REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strajk maszynistów WKD zakończony 24 stycznia 2024 r. Czy wzrosną ceny biletów?

Strajk generalny maszynistów WKD od 18 stycznia 2024 r. - będzie trwał
Strajk generalny maszynistów WKD od 18 stycznia 2024 r. - będzie trwał "do skutku" w dni robocze. Pociągi staną w godz. 6-8 oraz 15-17
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W środę, 24 stycznia zarząd spółki WKD osiągnął porozumienie ze Związkiem Zawodowym Maszynistów Kolejowych w Polsce. W wyniku tego strajk generalny ZZMK trwający na linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD) od 18 stycznia br. zostaje zakończony. W dniu wczorajszym marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik, pytany o skutki finansowe ew. podwyżek mówił: "Jakoś to trzeba zbilansować. Zarząd spółki nie ma żadnych swoich pieniędzy. Ma tylko to, co otrzyma z samorządu województwa. Pokrycie wydatków związanych z podwyżką może mieć dwa źródła - albo budżet województwa albo podwyższenie cen biletów".

Warszawa - Koniec strajku w WKD, sukces mediacji

Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD) poinformowała, że w środę, 24 stycznia zarząd spółki WKD w ramach przeprowadzonych rozmów osiągnął porozumienie ze Związkiem Zawodowym Maszynistów Kolejowych w Polsce. W związku z powyższym strajk generalny ZZMK zostaje zakończony.

"Od godz. 15 pociągi WKD nie zostaną zatrzymane, lecz będą kursować zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy" - dodał przewoźnik.

REKLAMA

REKLAMA

Strajk generalny maszynistów WKD od 18 stycznia

Strajk generalny organizowany przez Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych (ZZMK) był przeprowadzony w formie rotacyjnej począwszy od czwartku, 18 stycznia, w godzinach 6-8 oraz 15-17. W okresie tym nastąpiło wstrzymanie ruchu wszystkich pociągów na linii WKD. Pociągi objęte strajkiem zatrzymywały się na najbliższej stacji lub przystanku osobowym. 

Jak informowała WKD w czasie strajku:
-  Wszystkie ważne bilety jednorazowe i okresowe WKD w ww. terminie będą honorowane w pociągach Kolei Mazowieckich na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Warszawa Śródmieście/Główna/Centralna. Pasażerowie WKD podróżujący pociągami Kolei Mazowieckich na podstawie biletu jednorazowego WKD zobowiązani są wejść do pociągu KM pierwszymi drzwiami (licząc od czoła pociągu) i zgłosić się do kierownika pociągu w celu zalegalizowania biletu.

- Wszystkie ważne bilety jednorazowe i okresowe WKD w ww. terminie będą honorowane w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej na odcinku Pruszków – Warszawa Śródmieście/Główna/Centralna.

[Uwaga!] Strajk ma być kontynuowany każdego dnia roboczego w godzinach od 6 do 8 i od 15 do 17 .

Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Katarzyna Strzegowska zapytana o strajk maszynistów WKD powiedziała, że ZTM rozważa dodatkowe wsparcie kilkoma autobusami na wysokości węzła Salomea.

Już 15 listopada 2023 r. związkowcy przeprowadzili strajk ostrzegawczy. Pociągi WKD nie kursowały między godziną 6 a 8 rano.

Maszyniści żądali podwyżek. WKD: uwzględnienie postulatów spowoduje wzrost cen biletów

Spółka podkreśliła, że w przypadku uwzględnienia postulatów związku zawodowego, pasażerów będzie musiała dotknąć już w tym roku znaczna podwyżka cen biletów, bez wprowadzenia której niemożliwe stanie się zbilansowanie realizowanej działalności przewozowej.

Zaznaczyła, że pozostaje otwarta na dalsze rozmowy ze Związkiem Zawodowym Maszynistów w celu załagodzenia sporu i doprowadzenia do osiągnięcia porozumienia, jednakże biorąc pod uwagę aktualną trudną sytuację finansową przedsiębiorstwa pragnie podkreślić, że na uruchomienie podwyżki wynagrodzeń w zaproponowanym wariancie nie posiada dostępnych środków finansowych.

Po środowych rozmowach ostatniej szansy z zarządem spółki wiceprezydent Związku Zawodowego Maszynistów w Polsce Sławomir Centkowski poinformował, że w czwartek od godziny 6 rozpoczyna się strajk, który będzie trwał do skutku.

WKD przekazała, że związek zawodowy odrzucił propozycję podwyżki w wysokości 500 zł brutto/os. od 1 marca 2024 roku, zaproponowaną dzisiaj przez zarząd i podtrzymał swoje żądania wprowadzenia podwyżki w kwocie 800 zł brutto.

Spółka wyjaśniła, że w 2023 roku zarząd WKD pomimo trudnej sytuacji finansowej spowodowanej spadkiem przychodów w związku z przedłużającym się remontem Dworca Warszawa Zachodnia oraz prowadzeniem największej inwestycji na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci w WKD, czyli budową drugiego toru z Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego, zabezpieczył w 2023 roku środki finansowe dla swoich pracowników w wysokości 500 zł brutto/os. i wprowadził podwyżkę od dnia 1 lipca 2023 roku.

WKD dodała, że przez ostatnie pięć lat podwyżki dla załogi były wprowadzane corocznie.

"Jednocześnie w związku z pojawiającymi się w przestrzeni medialnej nieprecyzyjnymi informacjami dotyczącymi warunków pracy maszynistów WKD oraz przyczyn braku porozumienia z maszynistami Warszawska Kolej Dojazdowa informuje, że po wprowadzeniu podwyżki w 2023 roku średnie wynagrodzenie maszynistów WKD kształtuje się na poziomie ponad 10 tys. zł brutto, co stanowi kwotę o ponad 25 proc. wyższą od średniej płacy w WKD. Ponadto postulowana przez ZZMK podwyżka w wysokości 800 zł brutto w uposażeniu zasadniczym po uwzględnieniu pochodnych, realnie przełożyłaby się na wzrost zarobków maszynistów o ponad 1600 zł brutto w 2024 roku" - wyjaśniła WKD dodając, że w budżecie na 2024 rok przyjęto podwyżkę w wysokości 500 zł brutto.

Marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik: żeby spełnić żądania strajkujących w WKD, samorząd będzie musiał pożyczyć pieniądze z banku.

Żeby spełnić żądania strajkujących pracowników Warszawskiej Kolei Dojazdowej to samorząd będzie musiał pożyczyć pieniądze z banku - powiedział we wtorek 23 stycznia 2024 r. marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik pytany o strajk w WKD.

Marszałek wyjaśnił, że dwie samorządowe spółki kolejowe: Koleje Mazowieckie i Warszawska Kolei Dojazdowa funkcjonują dzięki umowie o współpracy z samorządem województwa. "Przeznaczamy na to miliard złotych" - dodał.

"To nie jest tak, że samorząd ma nieograniczone możliwości kreowania wydatków jeśli chodzi o spółki kolejowe" - podkreślił.

Zaznaczył, że dotacje samorządowe przeznaczane są na inwestycje (nowe pociągi czy np. dla WDK wybudowano nowy tor) a także obejmują koszty pracy. "Nie ma spółki kolejowej, która byłaby w jakiś sposób dochodowa. W tym przypadku to samorząd dopłaca do transportu publicznego" - przekazał Struzik.

Dodał, że na rok 2024 samorząd przewidział podwyżkę w spółkach podległych w wysokości 15 proc.

Marszałek Struzik poinformował, że samorząd nie ma zabezpieczonych pieniędzy na podwyżki dla strajkujących, gdyż budżet był tak konstruowany, żeby kwota podwyżek nie przekraczała 15 proc.

"Nie ma takiej opcji, żeby dokapitalizować spółkę. Samorząd wspiera, w formie dotacyjnej, firmę kupując przewozy pasażerów. Bilety pokrywają tylko skromny procent kosztów." - powiedział Struzik.

Pytany był też o przekaz zarządu WKD, który zaznaczył, że w przypadku uwzględnienia postulatów związku zawodowego, pasażerów będzie musiała dotknąć już w tym roku znaczna podwyżka cen biletów.

"Jakoś to trzeba zbilansować. Zarząd spółki nie ma żadnych swoich pieniędzy. Ma tylko to, co otrzyma z samorządu województwa. Pokrycie wydatków związanych z podwyżką może mieć dwa źródła - albo budżet województwa albo podwyższenie cen biletów" - skomentował Struzik.

PAP - autorka: Marta Stańczyk
mas/ apiech/

REKLAMA

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA