REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Whistleblowing – rejestr zgłoszeń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Whistleblowing – rejestr zgłoszeń./ Shutterstock
Whistleblowing – rejestr zgłoszeń./ Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Został mniej niż miesiąc do wdrożenia systemów dla sygnalistów przez podmioty prawne w sektorze publicznym, a więc i jednostek samorządu terytorialnego oraz podmioty w sektorze prywatnym.

Pojawił się projekt ustawy.  Ostatnio napisałem artykuł o regulaminie zgłoszeń wewnętrznym, warto jednak pamiętać też o rejestrze zgłoszeń.

REKLAMA

Czego w tym zakresie rejestru zgłoszeń wymaga Dyrektywa o Sygnalistach?

Dyrektywa o sygnalistach nakłada obowiązek prowadzenia rejestrów wszystkich zgłoszeń zarówno przy zgłoszeniach wewnętrznych jak i zewnętrznych (oczywiście rejestr zgłoszeń zewnętrznych prowadzą odpowiednie organy). Przy czym rejestry należy prowadzić zgodnie z wymogami w zakresie poufności.

Przy okazji wspomnę, że zgodnie z Dyrektywą zgłoszenia powinny być przechowywane  nie dłużej, niż jest to konieczne i proporcjonalne, aby zapewnić zgodność z wymogami ustanowionymi w niniejszej dyrektywie lub innymi wymogami ustanowionymi w prawie unijnym lub krajowym.

Czego w tym zakresie rejestrów zgłoszeń wymaga projekt ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa?

Projekt ustawy wymaga podmiot zobowiązany do wdrożenia kanałów zgłoszeniowych i prowadzenia postępowań następczych prowadził rejestr zgłoszeń wewnętrznych.

Wpisów do rejestru będzie dokonywało się na podstawie zgłoszeń wewnętrznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z projektem ustawy, w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych powinny być gromadzone  następujące dane:

1)         numer sprawy;

2)         przedmiot naruszenia;

3)         datę dokonania zgłoszenia wewnętrznego;

4)         informację o podjętych działaniach następczych; 

5)         datę zakończenia sprawy.

Jak długo powinny być przechowywane dane w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych?

Zgodnie z projektem ustawy, dane w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych są przechowane przez okres 5 lat od dnia przyjęcia zgłoszenia. Zakładam, że ustawodawca zakłada, że zgłoszenia tez będą przechowywane przez okres 5 lat.

Biorąc pod uwagę okres przedawnienia pewnych przestępstw oraz szybkość prowadzenia śledztw i dochodzeń, okres 5 letni wydaje m się w pewnych przypadkach zbyt krótki.

W jakie formie powinien być prowadzony rejestr zgłoszeń wewnętrznych?

Projekt ustawy na ten temat milczy. Według mnie może być prowadzony w formie papierowej lub elektronicznej. Każde to rozwiązania ma swoje plusy i minusy.

Przy okazji wspomnę, że nie widzę powodu by nie dodać parę elementów do rejestru. Oczywiście trzeba przy tym przestrzegać chociażby zasady proporcjonalności.

A kto i na jakich zasadach będzie prowadził rejestr zgłoszeń zewnętrznych według projektu ustawy?

Zgodnie z projektem ustawy rejestr zgłoszeń zewnętrznych będzie prowadził organ centralny oraz właściwy organ publiczny.

Wpisy do rejestru zgłoszeń zewnętrznych będzie się dokonywać na podstawie zgłoszenia zewnętrznego.

W rejestrze zgłoszeń zewnętrznych będą gromadzone następujące dane:

  1. numer sprawy;
  2. przedmiot naruszenia;
  3. datę dokonania zgłoszenia zewnętrznego;
  4. etap postępowania;
  5. datę zakończenia sprawy;
  6. informacje o niepodejmowaniu dalszych działań w przypadku, gdy w zgłoszeniu zewnętrznym dotyczącym sprawy będącej już przedmiotem wcześniejszego zgłoszenia nie zawarto istotnych nowych informacji na temat naruszeń w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem zewnętrznym.;
  7. szacunkową szkodę majątkową, jeżeli została stwierdzona, oraz kwoty odzyskane w wyniku postępowań dotyczących naruszeń będących przedmiotem zgłoszeń zewnętrznych.

Co ciekawe projekt ustawy mówi, że w przypadku zgłoszeń zewnętrznych złożonych w formie dokumentu elektronicznego rejestr zgłoszeń zewnętrznych jest prowadzony w systemie teleinformatycznym. Powstaje pytanie, czy rejestr zgłoszeń ustnych lub analogowych, też może być prowadzony w systemie teleinformatycznym. Według mnie może. Ale projektowane przepisy w tym zakresie mogą budzić wątpliwości.

Dane w rejestrze zgłoszeń zewnętrznych są przechowane przez okres 5 lat od dnia przyjęcia zgłoszenia.

Na koniec chciałbym przypomnieć, że oczywiście prawidłowo sporządzona procedura czy dobrze prowadzony rejestr zgłoszeń są ważne ale ani nie są najważniejszym elementem systemu przyjmowania zgłoszeń od sygnalistów, prowadzenia postępowań następczych i ochrony sygnalistów przed działaniami odwetowymi ani nie są jedynymi elementami przedmiotowego systemu.

Paweł Ludwiczak

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania cholesterolu w bilansie sześciolatka. Od kiedy?

Od 5 maja do programu badań bilansu zdrowia sześciolatka wchodzi lipidogram. Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak uważa to za ogromny sukces, bo zwiększy się świadomość, że choroby serca mogą dotykać także młodych.

Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

REKLAMA

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA