REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyżki w budżetówce 2024. Komu +10%,+20% a nawet +47%? Wyższe kwoty wynagrodzenia zasadniczego w kategoriach zaszeregowania [rozporządzenie już obowiązuje]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podwyżki w budżetówce 2024. Wyższe kwoty w kategoriach zaszeregowania niektórych państwowych jednostek budżetowych [rozporządzenie już obowiązuje]
Podwyżki w budżetówce 2024. Wyższe kwoty w kategoriach zaszeregowania niektórych państwowych jednostek budżetowych [rozporządzenie już obowiązuje]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 16 kwietnia 2024 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 kwietnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych państwowych jednostkach budżetowych. Jakie podwyżki wynikają z tego projektu? O ile wzrosną wynagrodzenia?

Rozporządzenie to zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw z 15 kwietnia 2024 r. (poz. 569) i weszło w życie 16 kwietnia 2024 r.

REKLAMA

REKLAMA

20% podwyżki dla budżetówki w 2024 roku (średnio). Wynagrodzenia wzrosną w ciągu pierwszych 3 miesięcy 2024 roku z wyrównaniem od początku roku

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wskazało w uzasadnieniu projektu tego rozporządzenia, że na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy budżetowej na rok 2024 z  18 stycznia 2024 r. (Dz. U. poz. 122) średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej wynosi 120%.  Z przepisu art. 8 ust. 1 ustawy z 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 2692) wynika, że podwyższenie wynagrodzeń dla pracowników państwowej sfery budżetowej następuje w ciągu 3 miesięcy po ogłoszeniu ustawy budżetowej, z wyrównaniem od dnia 1 stycznia danego roku

Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2024 roku

Na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 14 września 2023 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. (Dz. U. poz. 1893) minimalne wynagrodzenie za pracę od dnia 1 stycznia 2024 r. wynosi 4242 zł, a od dnia 1 lipca 2023 r. wyniesie 4300 zł. 

Aby zrealizować podwyżki trzeba zmienić rozporządzenie. Jakie zmiany w tabelach zaszeregowania?

Z powyższych powodów była konieczna zmiana tabel miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych państwowych jednostkach budżetowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1449). 

Omawiany projekt rozporządzenia przewiduje podwyższenie stawek wynagrodzenia zasadniczego określonych w większości tabel miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego w następujący sposób:

1) Dla pracowników Ochotniczych Hufców Pracy (OHP) – tabela I: 
a) minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego wzrastają: − w I kategorii zaszeregowania z 3000 zł do 3300 zł (tj. 10%),  − w XXI kategorii zaszeregowania z 5650 zł do 6980 zł (tj. 23,5%), 
b) maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego wzrastają: −  w I kategorii zaszeregowania z 3600 zł do 4400 zł (tj. 22,2%),  − w XXI kategorii zaszeregowania z 9100 zł do 11 000 zł (tj. 20,8%); 

2) Dla pracowników Głównej Biblioteki Pracy i Zabezpieczenia Społecznego (GBPiZS) – tabela II: 
a) minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego wzrastają: − w I kategorii zaszeregowania z 3490 zł do 3600 zł (tj. 3,1%), − w XVIII kategorii zaszeregowania z 4200 zł do 4450 zł (tj. 5,9%), 
b) maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego wzrastają: −  w I kategorii zaszeregowania z 3600 zł do 4300 zł (tj. 19,40%),  − w XVIII kategorii zaszeregowania z 7500 zł do 9100 zł (tj. 21,3%); 

3) pracowników Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) – tabela III pozostaje bez zmian; 

4) pracowników Informatycznego Centrum Edukacji i Nauki (ICEiN) – tabela IV: 
a) minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego wzrastają: − w I kategorii zaszeregowania z 3600 zł do 4300 zł (tj. 19,4%),  − w XII kategorii zaszeregowania pozostaje na poziomie 6000 zł, 
b) maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego: −  w I kategorii zaszeregowania z 5000 zł do 5500 zł (tj. 10%),  − w XII kategorii zaszeregowania z 20 000 zł do 22 000 zł (tj. 10%); 

5) pracowników Centrum Projektów Europejskich (CPE) – tabela V: 
a) minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego wzrastają: − w I kategorii zaszeregowania z 3600 zł  do 4300 zł (tj. 19,4%),  − w X kategorii zaszeregowania z 8200 zł do 8900 zł (tj. 8,5%), 
b) maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego: −  w I kategorii zaszeregowania z 4800 zł do 5500 zł (tj. 14,5%),  − w X kategorii zaszeregowania z 13 100 zł do 13 800 zł (tj. 5,3%); 

6) pracowników Rządowego Centrum Bezpieczeństwa (RCB) – tabela VI: 
a) minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego wzrastają: − w I kategorii zaszeregowania z 2540 zł do 3050 zł (tj. 20%),  − w XVII kategorii zaszeregowania z 7150 zł do 7880 zł (tj. 10,2%), 
b) maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego: −  w I kategorii zaszeregowania 5100 zł do 6600 zł (tj. 29,4%),  − w XVII kategorii zaszeregowania z 11 800 zł do 13 300 zł (tj. 12,7%); 

7) pracowników Centrum Informatyki Resortu Finansów (CIRF) – tabela VII:
a) minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego wzrastają: − w I kategorii zaszeregowania z 2600 zł do 3800 zł (tj. 46,1%),  − w XV kategorii zaszeregowania z 8000 zł do 8900 zł (tj. 11,2%), 
b) maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego: −  w I kategorii zaszeregowania 3600 zł do 5300 zł (tj. 47,2%),  − w XV kategorii zaszeregowania z 20 000 zł do 21 700 zł (tj. 8,5%); 

8) pracowników Instytutu Finansów – tabela VIII pozostaje bez zmian; 

9) pracowników Krajowej Szkoły Skarbowości – tabela IX: 
a) minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego wzrastają: − w I kategorii zaszeregowania z 3010 zł do 3600 zł (tj. 19,6%),  − w XVI kategorii zaszeregowania kwota pozostaje na dotychczasowym poziomie, 
b) maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego wzrastają: −  w I kategorii zaszeregowania z 3600 zł do 4320 zł (tj. 20%), − w XVI kategorii zaszeregowania z 11 860 zł do 14 200 zł (tj. 19,7%); 

10) pracowników zatrudnionych w Biurze Rady Doskonałości Naukowej (BRDN) – tabela X: 
a) minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego wzrastają: − w I kategorii zaszeregowania z 3600 zł do 4000 zł (tj. 11,1%),  − w XIX kategorii zaszeregowania z 4600 zł do 6500 zł (tj. 41,3%), 
b) maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego wzrastają: −  w I kategorii zaszeregowania z 4300 zł do 4800 zł (tj. 11,6%),  − w XIX kategorii zaszeregowania z 12 500 zł do 15 000 zł (tj. 20%); 

11) pracowników Instytutu De Republica (IDR) – tabela XI pozostaje bez zmian; 

12) pracowników Instytutu Pokolenia oraz Instytutu Strat Wojennych im. Jana Karskiego – tabela XII pozostaje bez zmian;  

13) pozostałych pracowników (w tym pracowników Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” im. Andrzeja Bączkowskiego) – tabela XIII: 
a) minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego wzrastają: − w I kategorii zaszeregowania z 1600 zł do 2500 zł (tj. 56%), − w XIX kategorii zaszeregowania z 3600 zł do 4900 zł (tj. 36,1%), 
b) maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego wzrastają: −  w I kategorii zaszeregowania z 3600 zł do 5300 zł (tj. 47,2%),  − w XIX kategorii zaszeregowania z 10 000 zł do 12 000 zł (tj. 20%). 

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zastrzega, że podwyższenie maksymalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego w tabelach nie spowoduje automatycznego wzrostu wynagrodzeń pracowników z uwagi na fakt, że nie obliguje to pracodawcy do jego podwyższenia, a jedynie daje możliwość ustalenia wyższych wynagrodzeń

Wyżej wskazane zmiany zmiany pozwolą na:
- podwyższenie wynagrodzenia zasadniczego pracowników o przewidziany w projekcie ustawy budżetowej średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń dla pracowników państwowej sfery budżetowej;
- ustalenie pracownikom uprawnionym jedynie do wynagrodzenia zasadniczego, gwarantowanego wynagrodzenia na poziomie minimalnego wynagrodzenia za pracę

REKLAMA

Ważne

Ponadto, projekt przewiduje, że podwyższone stawki wynagrodzenia zasadniczego będą obowiązywały od dnia 1 stycznia 2024 r.

Inne zmiany w tabelach zaszeregowania

Omawiany projekt nowelizacji przewiduje także inne niż "podwyżkowe" zmiany w ww. rozporządzeniu z 30 kwietnia 2008 r. 

W tabeli II. Pracowników zatrudnionych w OHP nastąpić ma: 
1) uchylenie lp. 13, w której określone jest stanowisko duszpasterz, 
2) przeredagowanie lp. 18 w taki sposób, aby dla stanowiska specjalista w KG OHP dodać możliwość posiadania wykształcenia średniego lub średniego branżowego i 5 lat stażu pracy. 

W tabeli IV. Pracowników zatrudnionych w Głównej Bibliotece Pracy i Zabezpieczenia Społecznego zajdą następujące zmiany: 
1) dodanie stanowiska: główny informatyk (kategoria zaszeregowania XI-XVI, wykształcenie wyższe, 7 lat pracy), starszy informatyk (kategoria zaszeregowania IX-XII, wykształcenie wyższe, 5 lat pracy), informatyk (kategoria zaszeregowania VII–X, wykształcenie wyższe i 3 lata pracy lub średnie i 4 lata pracy).  

2) określenie wymagań kwalifikacyjnych dla stanowisk bibliotekarskich. 
MRPiPS wyjaśnia, że dotąd w zakresie wymagań kwalifikacyjnych funkcjonowało odesłanie do odrębnych przepisów, tj. do rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 5 grudnia 2012 r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania w bibliotekach stanowisk bibliotekarskich oraz stanowisk dla specjalistów innych zawodów związanych z działalnością biblioteczną (Dz. U. poz. 1394). Podstawa prawna do wydania wymienionego rozporządzenia, tj. art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. z 2022 r. poz. 2393) został uchylony przez art. 7 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. z 2013 r. poz. 829). Przy czym art. 29 ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów stanowi, że pracownicy zatrudnieni w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy na stanowiskach, o których mowa w art. 29 ust. 2 (pracownicy na stanowiskach bibliotekarskich) ustawy zmienianej w art. 7, w brzmieniu dotychczasowym, pozostają na tych stanowiskach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 kwietnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych państwowych jednostkach budżetowych - Dz.U. 2024 poz. 569.

Projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych państwowych jednostkach budżetowych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA