REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Whistleblowing – rejestr zgłoszeń

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Whistleblowing – rejestr zgłoszeń./ Shutterstock
Whistleblowing – rejestr zgłoszeń./ Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Został mniej niż miesiąc do wdrożenia systemów dla sygnalistów przez podmioty prawne w sektorze publicznym, a więc i jednostek samorządu terytorialnego oraz podmioty w sektorze prywatnym.

Pojawił się projekt ustawy.  Ostatnio napisałem artykuł o regulaminie zgłoszeń wewnętrznym, warto jednak pamiętać też o rejestrze zgłoszeń.

REKLAMA

REKLAMA

Czego w tym zakresie rejestru zgłoszeń wymaga Dyrektywa o Sygnalistach?

Dyrektywa o sygnalistach nakłada obowiązek prowadzenia rejestrów wszystkich zgłoszeń zarówno przy zgłoszeniach wewnętrznych jak i zewnętrznych (oczywiście rejestr zgłoszeń zewnętrznych prowadzą odpowiednie organy). Przy czym rejestry należy prowadzić zgodnie z wymogami w zakresie poufności.

Przy okazji wspomnę, że zgodnie z Dyrektywą zgłoszenia powinny być przechowywane  nie dłużej, niż jest to konieczne i proporcjonalne, aby zapewnić zgodność z wymogami ustanowionymi w niniejszej dyrektywie lub innymi wymogami ustanowionymi w prawie unijnym lub krajowym.

Czego w tym zakresie rejestrów zgłoszeń wymaga projekt ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa?

Projekt ustawy wymaga podmiot zobowiązany do wdrożenia kanałów zgłoszeniowych i prowadzenia postępowań następczych prowadził rejestr zgłoszeń wewnętrznych.

REKLAMA

Wpisów do rejestru będzie dokonywało się na podstawie zgłoszeń wewnętrznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z projektem ustawy, w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych powinny być gromadzone  następujące dane:

1)         numer sprawy;

2)         przedmiot naruszenia;

3)         datę dokonania zgłoszenia wewnętrznego;

4)         informację o podjętych działaniach następczych; 

5)         datę zakończenia sprawy.

Jak długo powinny być przechowywane dane w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych?

Zgodnie z projektem ustawy, dane w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych są przechowane przez okres 5 lat od dnia przyjęcia zgłoszenia. Zakładam, że ustawodawca zakłada, że zgłoszenia tez będą przechowywane przez okres 5 lat.

Biorąc pod uwagę okres przedawnienia pewnych przestępstw oraz szybkość prowadzenia śledztw i dochodzeń, okres 5 letni wydaje m się w pewnych przypadkach zbyt krótki.

W jakie formie powinien być prowadzony rejestr zgłoszeń wewnętrznych?

Projekt ustawy na ten temat milczy. Według mnie może być prowadzony w formie papierowej lub elektronicznej. Każde to rozwiązania ma swoje plusy i minusy.

Przy okazji wspomnę, że nie widzę powodu by nie dodać parę elementów do rejestru. Oczywiście trzeba przy tym przestrzegać chociażby zasady proporcjonalności.

A kto i na jakich zasadach będzie prowadził rejestr zgłoszeń zewnętrznych według projektu ustawy?

Zgodnie z projektem ustawy rejestr zgłoszeń zewnętrznych będzie prowadził organ centralny oraz właściwy organ publiczny.

Wpisy do rejestru zgłoszeń zewnętrznych będzie się dokonywać na podstawie zgłoszenia zewnętrznego.

W rejestrze zgłoszeń zewnętrznych będą gromadzone następujące dane:

  1. numer sprawy;
  2. przedmiot naruszenia;
  3. datę dokonania zgłoszenia zewnętrznego;
  4. etap postępowania;
  5. datę zakończenia sprawy;
  6. informacje o niepodejmowaniu dalszych działań w przypadku, gdy w zgłoszeniu zewnętrznym dotyczącym sprawy będącej już przedmiotem wcześniejszego zgłoszenia nie zawarto istotnych nowych informacji na temat naruszeń w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem zewnętrznym.;
  7. szacunkową szkodę majątkową, jeżeli została stwierdzona, oraz kwoty odzyskane w wyniku postępowań dotyczących naruszeń będących przedmiotem zgłoszeń zewnętrznych.

Co ciekawe projekt ustawy mówi, że w przypadku zgłoszeń zewnętrznych złożonych w formie dokumentu elektronicznego rejestr zgłoszeń zewnętrznych jest prowadzony w systemie teleinformatycznym. Powstaje pytanie, czy rejestr zgłoszeń ustnych lub analogowych, też może być prowadzony w systemie teleinformatycznym. Według mnie może. Ale projektowane przepisy w tym zakresie mogą budzić wątpliwości.

Dane w rejestrze zgłoszeń zewnętrznych są przechowane przez okres 5 lat od dnia przyjęcia zgłoszenia.

Na koniec chciałbym przypomnieć, że oczywiście prawidłowo sporządzona procedura czy dobrze prowadzony rejestr zgłoszeń są ważne ale ani nie są najważniejszym elementem systemu przyjmowania zgłoszeń od sygnalistów, prowadzenia postępowań następczych i ochrony sygnalistów przed działaniami odwetowymi ani nie są jedynymi elementami przedmiotowego systemu.

Paweł Ludwiczak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA