REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strajk maszynistów WKD zakończony 24 stycznia 2024 r. Czy wzrosną ceny biletów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Strajk generalny maszynistów WKD od 18 stycznia 2024 r. - będzie trwał
Strajk generalny maszynistów WKD od 18 stycznia 2024 r. - będzie trwał "do skutku" w dni robocze. Pociągi staną w godz. 6-8 oraz 15-17
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W środę, 24 stycznia zarząd spółki WKD osiągnął porozumienie ze Związkiem Zawodowym Maszynistów Kolejowych w Polsce. W wyniku tego strajk generalny ZZMK trwający na linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD) od 18 stycznia br. zostaje zakończony. W dniu wczorajszym marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik, pytany o skutki finansowe ew. podwyżek mówił: "Jakoś to trzeba zbilansować. Zarząd spółki nie ma żadnych swoich pieniędzy. Ma tylko to, co otrzyma z samorządu województwa. Pokrycie wydatków związanych z podwyżką może mieć dwa źródła - albo budżet województwa albo podwyższenie cen biletów".

Warszawa - Koniec strajku w WKD, sukces mediacji

Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD) poinformowała, że w środę, 24 stycznia zarząd spółki WKD w ramach przeprowadzonych rozmów osiągnął porozumienie ze Związkiem Zawodowym Maszynistów Kolejowych w Polsce. W związku z powyższym strajk generalny ZZMK zostaje zakończony.

"Od godz. 15 pociągi WKD nie zostaną zatrzymane, lecz będą kursować zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy" - dodał przewoźnik.

REKLAMA

Strajk generalny maszynistów WKD od 18 stycznia

Strajk generalny organizowany przez Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych (ZZMK) był przeprowadzony w formie rotacyjnej począwszy od czwartku, 18 stycznia, w godzinach 6-8 oraz 15-17. W okresie tym nastąpiło wstrzymanie ruchu wszystkich pociągów na linii WKD. Pociągi objęte strajkiem zatrzymywały się na najbliższej stacji lub przystanku osobowym. 

Jak informowała WKD w czasie strajku:
-  Wszystkie ważne bilety jednorazowe i okresowe WKD w ww. terminie będą honorowane w pociągach Kolei Mazowieckich na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Warszawa Śródmieście/Główna/Centralna. Pasażerowie WKD podróżujący pociągami Kolei Mazowieckich na podstawie biletu jednorazowego WKD zobowiązani są wejść do pociągu KM pierwszymi drzwiami (licząc od czoła pociągu) i zgłosić się do kierownika pociągu w celu zalegalizowania biletu.

- Wszystkie ważne bilety jednorazowe i okresowe WKD w ww. terminie będą honorowane w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej na odcinku Pruszków – Warszawa Śródmieście/Główna/Centralna.

[Uwaga!] Strajk ma być kontynuowany każdego dnia roboczego w godzinach od 6 do 8 i od 15 do 17 .

Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Katarzyna Strzegowska zapytana o strajk maszynistów WKD powiedziała, że ZTM rozważa dodatkowe wsparcie kilkoma autobusami na wysokości węzła Salomea.

Już 15 listopada 2023 r. związkowcy przeprowadzili strajk ostrzegawczy. Pociągi WKD nie kursowały między godziną 6 a 8 rano.

Maszyniści żądali podwyżek. WKD: uwzględnienie postulatów spowoduje wzrost cen biletów

Spółka podkreśliła, że w przypadku uwzględnienia postulatów związku zawodowego, pasażerów będzie musiała dotknąć już w tym roku znaczna podwyżka cen biletów, bez wprowadzenia której niemożliwe stanie się zbilansowanie realizowanej działalności przewozowej.

Zaznaczyła, że pozostaje otwarta na dalsze rozmowy ze Związkiem Zawodowym Maszynistów w celu załagodzenia sporu i doprowadzenia do osiągnięcia porozumienia, jednakże biorąc pod uwagę aktualną trudną sytuację finansową przedsiębiorstwa pragnie podkreślić, że na uruchomienie podwyżki wynagrodzeń w zaproponowanym wariancie nie posiada dostępnych środków finansowych.

Po środowych rozmowach ostatniej szansy z zarządem spółki wiceprezydent Związku Zawodowego Maszynistów w Polsce Sławomir Centkowski poinformował, że w czwartek od godziny 6 rozpoczyna się strajk, który będzie trwał do skutku.

WKD przekazała, że związek zawodowy odrzucił propozycję podwyżki w wysokości 500 zł brutto/os. od 1 marca 2024 roku, zaproponowaną dzisiaj przez zarząd i podtrzymał swoje żądania wprowadzenia podwyżki w kwocie 800 zł brutto.

Spółka wyjaśniła, że w 2023 roku zarząd WKD pomimo trudnej sytuacji finansowej spowodowanej spadkiem przychodów w związku z przedłużającym się remontem Dworca Warszawa Zachodnia oraz prowadzeniem największej inwestycji na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci w WKD, czyli budową drugiego toru z Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego, zabezpieczył w 2023 roku środki finansowe dla swoich pracowników w wysokości 500 zł brutto/os. i wprowadził podwyżkę od dnia 1 lipca 2023 roku.

WKD dodała, że przez ostatnie pięć lat podwyżki dla załogi były wprowadzane corocznie.

"Jednocześnie w związku z pojawiającymi się w przestrzeni medialnej nieprecyzyjnymi informacjami dotyczącymi warunków pracy maszynistów WKD oraz przyczyn braku porozumienia z maszynistami Warszawska Kolej Dojazdowa informuje, że po wprowadzeniu podwyżki w 2023 roku średnie wynagrodzenie maszynistów WKD kształtuje się na poziomie ponad 10 tys. zł brutto, co stanowi kwotę o ponad 25 proc. wyższą od średniej płacy w WKD. Ponadto postulowana przez ZZMK podwyżka w wysokości 800 zł brutto w uposażeniu zasadniczym po uwzględnieniu pochodnych, realnie przełożyłaby się na wzrost zarobków maszynistów o ponad 1600 zł brutto w 2024 roku" - wyjaśniła WKD dodając, że w budżecie na 2024 rok przyjęto podwyżkę w wysokości 500 zł brutto.

Marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik: żeby spełnić żądania strajkujących w WKD, samorząd będzie musiał pożyczyć pieniądze z banku.

Żeby spełnić żądania strajkujących pracowników Warszawskiej Kolei Dojazdowej to samorząd będzie musiał pożyczyć pieniądze z banku - powiedział we wtorek 23 stycznia 2024 r. marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik pytany o strajk w WKD.

Marszałek wyjaśnił, że dwie samorządowe spółki kolejowe: Koleje Mazowieckie i Warszawska Kolei Dojazdowa funkcjonują dzięki umowie o współpracy z samorządem województwa. "Przeznaczamy na to miliard złotych" - dodał.

"To nie jest tak, że samorząd ma nieograniczone możliwości kreowania wydatków jeśli chodzi o spółki kolejowe" - podkreślił.

Zaznaczył, że dotacje samorządowe przeznaczane są na inwestycje (nowe pociągi czy np. dla WDK wybudowano nowy tor) a także obejmują koszty pracy. "Nie ma spółki kolejowej, która byłaby w jakiś sposób dochodowa. W tym przypadku to samorząd dopłaca do transportu publicznego" - przekazał Struzik.

Dodał, że na rok 2024 samorząd przewidział podwyżkę w spółkach podległych w wysokości 15 proc.

Marszałek Struzik poinformował, że samorząd nie ma zabezpieczonych pieniędzy na podwyżki dla strajkujących, gdyż budżet był tak konstruowany, żeby kwota podwyżek nie przekraczała 15 proc.

"Nie ma takiej opcji, żeby dokapitalizować spółkę. Samorząd wspiera, w formie dotacyjnej, firmę kupując przewozy pasażerów. Bilety pokrywają tylko skromny procent kosztów." - powiedział Struzik.

Pytany był też o przekaz zarządu WKD, który zaznaczył, że w przypadku uwzględnienia postulatów związku zawodowego, pasażerów będzie musiała dotknąć już w tym roku znaczna podwyżka cen biletów.

"Jakoś to trzeba zbilansować. Zarząd spółki nie ma żadnych swoich pieniędzy. Ma tylko to, co otrzyma z samorządu województwa. Pokrycie wydatków związanych z podwyżką może mieć dwa źródła - albo budżet województwa albo podwyższenie cen biletów" - skomentował Struzik.

PAP - autorka: Marta Stańczyk
mas/ apiech/

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Strefa czystego transportu (STC) w Krakowie od 1 stycznia 2026 r.

W głosowaniu przeprowadzonym w nocy ze środy (11.06.) na czwartek (12.06.), Rada Miasta Krakowa większością głosów zdecydowała, że SCT zacznie obowiązywać od stycznia 2026 r. i obejmie obszar do granic IV obwodnicy. Oznacza to, że nowymi przepisami objęta zostanie niemal cała powierzchnia miasta – z wyłączeniem jego obrzeży, w tym m.in. Wzgórz Krzesławickich i Swoszowic.

Konkurs MEN: Bezpłatne studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym /zgłoszenia do 10 lipca 2025/

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło konkurs na studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym dla obecnych i przyszłych nauczycieli. Na realizację projektów przeznaczono niemal 50 mln zł.

Patologie publicznej służby zdrowia. OZPSP: Pieniądze ze składki zdrowotnej nie idą na leczenie, ale na zyski dla prywatnych firm; lekarz na kontrakcie to prywatna działalność prowadzona na szpitalnym sprzęcie

W ochronie zdrowia państwo nie istnieje; publiczny system to maszynka do zarabiania pieniędzy - powiedział w wywiadzie dla PAP Mariusz Trojanowski z Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Szpitali Powiatowych (OZPSP). Pieniądze ze składki zdrowotnej nie idą na leczenie, ale na zyski dla prywatnych podmiotów - podkreślił.

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

REKLAMA

Tańsze leki dzięki importowi równoległemu? Konieczne są zmiany legislacyjne w obszarze importu równoległego. Apel do resortu zdrowia

Trwają prace nad nowelizacją ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw. Stowarzyszenie reprezentujące importerów równoległych leków apeluje o uproszczenie procedur i likwidację barier administracyjnych, które dziś blokują ten segment rynku.

Ponad 500 pociągów PKP Intercity na dobę w nowym rozkładzie jazdy na lato

15 czerwca wchodzi w życie letni rozkład jazdy PKP Intercity. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapowiedział, że planowanych jest ponad 500 pociągów na dobę.

Prof. Jerzy Stępień: Potrzebujemy holistycznego spojrzenia na samorząd

Po raz pierwszy w historii niepubliczna uczelnia została współorganizatorem Zjazdu Katedr i Zakładów Prawa Konstytucyjnego. Wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz akademicki, w tym roku odbywa się na Uczelni Łazarskiego. O znaczeniu tej zmiany, stanie polskiego samorządu terytorialnego oraz wyzwaniach dla prawa konstytucyjnego rozmawiamy z prof. Jerzym Stępniem – byłym prezesem Trybunału Konstytucyjnego, współtwórcą reformy samorządowej i wykładowcą Uczelni Łazarskiego.

Pożar w lesie. Co robić?

Od stycznia do 28 maja w Polsce odnotowano 2491 pożarów lasów. Brak śniegu zimą i sucha wiosna zwiększyły zagrożenie pożarowe. W lasach panuje susza, dlatego strażacy i leśnicy apelują o ostrożność.

REKLAMA

Minimum 8000 zł brutto dla pracowników sądów? Związki zawodowe apelują o reformy

Brak rąk do pracy, niskie wynagrodzenia i narastający problem rotacji – pracownicy sądów alarmują, że bez systemowych reform i podwyżek polski wymiar sprawiedliwości może się załamać. Związek Zawodowy Ad Rem wskazuje, że choć podpisano porozumienie z rządem, jest to dopiero pierwszy krok do normalizacji.

5 mitów na temat "snusów"

W debacie publicznej coraz częściej słyszy się o "snusie" – produkcie, który rzekomo zyskuje popularność wśród osób uzależnionych od nikotyny. W rzeczywistości jednak termin ten jest bardzo często używany nieprawidłowo.

REKLAMA