REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną - otwarcie 17 września 2022 r.

Przekop Mierzei Wiślanej. Kanał żeglugowy od 17 września 2022 roku
Przekop Mierzei Wiślanej. Kanał żeglugowy od 17 września 2022 roku
East News

REKLAMA

REKLAMA

Oficjalne otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną nastąpi 17 września 2022 roku - poinformował wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Wskazał, że postęp budowy I etapu, czyli wykonania kanału żeglugowego, wynosi 90 proc.

Kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej od 17 września

"17 września zostanie otwarty kanał (przez Mierzeję Wiślaną) i przepłyną nim pierwsze jednostki" - powiedział Gróbarczyk podczas konferencji prasowej w dniu 6 kwietnia.

REKLAMA

REKLAMA

Dodał, że to inwestycja szczególna, która ma charakter przełomowy, a zatem data też musi być szczególna.

"W kontekście tragedii, która dzieje się na Ukrainie, agresji Rosji i tych działań, które były wymierzone w inwestycję, to data 17 września odwraca historię. Jednostki, które będą wpływały (przez kanał - PAP) otworzą nową drogę wodną. Drogę, która tyle lat była zamknięta i sterowana przez stronę rosyjską" - podkreślił wiceminister infrastruktury podczas konferencji na budowie kanału.

Gróbarczyk dodał, że "jest to ostatni akwen, ostatnie miejsce w Polsce, które cały czas podlegało ingerencji i interwencji strony rosyjskiej". Wskazał, że otwarcie nowej drogi wodnej będzie bardzo ważnym momentem dla władz państwowych. "Wszyscy Polacy, którzy będą chcieli uczestniczyć w otwarciu nowej drogi przez Mierzeję Wiślaną, są zaproszeni" - dodał.

REKLAMA

Na jakim etapie jest przekop Mierzei Wiślanej?

Mówiąc o zaawansowaniu prac wskazał, że postęp budowy I etapu, czyli wykonaniu kanału żeglugowego, wynosi 90 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Ta droga była niezwykle trudna w realizacji, począwszy od forsowania całej idei czy też rozwiązań, które wybraliśmy. Pamiętamy, że miały to być Piaski, potem Skowronki, a ostatecznie jesteśmy tutaj w Nowym Świecie. Cały ten proces był niezwykle dla nas skomplikowany. Były protesty. Dziś wiemy, że niekoniecznie musiały wynikać ze względów ekologicznych. Mogły być stymulowane w ramach próby blokowania tej inwestycji" - dodał wiceminister.

Przypomniał, że strona rządowa musiała się też tłumaczyć z planów inwestycyjnych w Komisji Europejskiej. Jak dodał, "determinacja przede wszystkim rządu, premiera i wszystkich zaangażowanych w inwestycję, w tym dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, przebiega w kierunku zbliżającego się końca realizacji".

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski ocenił, że nowa droga wodna to nowe perspektywy. Podkreślił, że ważnym momentem dla wykonawcy będzie zalanie śluzy. Ponadto, wykonawca będzie przygotowywał kolejne elementy do odbiorów. Przypomniał, że inwestycja składa się jeszcze z dwóch zadań, z których pierwsze dotyczyło obudowy rzeki Elbląg i budowy mostu w Nowakowie, oraz drugiego - pogłębienia drogi wodnej przez Zalew Wiślany i rzekę Elbląg.

Prezes NDI Małgorzata Winiarek-Gajewska wyjaśniła, że roboty prowadzone są w dalszym ciągu na wschodnim falochronie i na sztucznej wyspie. Trwają testy śluzy i mostów. Mosty - południowy i północny oraz kapitanat Nowy Świat mają już pozwolenia na użytkowanie.

Przekop kanału Mierzei Wiślanej - co obejmuje?

Przekop kanału Mierzei Wiślanej obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć oraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, a także nowy układ drogowy z mostami obrotowymi i budowę sztucznej wyspy na Zalewie.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

autor: Agnieszka Libudzka

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA