REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ostatnie dni na ustanowienie pełnomocnika wyborczego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do czwartku 29 września wyborcy niepełnosprawni i osoby starsze mogą ustanowić pełnomocnika, który zagłosuje w ich imieniu w wyborach parlamentarnych 9 października.

Za pośrednictwem pełnomocnika zagłosować mogą niepełnosprawni o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, a także wyborcy, którzy najpóźniej w dniu wyborów kończą 75 lat.

REKLAMA

REKLAMA

Aby skorzystać z tego rozwiązania, najpóźniej do czwartku 29 września wyborca musi złożyć odpowiedni wniosek do urzędu gminy; co ważne - nie musi tego robić osobiście.

Wniosek powinien zawierać:

- nazwisko i imię (imiona),

REKLAMA

- imię ojca,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- datę urodzenia,

- numer PESEL,

- adres zamieszkania - zarówno wyborcy, jak i osoby, której ma być udzielone pełnomocnictwo do głosowania.

- wyraźne oznaczenie wyborów, których dotyczy pełnomocnictwo do głosowania (wybory do Sejmu RP i Senatu RP).

Do wniosku trzeba dołączyć:

- kopię aktualnego orzeczenia stopnia niepełnosprawności osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania;

- pisemną zgodę osoby mającej być pełnomocnikiem, zawierającą jej nazwisko i imię (imiona) oraz adres zamieszkania, a także nazwisko i imię (imiona) osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania.

Po takim zgłoszeniu urzędnik umawia się na sporządzenie aktu pełnomocnictwa w mieszkaniu wyborcy lub innym wskazanym przez niego miejscu.

Akt pełnomocnictwa urzędnik sporządza w trzech egzemplarzach: dla wyborcy udzielającego pełnomocnictwa, pełnomocnika oraz dla urzędu gminy.

Bardzo ważne jest to, że pełnomocnik udający się w dniu wyborów na głosowanie musi wziąć ze sobą akt pełnomocnictwa. Bez niego nie będzie mógł bowiem oddać głosu.

Istotne jest również to, że wyborca ma prawo do cofnięcia pełnomocnictwa.

W takim przypadku najpóźniej na dwa dni przed wyborami musi przekazać stosowne oświadczenie wójtowi gminy, w której sporządzono akt pełnomocnictwa lub doręczyć takie oświadczenie właściwej obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania.

Warto pamiętać, że pełnomocnictwo można przyjąć tylko od jednej osoby (chyba że drugą będzie osoba najbliższa, np. mąż, żona, matka itd.).

Pełnomocnikiem powinna być osoba wpisana do rejestru wyborców w tej samej gminie.

Osoby niepełnosprawne, które wcześniej zgłosiły chęć głosowania korespondencyjnego, nie mogą ustanowić swojego pełnomocnika. Z instytucji pełnomocnika mogą skorzystać jedynie wyborcy głosujący w kraju.

Osoby niepełnosprawne mogą prosić samorządy o pomoc przy zbliżających się wyborach. Samorządy są zobowiązane do jej udzielenia. Należy jednak w terminie poinformować je o takiej potrzebie.

Niepełnosprawni mają prawo do otrzymania pełnej informacji - zarówno telefonicznie, jak i pisemnie do domu - o tym, kiedy są wybory, jakie zasady głosowania obowiązują, z jakich możliwości mogą skorzystać, a także jakie komitety i jacy kandydaci ubiegają się o fotele poselskie i senatorskie.

Wyborcy, potrzebujący informacji związanych z wyborami, mogą dowolną drogą zgłosić takie zapotrzebowanie do właściwego wójta, burmistrza lub prezydenta. W praktyce odbywać się to będzie poprzez wydział urzędu gminy czy miasta odpowiedzialny za przeprowadzenie wyborów - można np. prosić o połączenie telefoniczne przez centralę urzędu.

Pod darmowym numerem infolinii Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji osoby niepełnosprawne mogą otrzymać informacje o udogodnieniach w nadchodzących wyborach parlamentarnych. Pod numerem 800 330 330 wyborcy mogą odsłuchać nagraną informację o takich udogodnieniach.

Według danych PKW, w ostatnich wyborach parlamentarnych w 2007 r. z głosowania musiało zrezygnować 1-2 mln osób, mających ograniczone możliwości ruchowe.

Możliwość głosowania przez pełnomocnika funkcjonowała już w poprzednich wyborach prezydenckich oraz samorządowych. Według danych PKW, w ubiegłorocznych wyborach prezydenckich skorzystało z takiej niej ok. 11 tys. osób. 

Czytaj także: Pełnomocnictwo do głosowania w wyborach samorządowych>>

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA