REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

3,5 tys. szkół zgłosiło się do pilotażu programu "Cyfrowa szkoła"

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do pilotażu programu "Cyfrowa szkoła" zgłosiło się 3,5 tys. szkół, z czego ponad 2,1 tys. z miejscowości do 5 tys. mieszkańców, czyli z terenów wiejskich. To ważne, bo tam przede wszystkim ta rewolucja cyfrowa jest potrzebna - mówi szefowa MEN Krystyna Szumilas.

30 kwietnia upłynął termin, w jakim gminy miały złożyć do wojewodów wnioski o udzielenie wsparcia finansowego na zakup stosownego sprzętu komputerowego dla szkół, ubiegających się o udział w pilotażu. Zgodnie z harmonogramem programu, do 18 kwietnia dyrektorzy szkół podstawowych chcący wziąć udział w pilotażu składali wnioski do swoich organów prowadzących.

REKLAMA

Aby uzyskać wsparcie samorządy musiały zadeklarować wkład własny w wysokości co najmniej 20 proc. kwoty, o jaką się ubiegają. Wojewodowie, którzy mają dokonać dalszej kwalifikacji wniosków, mają na to czas do 15 maja.

REKLAMA

"W dalszej kolejności kuratorzy oświaty przyglądają się ofertom złożonym przez samorządy. Najpierw sprawdzają je od strony formalnej i jeżeli oferty spełniają te wymogi i będzie ich więcej, to szkoły będę wybierane drogą losowania, bo taka metoda została zaproponowana w programie. Szczegóły dotyczące +Cyfrowej szkoły+ są dostępne na www.cyfrowaszkola.org.men.pl" - powiedziała minister edukacji podczas konferencji naukowej w Warszawie.

Jak zaznaczyła, ważnym komponentem programu jest wsparcie dla nauczycieli planowane w trzech obszarach. "Sprzętu - komputerów, tablic multimedialnych i pomocy w obsłudze sieci; wsparcia związanego z zasobami - możliwości korzystania z już istniejących i przygotowywanych; kompetencji - wspierania nauczycieli w wykorzystaniu sprzętu, by jak najefektywniej prowadzić zajęcia. Ten ostatni komponent rozpoczyna się od przygotowania trenerów i e-moderatorów, którzy na terenie powiatów będą wspierali nauczycieli we wprowadzaniu programu. Od września ruszy też organizacja sieci współpracy, gdzie nauczyciele będą się mogli dzielić doświadczeniami" - wyjaśniła Szumilas.

Program pilotażowy w ramach którego można było składać wnioski o finansowe wsparcie, który ma być realizowany do końca sierpnia 2013 r., ma być wstępem do wieloletniego programu cyfryzacji polskiej szkoły "Cyfrowa szkoła", dzięki któremu uczniowie i nauczyciele - zgodnie z założeniami programu - nabędą niezbędnych kwalifikacji do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym. Założeniem pilotażu jest umożliwienie udziału w programie różnych szkół: wiejskich, miejskich, dużych, małych, dobrze i słabo wdrożonych w posługiwanie się nowymi technologiami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W budżecie państwa na 2012 r. na wyposażenie szkół w niezbędny sprzęt dla szkół biorących udział w pilotażu programu "Cyfrowa szkoła" przeznaczonych zostało 40 mln zł. Do tego ma dojść 11 mln zł wkładu własnego samorządów. W pilotażu ma wziąć udział ok. 380 szkół podstawowych w całym kraju.

Podczas konferencji przedstawiono także wyniki badania "Zalety i wady nauczyciela na starcie" przeprowadzonego wiosną i latem 2011 r. przez Instytut Badań Edukacyjnych. Do badania wybrano 45 szkół z trzech województw. Placówki były zróżnicowane pod względem typu, organu prowadzącego i lokalizacji. W ramach badania zrealizowano 76 indywidualnych wywiadów z nauczycielami pracującymi w zawodzie nie dłużej niż 5 lat oraz wywiady z 45 dyrektorami ich szkół.

"Wyniki są oczywiście ilustracją problemu, a nie prawdą o wszystkich początkujących nauczycielach. Pedagodzy w badaniu wskazali zarówno swoje zalety, jak i wady. Jako atuty wymieniali m.in. wiedzę merytoryczną, gotowość do doskonalenia zawodowego czy motywowania ucznia do nauki. Do swoich słabych stron zaliczyli m.in. problemy z utrzymaniem dyscypliny w klasie czy z czynnościami administracyjnymi i bezradność w zetknięciu z problemami uczniów" - mówiła Dominika Walczak z Instytutu Badań Edukacyjnych.

Jak podała, podobnie młodych nauczycieli oceniają dyrektorzy szkół. Według nich idealny nauczyciel to osoba świadoma specyfiki zawodu, o świetnej wiedzy merytorycznej i pedagogicznej, dbająca o samorozwój, chętna do współpracy z innymi nauczycielami, nawiązująca kontakt z uczniami i ich rodzicami. "Oczekiwania te są duże, jednak dyrektorzy są świadomi, że rozwój nauczyciela to proces" - zaznaczyła.

Jej zdaniem, dyrektorzy nie mają zastrzeżeń do wiedzy merytorycznej młodych nauczycieli, ale wskazują na problemy ze sprostaniem roli wychowawcy klasy czy z czynnościami administracyjnymi. "Zaletą młodych pedagogów jest zaś umiejętność wykorzystywania nowych technologii, znajomość języków obcych czy traktowanie trudności jako wyzwań. Sami nauczyciele do czynników, które mogą ułatwiać start w zawodzie wymieniają możliwość poznania środowiska przed rozpoczęciem pracy, wsparcie opiekuna i dyrekcji czy poczucie bezpieczeństwa finansowego" - podsumowała Walczak.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA