REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PKW: 819 niepełnosprawnych osób może zagłosować korespondencyjnie

REKLAMA

Chęć głosowania korespondencyjnego w wyborach parlamentarnych zadeklarowało 819 osób niepełnosprawnych - poinformowała PAP we wtorek Państwowa Komisja Wyborcza. Najwięcej wniosków zgłoszono w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Łodzi.

"Teraz gminy wysyłają pakiety do głosowania do osób, które chcą głosować korespondencyjnie. O tym, ile pakietów zostało faktycznie wysłanych będzie wiadomo 3 października" - powiedział PAP wicedyrektor zespołu prawnego i organizacji wyborów Romuald Drapiński. Zastrzegł, że dane te mogą się zmienić.

REKLAMA

REKLAMA

Wyborcy niepełnosprawni mieli czas na zgłaszanie chęci głosowania korespondencyjnego do 19 września. Najwięcej takich wniosków zgłoszono w warszawskich dzielnicach: na Białołęce, Mokotowie i Bielanach (po 12 wniosków), w Krakowie - 34, w Łodzi i we Wrocławiu - po 26, w Szczecinie - 22 i w Poznaniu - 20.

Po zgłoszeniu do domu osoby niepełnosprawnej listonosz przyniesie kartę do głosowania, instrukcję jak ją wypełnić; a później (jeżeli wyborca będzie sobie tego życzył) przyjdzie ponownie, by ją odebrać i dostarczyć do odpowiedniego lokalu w dniu głosowania.

Możliwość głosowania korespondencyjnego wprowadzono do kodeksu wyborczego w tym roku.

REKLAMA

Prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji Piotr Pawłowski powiedział PAP, że jest mile zaskoczony taką liczbą osób deklarujących chęć głosowania. "Biorąc pod uwagę, że informacja dotarła do ludzi bardzo późno i że pojawiało się wiele pytań co zrobić, by głosować korespondencyjne, należy się cieszyć, że tak wiele osób z tego skorzystało" - dodał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Innego zdania jest rzecznik Fundacji Instytut Rozwoju Regionalnego Piotr Pawłowski (zbieżność nazwisk przypadkowa). Według niego w przypadku głosowania korespondencyjnego procedury są bardzo skomplikowane. "Ludzie rezygnują, jak wiedzą, ile formalności trzeba wypełnić" - powiedział.

Przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. Osób Niepełnosprawnych Marek Plura (PO) ocenia, że "ponad 800 zgłoszeń to dużo". Zaznaczył, że trzeba pamiętać, że głosowanie korespondencyjne "zawsze będzie dotyczyło wąskiej grupy obywateli" i nie może zastąpić normalnego głosowania w lokalu wyborczym. "Ale cieszę się, że część osób niewidomych czy niesłyszących, którzy obawiali się, że nie otrzymają wystarczającej porady i pomocy; może głosować wśród swoich bliskich" - powiedział.

Czytaj także: Pełnomocnictwo do głosowania w wyborach do sejmu i senatu>>

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA