REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyznano nagrody Super Samorząd 2011

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ujednolicenie adresów mailowych radnych czy wręczenie radnym koszulek z napisem "Jestem radnym", by chodzili w nich po mieście - to niektóre pomysły wyróżnione w rozstrzygniętym w czwartek konkursie Super Samorząd 2011.

Nagroda przyznana została w ramach akcji "Masz Głos, Masz Wybór" za współpracę mieszkańców z władzami przy rozwiązywaniu lokalnych problemów.

REKLAMA

Honorowym patronatem nagrodę Super Samorząd 2011 objął prezydent Bronisław Komorowski, a jej wręczenie odbyło się w czwartek w Pałacu Prezydenckim.

W konkursie Super Samorząd 2011 uczestniczyły organizacje pozarządowe, szkoły, biblioteki, domy kultury, parafie oraz media, w partnerstwie z władzami samorządowymi.

REKLAMA

Nagrodzone zostały: Fundacja "Wspólne Świętochłowice" wraz z władzami samorządowymi Świętochłowic (woj. śląskie); Miejska Biblioteka Publiczna w Katowicach i władze samorządowe Katowic (woj. śląskie); Miejska i Gminna Biblioteka Publiczna w Nysie i władze samorządowe Nysy (woj. opolskie); Uczniowski Klub Sportowy "Bursa - Puławy", Stowarzyszenie "Rodzina" i władze samorządowe Puław (woj. lubelskie); Zielonkowskie Forum Samorządowe i władze samorządowe Zielonki (woj. mazowieckie).

Zauważone zostały takie pomysły jak: transmisja telewizyjna z posiedzenia rady miejskiej (Zielonka), ujednolicenie adresów mailowych wszystkich urzędników i radnych (Świętochłowice); wręczenie koszulek z napisem "Jestem radnym", w których radni chodzili po mieście (Puławy); wykorzystanie biblioteki publicznej także, jako miejsca spotkań radnych (Katowice); czy zorganizowanie Rady Seniorów i Rady Młodzieży w gminie (Nysa).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Akcja "Masz Głos, Masz Wybór" to ogólnopolski projekt Fundacji im. Stefana Batorego i Stowarzyszenia Szkoła Liderów.

Celem konkursu jest poprawa współpracy między mieszkańcami a lokalnymi władzami; do udziału zgłosiły się 153 partnerstwa samorządów i organizacji pozarządowych. Nominowano 16 uczestników.

Joanna Załuska z Fundacji im. Stefana Batorego powiedziała, że w konkursie wyróżniono te przedsięwzięcia, gdzie jednakowo zaangażowani byli partnerzy społeczni i władze samorządowe.

Gratulacje w imieniu prezydenta wszystkim uczestnikom konkursu złożył szef Kancelarii Prezydenta Jacek Michałowski.

Prezes Fundacji im. Stefana Batorego Aleksander Smolar zaś w swoim wystąpieniu ocenił, że reforma samorządowa to "właściwie największe osiągnięcie" niepodległej Polski.

REKLAMA

"Wtedy, kiedy ona ogranicza się wyłącznie do wyłonienia władzy, pozostaje w pewnym sensie kaleka (...) aktywność obywatelska - uczestniczenie, motywowanie, kontrolowanie i również branie na siebie w ten sposób współodpowiedzialności jest ogromne istotne dla funkcjonowanie samorządów" - zaznaczył.

By ubiegać się o tytuł Super Samorząd 2011, należało zrealizować cztery zadania. Pierwsze polegało na opracowaniu sposobu komunikacji pomiędzy władzami lokalnymi a mieszkańcami, który zapewni zainteresowanym wygodny dostęp do informacji i jednocześnie nie będzie jedynie wypełnieniem ustawowych obowiązków gminy.

Drugie zadanie to opracowanie założeń prowadzenia przez gminę konsultacji społecznych, szczególnie w zakresie zagospodarowania przestrzeni publicznej. Kolejna próba - nazwana przez organizatorów "Otwarta gmina" - polegała na zorganizowaniu posiedzenia rady lub komisji z udziałem mieszkańców, poświęconego rozwiązaniu konkretnego problemu.

Ostatnie zadanie miało na celu zaangażowanie mieszkańców w proces realizacji planów gminy na 2012 r. Polegało na zorganizowaniu spotkania mieszkańców z władzami gminy, na którym wójt prezentował założenia budżetowe na przyszły rok.

Wkrótce kolejna edycja konkursu.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA