REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Śląskie: Marszałek chce zmian w prawie o usługach turystycznych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Urzędy marszałkowskie powinny mieć prawo wglądu w dokumentację finansową biur podróży i możliwość zgłaszania wniosków o upadłość tych firm - uważa marszałek woj. śląskiego Adam Matusiewicz.

Do zmian w prawie o usługach turystycznych chce przekonać podczas konwentu marszałków innych szefów samorządów wojewódzkich, a później parlament i rząd.

REKLAMA

REKLAMA

"Teraz jest najlepszy moment, bo wszyscy jesteśmy zszokowani tegorocznym sezonem wakacyjnym. Podchodzę do tego w ten sposób, że jeśli nie teraz, to nigdy" - powiedział w czwartek PAP marszałek.

W tegorocznym sezonie wakacyjnym doszło do serii bankructw polskich biur podróży. W ostatnich dniach dwa działające w woj. śląskim biura - Mati World Holidays i Aquamaris - ogłosiły upadłość. Samorząd województwa musiał organizować powrót do kraju turystów wypoczywających za granicą.

Matusiewicz uważa, że po doświadczeniach ostatnich dni konieczne są zmiany w ustawie o usługach turystycznych. Do zajęcia wspólnego stanowiska w tej sprawie, a później przesłania go do parlamentu i rządu będzie przekonywał kolegów z innych województw na konwencie marszałków, zaplanowanym na połowę września.

REKLAMA

Marszałek proponuje dwie zmiany. Po pierwsze chce, by urzędy marszałkowskie miały prawo do wglądu w dokumenty finansowe biur podróży. "Dzisiaj nie mamy takiego prawa, w związku z tym nie wiemy do końca, czy upadłość +kroi się+, czy też nie" - wyjaśnił. Za tym idzie drugi wniosek - aby urzędy marszałkowskie miały prawo zgłaszać wniosek o upadłość biura podróży lub przynajmniej móc formułować jakiś równoważny dokument, który pozwalałby na uruchamianie gwarancji ubezpieczeniowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Matusiewicz zauważył, że niektóre biura podróży - jak firmy innych branż - miewają kłopoty finansowe, niektóre upadają i będą upadały. "Natomiast chodzi o to, by w tym trudnym procesie były zabezpieczone podstawowe interesy turystów, którzy są poza granicami kraju" - zaznaczył.

Marszałek przekonuje, że gdyby samorząd wojewódzki miał możliwość wglądu w dokumenty finansowe biur podróży, urzędnicy już kilka dni wcześniej wiedzieliby, że Mati World Holiday z Chorzowa nie jest w stanie się podnieść z kłopotów. "Co więcej, gdybyśmy sami mieli prawo zgłaszać wniosek o upadłość, względnie jakiś równoważny dokument, turyści nie wróciliby do kraju dzisiaj w nocy, ale kilka dni temu" - podkreślił.

W opinii Matusiewicza, proponowane przez niego zmiany nie przewracają całego systemu, idą naprzeciw turystom i nie zwiększają kosztów funkcjonowania biur podróży. Matusiewicz jest przeciwny podwyższaniu sum gwarancyjnych i ubezpieczeń biur podróży, bo to odbiłoby się na klientach - w cenie wakacji.

Zgodnie z obecnie obowiązującym prawem urzędy marszałkowskie kontrolują zarejestrowane na ich terenie biura podróży. W trakcie kontroli pod lupę brane są m.in. zabezpieczenia finansowe przekazywane przez organizatorów do marszałka oraz czy zakres terytorialny wskazany w zabezpieczeniu finansowym jest zgodny z tym określonym w zaświadczeniu o wpisie do Rejestru Organizatorów Turystyki.

W 2011 roku pracownicy urzędu marszałkowskiego w Katowicach przeprowadzili w sumie 61 kontroli - 18 planowych i 43 doraźne, na podstawie informacji przekazywanych telefonicznie i pisemnie przez klientów. W tym roku na zaplanowanych 41 kontroli odbyły się już 30, wśród nich 19 było zaplanowanych, 11 - doraźnych.

W tym roku główne zastrzeżenia kontrolerów dotyczyły braku potwierdzonej znajomości języka obcego przez pilotów, w dwóch przypadkach zbyt niskiej sumy gwarancyjnej. W jednym przypadku zapadła decyzja zakazująca prowadzenia działalności organizatora turystyki.

Jeśli klient jest niezadowolony z wakacji, może złożyć skargę u organizatora w terminie 30 dni od zakończenia wyjazdu. Jeżeli biuro turystyczne nie ustosunkuje się do reklamacji na piśmie w ciągu 30 dni od dnia jej złożenia, uważa się, że uznało ją za uzasadnioną. Jeżeli odpowiedź biura nie jest dla klienta satysfakcjonująca, roszczenia można skierować na drogę sądową lub do urzędu marszałkowskiego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

Polska pod lupą Brukseli! Rząd ujawnia, jak naprawdę wygląda walka z nadmiernym deficytem

Rząd przedstawił Brukseli raport, który pokazuje, jak Polska radzi sobie z ograniczaniem deficytu mimo rekordowych wydatków na obronę i spadku wpływów z podatków. Czy Unia Europejska uzna te działania za wystarczające?

Nowe uprawnienia dla sołtysów [Nowelizacja 2026 r.]

1 stycznia 2026 r. nowe przepisy dotyczące uprawnień sołtysów oraz finansowania zadań z funduszu sołeckiego. Nowe regulacje wprowadzają m.in. obowiązkowe ubezpieczenia sołtysów oraz nadają im uprawnienia do zarządzania mieniem komunalnym na podstawie upoważnienia wydanego przez wójta.

REKLAMA

HPV: szczepienia obowiązkowe od 2027 roku. Ministerstwo Zdrowia wprowadza nowe przepisy

Szczepienia przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) staną się obowiązkowe dla dzieci od 9. do 15. roku życia. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze zapobieganie nowotworom wywoływanym przez HPV – w tym rakowi szyjki macicy.

Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

Rząd: w dwa lata na budowanie populacyjnej odporności wydamy prawie 34 mld zł

Łącznie przez dwa najbliższe lata wydanych zostanie prawie 34 mld zł, aby budować populacyjną odporność dla całej Polski na najbardziej trudne wydarzenia - poinformował w poniedziałek minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.

Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

REKLAMA

Petycje: Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury

Wiadomo, że zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) nie będzie podwyższony do 2028 r. Pojawił się postulat podwyżki tylnymi drzwiami poprzez zrównanie wysokości tego zasiłku z dodatkiem pielęgnacyjnym (w 2025 r. 348,22 zł). Różnica między tymi zasiłkami wynosi 132,38 zł. I tyle zyskałyby osoby w wieku 75+, gdyby pomysł zrównania dwóch świadczeń został wprowadzony. Byłaby to podwyżka nie dla wszystkich beneficjentów zasiłku pielęgnacyjnego, a tylko bardzo wąskiego grona osób. No bo ile jest 75-latków bez prawa do emerytury i renty? To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

REKLAMA