REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Whistleblowing – rejestr zgłoszeń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Whistleblowing – rejestr zgłoszeń./ Shutterstock
Whistleblowing – rejestr zgłoszeń./ Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Został mniej niż miesiąc do wdrożenia systemów dla sygnalistów przez podmioty prawne w sektorze publicznym, a więc i jednostek samorządu terytorialnego oraz podmioty w sektorze prywatnym.

Pojawił się projekt ustawy.  Ostatnio napisałem artykuł o regulaminie zgłoszeń wewnętrznym, warto jednak pamiętać też o rejestrze zgłoszeń.

REKLAMA

REKLAMA

Czego w tym zakresie rejestru zgłoszeń wymaga Dyrektywa o Sygnalistach?

Dyrektywa o sygnalistach nakłada obowiązek prowadzenia rejestrów wszystkich zgłoszeń zarówno przy zgłoszeniach wewnętrznych jak i zewnętrznych (oczywiście rejestr zgłoszeń zewnętrznych prowadzą odpowiednie organy). Przy czym rejestry należy prowadzić zgodnie z wymogami w zakresie poufności.

Przy okazji wspomnę, że zgodnie z Dyrektywą zgłoszenia powinny być przechowywane  nie dłużej, niż jest to konieczne i proporcjonalne, aby zapewnić zgodność z wymogami ustanowionymi w niniejszej dyrektywie lub innymi wymogami ustanowionymi w prawie unijnym lub krajowym.

Czego w tym zakresie rejestrów zgłoszeń wymaga projekt ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa?

Projekt ustawy wymaga podmiot zobowiązany do wdrożenia kanałów zgłoszeniowych i prowadzenia postępowań następczych prowadził rejestr zgłoszeń wewnętrznych.

REKLAMA

Wpisów do rejestru będzie dokonywało się na podstawie zgłoszeń wewnętrznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z projektem ustawy, w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych powinny być gromadzone  następujące dane:

1)         numer sprawy;

2)         przedmiot naruszenia;

3)         datę dokonania zgłoszenia wewnętrznego;

4)         informację o podjętych działaniach następczych; 

5)         datę zakończenia sprawy.

Jak długo powinny być przechowywane dane w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych?

Zgodnie z projektem ustawy, dane w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych są przechowane przez okres 5 lat od dnia przyjęcia zgłoszenia. Zakładam, że ustawodawca zakłada, że zgłoszenia tez będą przechowywane przez okres 5 lat.

Biorąc pod uwagę okres przedawnienia pewnych przestępstw oraz szybkość prowadzenia śledztw i dochodzeń, okres 5 letni wydaje m się w pewnych przypadkach zbyt krótki.

W jakie formie powinien być prowadzony rejestr zgłoszeń wewnętrznych?

Projekt ustawy na ten temat milczy. Według mnie może być prowadzony w formie papierowej lub elektronicznej. Każde to rozwiązania ma swoje plusy i minusy.

Przy okazji wspomnę, że nie widzę powodu by nie dodać parę elementów do rejestru. Oczywiście trzeba przy tym przestrzegać chociażby zasady proporcjonalności.

A kto i na jakich zasadach będzie prowadził rejestr zgłoszeń zewnętrznych według projektu ustawy?

Zgodnie z projektem ustawy rejestr zgłoszeń zewnętrznych będzie prowadził organ centralny oraz właściwy organ publiczny.

Wpisy do rejestru zgłoszeń zewnętrznych będzie się dokonywać na podstawie zgłoszenia zewnętrznego.

W rejestrze zgłoszeń zewnętrznych będą gromadzone następujące dane:

  1. numer sprawy;
  2. przedmiot naruszenia;
  3. datę dokonania zgłoszenia zewnętrznego;
  4. etap postępowania;
  5. datę zakończenia sprawy;
  6. informacje o niepodejmowaniu dalszych działań w przypadku, gdy w zgłoszeniu zewnętrznym dotyczącym sprawy będącej już przedmiotem wcześniejszego zgłoszenia nie zawarto istotnych nowych informacji na temat naruszeń w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem zewnętrznym.;
  7. szacunkową szkodę majątkową, jeżeli została stwierdzona, oraz kwoty odzyskane w wyniku postępowań dotyczących naruszeń będących przedmiotem zgłoszeń zewnętrznych.

Co ciekawe projekt ustawy mówi, że w przypadku zgłoszeń zewnętrznych złożonych w formie dokumentu elektronicznego rejestr zgłoszeń zewnętrznych jest prowadzony w systemie teleinformatycznym. Powstaje pytanie, czy rejestr zgłoszeń ustnych lub analogowych, też może być prowadzony w systemie teleinformatycznym. Według mnie może. Ale projektowane przepisy w tym zakresie mogą budzić wątpliwości.

Dane w rejestrze zgłoszeń zewnętrznych są przechowane przez okres 5 lat od dnia przyjęcia zgłoszenia.

Na koniec chciałbym przypomnieć, że oczywiście prawidłowo sporządzona procedura czy dobrze prowadzony rejestr zgłoszeń są ważne ale ani nie są najważniejszym elementem systemu przyjmowania zgłoszeń od sygnalistów, prowadzenia postępowań następczych i ochrony sygnalistów przed działaniami odwetowymi ani nie są jedynymi elementami przedmiotowego systemu.

Paweł Ludwiczak

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA