REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ostatnie dni na ustanowienie pełnomocnika wyborczego

REKLAMA

Do czwartku 29 września wyborcy niepełnosprawni i osoby starsze mogą ustanowić pełnomocnika, który zagłosuje w ich imieniu w wyborach parlamentarnych 9 października.

Za pośrednictwem pełnomocnika zagłosować mogą niepełnosprawni o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, a także wyborcy, którzy najpóźniej w dniu wyborów kończą 75 lat.

REKLAMA

REKLAMA

Aby skorzystać z tego rozwiązania, najpóźniej do czwartku 29 września wyborca musi złożyć odpowiedni wniosek do urzędu gminy; co ważne - nie musi tego robić osobiście.

Wniosek powinien zawierać:

- nazwisko i imię (imiona),

REKLAMA

- imię ojca,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- datę urodzenia,

- numer PESEL,

- adres zamieszkania - zarówno wyborcy, jak i osoby, której ma być udzielone pełnomocnictwo do głosowania.

- wyraźne oznaczenie wyborów, których dotyczy pełnomocnictwo do głosowania (wybory do Sejmu RP i Senatu RP).

Do wniosku trzeba dołączyć:

- kopię aktualnego orzeczenia stopnia niepełnosprawności osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania;

- pisemną zgodę osoby mającej być pełnomocnikiem, zawierającą jej nazwisko i imię (imiona) oraz adres zamieszkania, a także nazwisko i imię (imiona) osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania.

Po takim zgłoszeniu urzędnik umawia się na sporządzenie aktu pełnomocnictwa w mieszkaniu wyborcy lub innym wskazanym przez niego miejscu.

Akt pełnomocnictwa urzędnik sporządza w trzech egzemplarzach: dla wyborcy udzielającego pełnomocnictwa, pełnomocnika oraz dla urzędu gminy.

Bardzo ważne jest to, że pełnomocnik udający się w dniu wyborów na głosowanie musi wziąć ze sobą akt pełnomocnictwa. Bez niego nie będzie mógł bowiem oddać głosu.

Istotne jest również to, że wyborca ma prawo do cofnięcia pełnomocnictwa.

W takim przypadku najpóźniej na dwa dni przed wyborami musi przekazać stosowne oświadczenie wójtowi gminy, w której sporządzono akt pełnomocnictwa lub doręczyć takie oświadczenie właściwej obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania.

Warto pamiętać, że pełnomocnictwo można przyjąć tylko od jednej osoby (chyba że drugą będzie osoba najbliższa, np. mąż, żona, matka itd.).

Pełnomocnikiem powinna być osoba wpisana do rejestru wyborców w tej samej gminie.

Osoby niepełnosprawne, które wcześniej zgłosiły chęć głosowania korespondencyjnego, nie mogą ustanowić swojego pełnomocnika. Z instytucji pełnomocnika mogą skorzystać jedynie wyborcy głosujący w kraju.

Osoby niepełnosprawne mogą prosić samorządy o pomoc przy zbliżających się wyborach. Samorządy są zobowiązane do jej udzielenia. Należy jednak w terminie poinformować je o takiej potrzebie.

Niepełnosprawni mają prawo do otrzymania pełnej informacji - zarówno telefonicznie, jak i pisemnie do domu - o tym, kiedy są wybory, jakie zasady głosowania obowiązują, z jakich możliwości mogą skorzystać, a także jakie komitety i jacy kandydaci ubiegają się o fotele poselskie i senatorskie.

Wyborcy, potrzebujący informacji związanych z wyborami, mogą dowolną drogą zgłosić takie zapotrzebowanie do właściwego wójta, burmistrza lub prezydenta. W praktyce odbywać się to będzie poprzez wydział urzędu gminy czy miasta odpowiedzialny za przeprowadzenie wyborów - można np. prosić o połączenie telefoniczne przez centralę urzędu.

Pod darmowym numerem infolinii Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji osoby niepełnosprawne mogą otrzymać informacje o udogodnieniach w nadchodzących wyborach parlamentarnych. Pod numerem 800 330 330 wyborcy mogą odsłuchać nagraną informację o takich udogodnieniach.

Według danych PKW, w ostatnich wyborach parlamentarnych w 2007 r. z głosowania musiało zrezygnować 1-2 mln osób, mających ograniczone możliwości ruchowe.

Możliwość głosowania przez pełnomocnika funkcjonowała już w poprzednich wyborach prezydenckich oraz samorządowych. Według danych PKW, w ubiegłorocznych wyborach prezydenckich skorzystało z takiej niej ok. 11 tys. osób. 

Czytaj także: Pełnomocnictwo do głosowania w wyborach samorządowych>>

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA