem wrześniowe upały. MEN zapowiada zmianę przepisów

Dyrektorzy niektórych szkół w Polsce skrócili zajęcia lekcyjne z 45 do 30 minut z powodu wysokich temperatur panujących na początku roku szkolnego 2024/2025. Ministra edukacji Barbara Nowacka zapowiedziała zmiany przepisów dot. organizacji pracy szkół w upały i duże mrozy.

5 proc. podwyżka dla nauczycieli w 2025 r.? Ministra edukacji Barbara Nowacka wnioskowała o wzrost wynagrodzeń nauczycieli o 10 proc.

5 proc. podwyżka dla nauczycieli w 2025 r.? Ministra edukacji Barbara Nowacka wnioskowała o wzrost wynagrodzeń nauczycieli o 10 proc. Pod koniec sierpnia Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na rok 2025.

Samorządy: Bezzwrotne dofinansowanie z KPO na modernizację budynków. Nabór wniosków

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłasza nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Wymiana źródeł ciepła i poprawa efektywności energetycznej szkół”. Wnioski o dofinansowanie będzie można składać od 30 września 2024 r.

Czy Polacy ulegają dezinformacji klimatycznej? Magazynowanie CO2 pod ziemią (technologie CCS) szansą na realizację celów wyznaczonych przez Komisję Europejską

Z najnowszego (sierpień 2024) badania Polsko-Norweskiej Sieci CCS* wynika, że około 2/3 (68%) Polaków interesuje się zmianami klimatu i ekologią a ponad dwie trzecie (77%) uważa, że ograniczenie emisji CO2, to nie jedynie wymóg unijny ale, przez wzgląd na środowisko i dobro naszej planety, rzeczywista potrzeba. Tyleż samo (77%) Polaków widzi zależność pomiędzy zmianami klimatu a nadmiernymi emisjami dwutlenku węgla do atmosfery. Co więcej, mimo dość niskiej znajomości technologii CCS, bo 70% Polaków nigdy o nich nie słyszało, aż 72% Polaków intuicyjnie czuje, że aby powstrzymać zmiany klimatyczne konieczne jest sięgnięcie po nowe metody redukcji emisji, w tym właśnie metody ich wychwytywania zanim trafią do atmosfery. A na tym właśnie polegają technologie CCS, które nie tylko wychwytują, ale też umożliwiają bezpieczne magazynowanie CO2. A zatem warto przyjrzeć się im bliżej, by przekonać się, że ich wdrożenie, to właściwy kierunek dla Polski.

REKLAMA

Przełomowy raport ujawnia: Europa Środkowo-Wschodnia blokuje własny potencjał w walce z kryzysem klimatycznym

Klimat nie czeka, a polityka klimatyczna Europy Środkowo-Wschodniej stoi na rozdrożu. Nowy raport ujawnia, że region marnuje swoje szanse na dekarbonizację i zrównoważony rozwój. Choć konkurencyjne rynki energii mogą redukować emisje szybciej, prywatny sektor wciąż napotyka na liczne bariery, które hamują tempo zmian. Czas na pilną rewizję polityki klimatycznej!

Cyfrowe usługi publiczne: Popularna aplikacja mObywatel zyskuje nowe funkcjonalności

Aplikację mObywatel łącznie pobrano 19 mln razy. Najczęściej wykorzystywanymi funkcjonalnościami w mObywatelu jest zastrzeganie numeru PESEL. W przyszłym roku planowane jest rozszerzenie płatności o cyfrowe portfele Apple Pay i Google Pay.

REKLAMA