REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tunel pod Dworcem Wschodnim w Warszawie. Miasto i PKP PLK podpisały porozumienie

Tunel pod Dworcem Wschodnim w Warszawie. Miasto i PKP PLK podpisały porozumienie
Tunel pod Dworcem Wschodnim w Warszawie. Miasto i PKP PLK podpisały porozumienie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Miasto sfinansuje projekt tunelu pod Dworcem Wschodnim a PKP PLK włączą ten projekt w dokumentację przebudowy stacji Warszawa Wschodnia. Właśnie podpisano porozumienie w tej sprawie – poinformował w poniedziałek 23 maja 2022 r. stołeczny ratusz.

Tunel i nowa ul. Tysiąclecia pod stacją Warszawa Wschodnia

Nowe połączenie drogowe i tunel w ciągu planowanej ul. Tysiąclecia (pod układem torowym stacji kolejowej Warszawa Wschodnia) są bardzo potrzebne. Infrastruktura kolejowa stanowi barierę przestrzenną na obszarze Pragi i ważne jest każde nowe powiązanie w układzie transportowym tej części Warszawy. Dodatkowo przekształcenia funkcjonalne obszarów otaczających rejon Dworca Wschodniego będą powodowały wzrost ruchu w tym rejonie. Wykazały to prognozy wykonane w ramach prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

REKLAMA

REKLAMA

Sama Warszawa Wschodnia ma być docelowo najważniejszym węzłem przesiadkowym po prawej stronie Wisły, integrującym kolej dalekobieżną, podmiejską, metro, tramwaje, autobusy miejskie oraz transport autobusowy o znaczeniu ponadregionalnym, przy zapewnieniu odpowiednich warunków dla ruchu pieszego i rowerowego. Wizja tego węzła powstaje obecnie na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego – opracowanie jest dofinansowane ze środków UE w ramach CEF.

Modernizacja linii średnicowej i planowana gruntowna przebudowa stacji Warszawa Wschodnia jest w zasadzie jedynym dogodnym momentem na równoległą realizację nowego układu ulicznego i przeprawy tunelowej. Istotą podpisanego właśnie porozumienia jest uzyskanie spójnej dokumentacji budowlanej uwzględniającej w ramach inwestycji kolejowej wszystkie niezbędne rozwiązania umożliwiające równoległą realizację inwestycji drogowej – dotyczy to m.in. usunięcia wszelkich niezbędnych kolizji.

Trasa Tysiąclecia

Przedsięwzięcie jest elementem nowej koncepcji zagospodarowania Trasy Tysiąclecia, która połączy Pragę-Północ z Pragą-Południe, 15 maja zakończyły się konsultacje społeczne tego projektu. Przez lata planowano tutaj budowę szerokiej arterii, która nigdy nie powstała. W tym czasie zmieniły się potrzeby miasta. Teraz stolica przedstawia propozycję wykorzystania dawnej rezerwy pod Trasę Tysiąclecia na odcinku od alei Solidarności do ul. Grochowskiej. Teren ma lepiej pasować do wymogów nowoczesnego i bardziej zielonego miasta oraz potrzeb jego mieszkanek i mieszkańców. Warszawa odchodzi od budowania szerokich arterii tuż pod oknami domów mieszkalnych. Zamienia je na lokalne połączenia i trasy pieszo-rowerowe, wkomponowane w zieleń oraz wysokiej jakości przestrzeń publiczną.

REKLAMA

Miasto chce zastosować nowe rozwiązania z zakresu mobilności. Planuje połączenie całości terenu ciągiem dróg rowerowych, stworzenie licznych miejsc przyjaznych pieszym. Zostaną wytyczone lokalne drogi dla ruchu samochodowego oraz trasa dla tramwaju. Zaproponowano cały układ wzajemnie powiązanych nowych placów i skwerów oraz rozwiązania dotyczące małej architektury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak będzie wyglądał tunel?

Koncepcja przekroju tunelu zakłada ulicę po jednym pasie w każdym kierunku (dodatkowe pasy pojawią się w obrębie samych skrzyżowań z Kijowską i Żupniczą). Po zachodniej stronie ulicy – bliżej Dworca Wschodniego – będzie miejsce na linię tramwajową i przystanek umiejscowiony przed samym wlotem do tunelu z bezpośrednimi wejściami na perony podmiejskie (6 i 7). Takie ulokowanie przystanku spowoduje, że pasażerowie tramwaju zainteresowani przesiadką na pociąg nie będą musieli przekraczać jezdni. Po obu stronach układu będą chodniki i drogi dla rowerów. (PAP)

wnk/ lena/

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA