REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzory: spisu wyborców i wykazu wyborców [Wybory 2023 r.]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Wzory: spisu wyborców i wykazu wyborców [Wybory 2023 r.]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rząd pracuje nad przepisami, które regulują: wzór spisu wyborców, sposób i tryb sporządzania spisu oraz jego aktualizacji, wzór wykazu wyborców przebywających w zakładach leczniczych, czy np. domach pomocy społecznej, w których utworzono obwody głosowania.

Sprawy te ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Cyfryzacji w sprawie tworzenia spisów wyborców.

REKLAMA

REKLAMA

Co to jest spis wyborców

Spis wyborców jest podstawowym dokumentem niezbędnym do przeprowadzenia wyborów, a sporządzają go gminy. 

W związku z nowelizacją Kodeksu Wyborczego, która wprowadza Centralny Rejestr Wyborców (CRW) nie jest możliwe utrzymanie dotychczasowych rozwiązań w sprawie tworzenia spisu. 

Od najbliższych wyborów spis wyborców tworzony ma być automatyczne dla każdego obwodu głosowania przy wsparciu CRW właśnie. Spis generowany będzie po wpisaniu do rejestru informacji o nazwie i rodzaju wyborów oraz dacie ich przeprowadzenia.

REKLAMA

Zgodnie z projektem wymagane będzie podanie podstawy prawnej przeprowadzenia wyborów tak, aby spisy były sporządzane dla wyborów faktycznie zarządzonych. Oznaczenia wyborów, na które spis będzie sporządzany, dokonywać będzie Krajowe Biuro Wyborcze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

System teleinformatyczny, w którym prowadzony jest CRW, w spisie wyborców ujmie automatycznie wyborców posiadających prawo wybierania ujętych w stałych obwodach głosowania, w których odbędzie się głosowanie w zarządzonych wyborach

Wzór spisu wyborców

Według projektu, nie wymaga się pieczęci organu sporządzającego spis na każdej stronie spisu. Wyłącznie na pierwszą stronę zostanie naniesiona przez system nazwa organu sporządzającego ten spis. Na stronie tej będzie również  kod alfanumeryczny spisu (nadawany przez system unikalnie dla każdego spisu) oraz informacja o stronie spisu. Kolejne strony spisu będą identyfikowane poprzez kod alfanumeryczny spisu oraz informację o kolejnej stronie spisu w łącznej liczbie stron.

Zaś na ostatniej stronie spisu - po jego pobraniu i wydrukowaniu - podpisać ma się właściwy wójt lub osoba przez niego upoważniona.

Nie będzie możliwości, aby spis podpisać podpisem elektronicznym. Spis wyborców wygenerowany z Centralnego Rejestru jest integralnym plikiem i nie będzie już możliwości jego modyfikacji w celu dołączenia do niego w sposób widoczny informacji, że spis jest podpisany.

Na każdej stronie spisu ma pojawiać się informacja, dla jakiego obwodu w danej gminie/mieście/dzielnicy i na jakie wybory spis wyborców jest sporządzany oraz wiersze, w które wpisane będą dane wyborców.

Terminy dla utworzenia spisu wyborców

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu, spis zostanie utworzony inicjalnie w 44 dniu przed dniem wyborów. Zgodnie bowiem z art. 13 § 2 Kodeksu wyborczego zmiany w podziale na stałe obwody głosowania mogą być dokonywane do 45 dnia przed dniem wyborów. Spisy wyborców powstaną zatem w momencie, gdy obwody głosowania nie zmienią już swoich granic.

W rozporządzeniu określa się kolejność ujmowania wyborców w spisie. W stosunku do wyborców ujmowanych w spisie z urzędu nie zmienia się sposób ich ujmowania w stosunku do dotychczasowego stanu prawnego. W miastach spis będzie sporządzany według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym, w obrębie ulic - według kolejnych numerów budynków, a w obrębie budynków - według kolejnych numerów lokali.

W innych gminach spis będzie sporządzany według poszczególnych miejscowości wymienionych w porządku alfabetycznym, a w obrębie miejscowości - według kolejnych numerów budynków i lokali; jeżeli w miejscowości są ulice - także według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym oraz kolejnych numerów budynków i lokali.

Nowym rozwiązaniem jest ujmowanie w spisie wyborców tych osób, które jednorazowo tylko będą głosować w danym obwodzie głosowania. Przewiduje się, że osoby te będą ujęte na tym spisie, ale w odrębnej jego części i wyłącznie w kolejności alfabetycznej.

Wyborcy ujmowani w spisach sporządzanych dla obwodów odrębnych (tworzonych np. w szpitalach) figurują w spisie w kolejności alfabetycznej. Podstawą sporządzenia spisu jest wykaz osób przebywających w zakładzie, gdzie obwód odrębny jest organizowany.

Wyborcy, którzy zmienią adres zameldowania albo złożą wniosek o ujęcie w innym obwodzie głosowania zostaną przeniesieni między spisami i będą traktowani jako osoby ujęte w nim z urzędu. Wyborcy, którzy złożyli wnioski o jednorazową zmianę miejsca głosowania będą również przeniesieni między spisami, niemniej informacja, że jest to zmiana miejsca głosowania będzie figurować w spisie w rubryce uwagi.

Dla ułatwienia pracy obwodowej komisji wyborczej w rozporządzeniu przewiduje się również wzór dodatkowego formularza spisu, na którym obwodowa komisja wyborcza będzie mogła dopisywać osoby w dniu wyborów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA