System informacji w ochronie zdrowia
REKLAMA
System informacji w ochronie zdrowia utworzą następujące bazy danych:
REKLAMA
- dotyczące świadczeń opieki zdrowotnej (udzielonych, udzielanych i planowanych),
- dotyczące usługodawców,
- dotyczące usługobiorców (pacjentów korzystających ze świadczeń i osób uprawnionych do korzystania z nich).
System ten będzie gromadził i przetwarzał dane udostępnione przez podmioty prowadzące rejestry medyczne i publiczne oraz podmioty świadczące usługi. Dane dotyczące pacjentów będą dość szczegółowe – począwszy od podstawowym danych teleadresowych, poprzez dane medyczne i informacje o stopniu niepełnosprawności, aż do wykształcenia i stanu cywilnego.
Podmioty świadczące usługi będą mogły prowadzić dokumentację medyczną w formie papierowej lub elektronicznej do 2014 r. Po tym terminie podstawowa formą prowadzenia dokumentacji będzie forma elektroniczna.
REKLAMA
Wszelkie informacje dotyczące świadczeń gromadzone będą w Systemie Informacji Medycznej (SIM). Będą to także dane dotyczące pracowników medycznych, cen udzielonych świadczeń, oraz wspomniane wcześniej dane dotyczące pacjentów. Placówki ochrony zdrowia będą umieszczać dane w taki sposób aby umożliwić ich późniejsze wykorzystanie przez innych usługodawców np. do celów diagnostycznych, leczniczych, lub zaopatrzenia pacjentów w niezbędne środki medyczne.
Z tej ogromnej bazy danych użytkownicy będą korzystać zgodnie z uprawnieniami przysługującymi im na podstawie innych przepisów. Np. pacjenci będą mogli sprawdzać swój status na liście oczekujących na świadczenie, pracownicy medyczni uzyskają dostęp do danych niezbędnych do wykonywania pracy, jednostki samorządu terytorialnego i wojewodowie będą korzystać z baz danych tylko w zakresie koniecznym do wykonywania ustawowych zadań.
Większość przepisów ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz.U. Nr 113 Poz. 657) wejdzie w życie 1 stycznia 2012 r.
Czytaj także: Nowe możliwości przekształcenia szpitali w spółki kapitałowe>>
REKLAMA
REKLAMA