Ustawa o ochronie odbiorców gazu będzie uzgadniana z KE

REKLAMA
REKLAMA
Poinformował o tym wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki podczas posiedzenia komisji senackiej, która zajmowała się tym aktem.
REKLAMA
REKLAMA
Podczas posiedzenia komisji senacki legislator wyraził wątpliwość, czy nie występuje obowiązek poinformowania Komisji Europejskiej o rozwiązaniach ustawy, oraz czy rekompensata dla sprzedawców gazu nie stanowi pomocy publicznej. Problemem jest to, że ustawa chroni sektor publiczny i konsumentów. Natomiast wsparcie rządu dla firm prywatnych może naruszać prawo unijne.
Ustawa o ochronie odbiorców gazu - problem niedozwolonej pomocy publicznej
Oczywiście po przyjęciu ustawy rząd będzie występował do Komisji Europejskiej z uzgodnieniami. Natomiast jeszcze raz podkreślam, że przygotowując projekt ustawy, dokładaliśmy wszelkich starań, żeby w żaden sposób nie przekroczyć przepisów unijnych zwłaszcza w zakresie niedozwolonej pomocy publicznej. Ten katalog odbiorców wrażliwych, który wprowadziliśmy do ochrony taryfowej na poziomie ustalonej taryfy przez Prezesa URE, jest zawężony do działalności organizacji poza działalnością biznesową" - podkreślił Małecki.
Ustawa o ochronie odbiorców gazu – państwo nie może dotować firm
"Wiemy, że funkcjonujemy na wspólnym rynku europejskim i nie możemy uprzywilejować polskich podmiotów prowadzących biznes w taki sposób, że działalność gospodarcza będzie dotowana przez państwo w postaci niższych taryf gazowych. Te rekompensaty za sprzedaż gazu (...) dotyczą sprzedawców gazu" - podkreślał.
REKLAMA
Ustawa o ochronie odbiorców gazu chroni sektor publiczny
Uchwalona przez Sejm ustawa o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców paliw gazowych zakłada, że z zatwierdzanych przez prezesa URE taryf na gaz - obok gospodarstw domowych, które korzystają z nich obecnie - korzystać będą mogli także inni wymienieni odbiorcy.
Mają to być: podmioty zapewniające świadczenie opieki zdrowotnej, jednostki organizacyjne pomocy społecznej, noclegownie i ogrzewalnie, jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, podmioty systemu oświaty, uczelnie i instytucje prowadzące działalność dydaktyczną i naukowo-badawczą, podmioty prowadzące żłobki i przedszkola, kościoły i inne związki wyznaniowe, podmioty prowadzące działalność kulturalną oraz archiwalną, a także ochotnicze straże pożarne. Z ochrony taryfowej będą mogły skorzystać także inne niż uczelnie instytucje, które tworzą system szkolnictwa wyższego i nauki i realizują zadania polegające na działalności dydaktycznej i naukowo - badawczej.
Wspólnoty mieszkaniowe i spółdzielnie automatycznie zostaną objęte taryfami. Zarządcy mają składać oświadczenia, w których deklarują, jaką część kupowanego przez nich gazu trafia na cele inne niż mieszkaniowe. Część ta będzie wyłączona z taryfowania.
Ustawa wyklucza możliwość podwyższenia cen i stawek taryfowych gazu w 2022 r. Przewiduje, że ceny paliw gazowych zostaną zamrożone na poziomie cen zawartych w taryfie tzw. sprzedawcy z urzędu, ustalonej na okres 1 stycznia – 31 grudnia 2022 r. Cena ta ma charakter ceny maksymalnej, co oznacza, że wobec odbiorców, którzy wcześniej zawarli umowę z dostawcą, przewidującą niższą cenę, stosuje się tę niższą cenę do czasu wygaśnięcia umowy. Sprzedawcy gazu, którzy nie zastosują się do obowiązku stosowania zamrożonych cen i stawek, będą podlegać karze pieniężnej w wysokości nie niższej niż 1 mln zł i nie wyższej niż 15 proc. przychodu.
Jednocześnie ustawa przewiduje, że sprzedawcom gazu do odbiorców objętych taryfami będzie przysługiwać rekompensata - różnica między faktyczną ceną zakupu a ceną sprzedaży według taryfy. W przypadku sprzedawcy z urzędu rekompensata to różnica między cenami cennikowymi na 1 stycznia 2022 r. a jego taryfą.
opracował Tomasz Król
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA